Page 23 - Müdafi ve Vekil İçin Temel Mevzuat TCK CMK CGİK
P. 23

Cezada Güncel Geli¸smeler

       Türk uygulaması önleme araması kararı ile adli arama yapılmasını
    hukuka aykırı bulurken, Alman mahkemeleri çifte karakterli i¸slemler
    bakımından ceza muhakemesi hukukuna öncelik tanınaca˘gına dair bir
    kural bulunmamasından yola çıkarak, amaçları farklı olan tehlikeyi
    önleme i¸slemleri ile, delil elde etmek üzere yapılan adli i¸slemlerin yan
    yana ve e¸s de˘gerli olarak uygulanmasını kabul ederler.  1

       3.2. Askeri mahallerde yapılan aramalar
       Yukarıda belirtilen önleme araması ile ilgili düzenlemelerde askeri
    mahallerden söz edilmedi˘gi için, 2018-7145 sayılı Kanun ile a¸sa˘gıdaki
    hükümler sevk edilmi¸stir.
       ˙
       Iç Hizmet Kanunu’na eklenen 56/A ve 56/B maddeleri ile esasen
    PVSK 9 ile düzenlenmi¸s önleme araması ve binalara giri¸steki kontroller
    askeri mahallerde de uygulanabilir hale getirilmi¸stir. Sahil Güvenlik
    Komutanlı˘gı ve Jandarma Komutanlı˘gı bünyesindeki askeri mahallerde
    yapılabilecek önleme aramaları Sahil Güvenlik Kanunu ek madde 7 ve
    Jandarma Kanunu’na ek 15/A madde eklenerek düzenlenmi¸stir.
       Gecikmede sakınca bulunan hallerde askeri birlik komutanı, ku-
    rum amiri, hukuk hizmetleri ba¸skanı veya birim amirinin yazılı emir
    vermesi kabul edilmi¸stir. De˘gerlendirmemize göre de˘gi¸siklik yerinde
    olmakla birlikte, PVSK 9, f.4’te önleme araması yapılan yerlere askeri
    mahallerin eklenmesi yeterli olurdu.
       Yeni eklenen 56/B maddesi, askeri mahallere giren asker ki¸siler
    dahil herkesin kontrol tedbirine tabi olmasını düzenlemi¸stir. De˘gerlen-
    dirmemize göre, bu hükmün de PVSK 9/7’ye eklenmesi gerekirdi.
       Ceza Muhakemesi Kanununun 75 ve 76. maddelerinde vücuttan
    örnek alınması ve beden muayenesi düzenlenmi¸stir. Özellikle uyu¸stu-
    rucu madde ve yasadı¸sı di˘ger maddelerin kullanılıp kullanılmadı˘gını
    belirlemek açısından örnekleme yoluyla rutin kontrollerin yapılıp ya-
    pılmayaca˘gı konusu hukuk açısından tartı¸smalara yol açmı¸stır.
       Örne˘gin ABD’de uyu¸sturucu maddelerle mücadele eden kolluk
    birimlerinde görev yapan memurların örgütler tarafından uyu¸sturucu
    maddeye ba˘gımlı hale getirilip getirilmediklerini tespit etmek üzere
    StR 180/17).
      1 ˙ Ilk derece mahkemesi önleme araması maskesi altında (legendierte Kontrolle“) adli arama yapı-
    larak elde edilen delilin kullanılmasını aramada hakim kararı güvencesini ortadan kaldırmı¸s oldu˘gu
    gerekçesi ile, hüküm verilirken kullanılamayaca˘gına karar vermi¸stir. BGH bu görü¸sü kabul etme-
    yerek hükmü ¸su gerekçelerle bozmu¸stur: Gümrüklü alanda bulunan bir kamyonun motor bölge-
    sinde hakimden karar almadan arama yapmak, gümrük hukukuna göre hukuka uygun bir i¸slemdir.
    Bu nedenle, elde edilen delillerin StPO 161/2 cü.1 uyarınca hukuka uygun bir ¸sekilde kullanılması
    gerekir. Gerek aracın durdurulması ve gerekse neticede uyu¸sturucu madde bulunmasını sa˘glayan
    arama gümrük mevzuatı (§ 10 ZollVG) uyarınca hukuka uygun olarak gerçekle¸smi¸stir. Bu hükümler,
    arama öncesinde hâkim kararı alınmasını ön görmemektedir. Araçta arama yapıldı˘gı sırada aslında
    bu araçta uyu¸sturucu madde nakledildi˘gi konusunda ba¸slangıç ¸süphesinin mevcut bulunmakta ol-
    ması ve resmi makamların Ceza Muhakemesi Kanunu uyarınca (StPO 102, 105) i¸slem yapılabilecek
    olmaları, hukuki de˘gerlendirmede bir fark yaratmayacaktır (BGH, Urteil vom 15. November 2017 –
    2 StR 128/17).
    24
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28