Page 222 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 222

DiYARBAK|R  BARosu



                 hag Belgesi'nin  31. PalagraIının  özüne  uvgun bir anlalışla, AGİT
                 üyesi  Devletlerin  azmİk  hakları konusurıa  pro-aktif  bir yaklaşım
                 içinde olmalan  teşvik  edilmektedir.  Aynı  şkilde,  Kopenhag  Bel-
                 gesi'nin  33. Paragrai,  Devletlerin,  kendi  toPrallarnda  yaşayan
                 ulusal azü lklarrn  etnik, kültaiıel,  ditsel  ve dinsel  kimliklerini  ko-
                 ruma]arını  ve bu LjnJik]erifun  gg|l5!d_!0c:i  icin Lıygun losulları
                 yaratmalann  8elekttİmektediİ.

                     Bazı  durumlarda  AGİT  üyesi  Devletler,  ulusal  azinlıklarm
                 yafa na uy8ülanacak  eğitim  Politikaları   ve  ProgTam]anrır   yürüt-
                 me kaPasitelerini  haklı olarak engelleyebilecek  ciddi mali  sorun-
                 larla karşülaşmaktadlİlaİ.  Bazı hakların  hemen  tanrnmast   8erekli
                 ise de, Devletleİ,  f]luslararası  Ekonomik, Sosyal  ve Kiiltiİel  Hak-
                 lar &)zlşmesi'nin  2. Maddesinin  özüne  uygun  olaıak,  uluslara-
                 rasl yardm  ve işbirliği  yolunu  kullanmak  da dahil,  kendi  mevcut
                 kaynaklarını  maksimum  düzeyde  kııllanaİak  azmİl  dilinde eğı
                 tim haklarmm  tam olarak  gerçekleştirilmesi  için sürckli  biİ  çaba
                 içerisinıle olmalrdırlar.
                     Ademi Meİkeziyetçilik  ve Kahlrm

                     Ulusa|  Azınlıkların  Kolunmasına  ilişkin  Çerçeve   &izleşme-
                 si'nin  15. Maddesi,  AGiK insani  Boyut  Konfeİaİüst  Kopmha8  ToP-
                 lanh Belgesi'nin  30.  Paragrafı  ve BM Ulusal  veya Etnik,  Dinsel ve
                 Dilsel Azudıklara  Mensup Kişilerin Haklan  Bildirgesi'nin  3. Mad-
                 desi, de dahil  tiimü,  özellikle  de kendilerini  doğrudan  etkileyeceği
                 konulann  değellendirildiği  durumlarda,  ulusal azmlllarm  karar
                 alma süİeçlerine  kahllmmrn  gerekliliğine  vuİgu yapmaktadlr.

                     Karaİ  alma  sliİeçlerine  etkin katıltm,  özellikle azf r]dan  etki
                 lediğnde, demokratik  siirecin  temel  ünsurudul.

                     Kendi kimliklerinin  korunmasl  ve geliştirilmesi  ile ilgili  ko-
                 nular dahil  olrnak  lizere,  ulusal azınlıklann  kamuyu  ilgilendiren
                 konulala  etkin  katıİrnrnın  önemine  vurgü  yapan  Kopenhag  Bel-
                 8esi'nin   35. Paraglaflrun  özündcn  hareketle,  Devletlerulusa|  azln_
                 lıklan  temsil  eden  kurumlann  eğitim  stiİecine katılrrruyla  birlikte
                 anne-babarın  yeİel  ve btilgesel  düzeyde  etkin  müdahalesine  (ki
                 buna azırılıklan  ilgilendirdiğnde  müf.edat  PlogTarru  8eliŞtirme
                 süİeci de dahildiİ) olanak  sağlamalıdır.

                                             220
                                 ............-...
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227