Page 222 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 222
DiYARBAK|R BARosu
hag Belgesi'nin 31. PalagraIının özüne uvgun bir anlalışla, AGİT
üyesi Devletlerin azmİk hakları konusurıa pro-aktif bir yaklaşım
içinde olmalan teşvik edilmektedir. Aynı şkilde, Kopenhag Bel-
gesi'nin 33. Paragrai, Devletlerin, kendi toPrallarnda yaşayan
ulusal azü lklarrn etnik, kültaiıel, ditsel ve dinsel kimliklerini ko-
ruma]arını ve bu LjnJik]erifun gg|l5!d_!0c:i icin Lıygun losulları
yaratmalann 8elekttİmektediİ.
Bazı durumlarda AGİT üyesi Devletler, ulusal azinlıklarm
yafa na uy8ülanacak eğitim Politikaları ve ProgTam]anrır yürüt-
me kaPasitelerini haklı olarak engelleyebilecek ciddi mali sorun-
larla karşülaşmaktadlİlaİ. Bazı hakların hemen tanrnmast 8erekli
ise de, Devletleİ, f]luslararası Ekonomik, Sosyal ve Kiiltiİel Hak-
lar &)zlşmesi'nin 2. Maddesinin özüne uygun olaıak, uluslara-
rasl yardm ve işbirliği yolunu kullanmak da dahil, kendi mevcut
kaynaklarını maksimum düzeyde kııllanaİak azmİl dilinde eğı
tim haklarmm tam olarak gerçekleştirilmesi için sürckli biİ çaba
içerisinıle olmalrdırlar.
Ademi Meİkeziyetçilik ve Kahlrm
Ulusa| Azınlıkların Kolunmasına ilişkin Çerçeve &izleşme-
si'nin 15. Maddesi, AGiK insani Boyut Konfeİaİüst Kopmha8 ToP-
lanh Belgesi'nin 30. Paragrafı ve BM Ulusal veya Etnik, Dinsel ve
Dilsel Azudıklara Mensup Kişilerin Haklan Bildirgesi'nin 3. Mad-
desi, de dahil tiimü, özellikle de kendilerini doğrudan etkileyeceği
konulann değellendirildiği durumlarda, ulusal azmlllarm karar
alma süİeçlerine kahllmmrn gerekliliğine vuİgu yapmaktadlr.
Karaİ alma sliİeçlerine etkin katıltm, özellikle azf r]dan etki
lediğnde, demokratik siirecin temel ünsurudul.
Kendi kimliklerinin korunmasl ve geliştirilmesi ile ilgili ko-
nular dahil olrnak lizere, ulusal azınlıklann kamuyu ilgilendiren
konulala etkin katıİrnrnın önemine vurgü yapan Kopenhag Bel-
8esi'nin 35. Paraglaflrun özündcn hareketle, Devletlerulusa| azln_
lıklan temsil eden kurumlann eğitim stiİecine katılrrruyla birlikte
anne-babarın yeİel ve btilgesel düzeyde etkin müdahalesine (ki
buna azırılıklan ilgilendirdiğnde müf.edat PlogTarru 8eliŞtirme
süİeci de dahildiİ) olanak sağlamalıdır.
220
............-...

