Page 223 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 223

Diı Haktanna  ili9kin
                                                              UlUslarJrJs  Betgeler

                   Kamu  Küıuluşlaiı  rıe Özel Kuruluşlaı

                   Uluslararasl  Medeni  ve siyasal  Haklar  sijzleşmeslnin  27. Mad_
               desl azinlıklarırı  kendi dilleıini, gnıplarıırn  diğer üyeleri ile toplum
               içinde  kullanma  hakkına  i§aİet  etmektedir.  Uluslaraİası  Ekonomik,
               sosyal  ve KültiiJel  Haklaı  &ızleşmesi'nin  13. Maddesi,  anne-baba-
               nrn,  çocııklan  için kamıı makamlaıınca  kuıulmuş  okrılların  dşında
               okul segne hakkru  gtivence  altuıa  almaktadır.  A!,nca,  bireyleIin  Ve
               kurumlann  altematif  eğitim  kurumlaİ  oluştunra  ve yönetme  hak-
               knr da Devlet tarafindan konaİ asgari eğtim standatlaİına  uygun
               olduğu  süİece,   8aİanti   etmektedir. Ulusal  Azrrılrk]arrn  Korunmasr-
               na ilişkin  Çerçeve  &ızleşmesi'nin  13. Maddesi,  Devletin  bu kurum-
               ]aİa ma]i ka}İak  sağlama  yükiirrılüIüğii  o]rnamakla  birlikte,  az]n-
               lıklarm  kendi  eğtim  kurumlarmı  oluşturma ve yönetme  hakkma
               işaret  etmektedir.  KoPenhag  Belgesi'nin  32. Paragrafı Devletlere  bu
               eğitim  kurumlanna  ma]i  kayrıak sağlama ytıkürİılüğii  getirmemek-
               te, ancak  bu kurunrlarrn  "ulusal  mevzuata  uygun  olarak Devletten
               kamu yardrmı  almaya  çal§abileceğini"   ifade  etrnektediİ.
                   Ulusal azınlrkların e$tin e ilgili kurumlar  da dahil, kendi
               kurumlaruu  kuıma ve yönetme  hakkı, uluslararası  hukukta  sağ-
               lam temeli  olan bir hakhr  ve bu hakkrn  bu  şekliyle  de tanlnma-
               st geİekir,  Devletlerin  bu süreci idaİi  bir bakış açs]yla  ve kendi
               yasalanna  uygun olaİak  denetleme  hakl] olmakla  birlikte  ulusal
               azlnlıklann  kendi  eğitim kurumlarmr  kurmalarınr   Platikte  imkan-
               süz hale  8etirecek   makul olİnayan  idaİ,i talePlerde  bulunarak  bu
               hakkın  kullanlmını  engellememesi  lazlmdır.
                   Devletlerin  bu tiir özel kuruluşlara  fon sağlama  gibi resmi  biI
               yükümlülüğii  o]rnamakla biİlikte,  bu kuruluşlann  tiim yurt  içi ve
               uluslararası  kaynaldaıdan  mali destek  bulma aray§larfü  engel-
               lenmemelidir.

                   ilk ve ftaokul  Düz€yinde  Azınhk  Eğitimi
                   Azrİlık  dili eğitimi  ile ilgili  uIuslararasr  belgelerde, azfükla-
               nn sadece,  anadillen aracüğyla  kendi kimliklerini  koruma  hakla-
               n olmadlğı, bunun  yanı sıra Devletin  resmi dilini öğrenerek  daha
               geniş arılamda  ulrısal  toPluma  ente8le olİna  ve kahlma  haklan da
               olduğu  i{ade  edilmektedir.


                                              221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228