Page 227 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 227
oit Haklinna iliskin
!tu5tararJsl 3.tqeter
si'nin 34. Paİagİafu Devletleİir1 okul müfredat ProgTamlannda
"ulusal azın]ıklaİn taİih ve kültiiİlerini de8öz öniinde bulundur-
malan" geİeğine işaret etmektedir.
Bu gereklilikler, Devletlerg kendi sınırları içerisinde yaşa-
yan çeşitli ulusal azırıllkların tarih ve kültiirlerinin okul müfre-
dahnda öğretilmesi yükünılülüğü getirmektedir. Bu, söz konusu
azıniığn kahllmıru gefektirmeden, Devlet otoritelerince tek taraf-
lr olarak da sağlanabilir, Yine de konuya bu şekilde yaklaşılmasr
tavsiye ediImemektedir ve böylesi biİ yaklaşrfrrn zararll sonuç-
1arı olabilir,
Ulusal Azııl*lann Korururıasrna ilişkin Çeİçeve sözleş-
mesi'nin 15_ Maddesi, AGiK insaİi Boyut Konferansı Kopen
hag ToPlantı Belgesi'nin 30. Paragıafi ve BM Lnusal Veya Ehik,
Dinsel ve Di|sel AzırılrkIara Mensup Kişilerin Haklan Bildirge-
si'nin 3. Maddesi, de dahil Riİnii, ulusal azmhklain, öze]Iikle
ele alınan konuiann söz konusu azinhğı doğrudan etkilediği
düİumlarda, karar alma süİeçierine katılınünln gerekliliğine
l,urgu yapmaktadır.
Bu neden]e, azrühk dilinde eğtim müfredat PIo8Iamı geliş-
hrme meIkezlerinin varllğı bu ikili süreci ko]aylaştİrarak sürecin
nitelikli ve pİofesyonel olmasün sağlayacakhİ.
son söz
Azınlıklarün eğtim hatJarı lonusu birçol AGiT latılımcıtı
De\ lette ha55a5 bir konudur. Ayfu zamanda egitim \üreci, AClT
kah]rmcısl Devletleİdeki çeşitli topluluklar arasrnda karşılıklı say-
gr ve arılayşı kolaylaşb]:ıcl Ve güçlendirici biİ Potaİısiyele sahiptir.
Bu konunun hassasiyeti 8ereğ ve çeşitli uluslaİansı insan
haklaıı belgelerinde yeİ alan standartlann bir anlarnda genel ve
beliİsiz olması nedeniyle, bir dizi tav§iyenin aynnhlr olarak in-
celenmesi, azınhklann eğitim haklaİtrıa ilişkin sorunJan daha iyi
ai]amaya ve bu sorurılara daha iyi bir yaklaşım geliştirmeye katk
sunabilir. Lahey Tavsiyeleri'nin geniş kapsamlı olİnasl amaçlan-
mamrştr. Bu tavsiye]eİle, Devledere azuiık dilinde eğitim Poli-
tilalannrn geliştirilmesinde yardrmo olacak bir gmel çeIçeve su-
nulmak istenrniştir.
225

