Page 227 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 227

oit Haklinna  iliskin
                                                               !tu5tararJsl  3.tqeter

               si'nin  34. Paİagİafu  Devletleİir1  okul  müfredat   ProgTamlannda
               "ulusal  azın]ıklaİn  taİih  ve kültiiİlerini  de8öz  öniinde bulundur-
               malan"  geİeğine  işaret etmektedir.

                    Bu gereklilikler,  Devletlerg  kendi  sınırları  içerisinde  yaşa-
               yan  çeşitli  ulusal  azırıllkların  tarih ve kültiirlerinin  okul  müfre-
               dahnda  öğretilmesi  yükünılülüğü  getirmektedir.  Bu, söz konusu
               azıniığn  kahllmıru  gefektirmeden,  Devlet otoritelerince  tek taraf-
               lr olarak da sağlanabilir,  Yine de konuya  bu  şekilde  yaklaşılmasr
               tavsiye ediImemektedir  ve böylesi  biİ yaklaşrfrrn  zararll sonuç-
               1arı olabilir,


                    Ulusal Azııl*lann  Korururıasrna  ilişkin  Çeİçeve  sözleş-
               mesi'nin  15_ Maddesi,  AGiK insaİi  Boyut  Konferansı  Kopen
               hag ToPlantı  Belgesi'nin  30. Paragıafi  ve BM Lnusal Veya Ehik,
               Dinsel ve Di|sel AzırılrkIara  Mensup Kişilerin Haklan Bildirge-
               si'nin 3. Maddesi,  de dahil Riİnii, ulusal  azmhklain,  öze]Iikle
               ele alınan konuiann söz konusu  azinhğı doğrudan  etkilediği
               düİumlarda,  karar  alma  süİeçierine  katılınünln  gerekliliğine
               l,urgu yapmaktadır.

                    Bu neden]e,  azrühk  dilinde eğtim müfredat   PIo8Iamı  geliş-
               hrme  meIkezlerinin  varllğı  bu ikili süreci  ko]aylaştİrarak  sürecin
               nitelikli ve pİofesyonel  olmasün  sağlayacakhİ.

                    son söz
                    Azınlıklarün  eğtim hatJarı  lonusu birçol AGiT  latılımcıtı
               De\ lette  ha55a5  bir konudur.  Ayfu zamanda  egitim \üreci, AClT
               kah]rmcısl  Devletleİdeki   çeşitli  topluluklar  arasrnda  karşılıklı say-
               gr ve arılayşı  kolaylaşb]:ıcl  Ve güçlendirici  biİ  Potaİısiyele  sahiptir.

                    Bu konunun  hassasiyeti   8ereğ  ve  çeşitli  uluslaİansı  insan
               haklaıı  belgelerinde  yeİ alan  standartlann  bir anlarnda  genel  ve
               beliİsiz  olması  nedeniyle,  bir dizi tav§iyenin  aynnhlr olarak  in-
               celenmesi,  azınhklann  eğitim haklaİtrıa  ilişkin  sorunJan  daha  iyi
               ai]amaya  ve bu sorurılara  daha  iyi bir yaklaşım geliştirmeye  katk
               sunabilir.  Lahey Tavsiyeleri'nin  geniş  kapsamlı  olİnasl  amaçlan-
               mamrştr.  Bu tavsiye]eİle,  Devledere  azuiık  dilinde  eğitim  Poli-
               tilalannrn  geliştirilmesinde  yardrmo  olacak  bir gmel  çeIçeve  su-
               nulmak  istenrniştir.

                                              225
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232