Page 225 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 225

Dit Haktanna  iti5kin
                                                               ulu5la.arar  Betg€L€r

               azmİklafa mensuP  kişilerin  kendi  aİıadilini  öğrenme  veya anadi-
               linde  öğaenim  görme  hakkıırn,  belirli konularda  anadilde  mesleki
               egrtim  hakkım  da [aP\amacl   8erclir.  ACiT  üyesi DPr letler,  eşitliL
               ve aynm  8özetmeme   anlay§lyla,  bu yönde bir taleP  varsa  ve ta]ep
               eden]erin  savrsı bu tiiı biI eğitimi  haklı  krlıyorsa,  azmlık dilinde
               mesleki  eğitime  olanak  sağlamalldırlar.

                   Diğer  yandan,  Devletin  ekonomik  ve eğitimle ilgili politika-
               iarını  plarılama  ve kontrol kaPasitesi  zayıflatılmamalldır.  Azın-
               lıl< dilinde  eğitim veren  meslek  okullarndan  mezun  olanlarrn
               Devletin ıesmi dilini de profesyonel  düzeyde kullanabilmelei
               bir avantai  olacakbr. Böylelikle,  mezun olarilann  hem söz  konu-
               su azmİğrn  yoğunlaşhgl  btilgede  hem  de Devlet sıfüİlan  için-
               deki heIhaıgi  bir yerde  çalrşabilmelerine  olanak  sağIayacakbr.
               Mallarn,  hizmetlerin  ve emeğin serbest  dolaŞınuru  öngören   Pazaİ
               ekonomisine  geçiŞin yaşandığı  bir dönemde  bu yönde  oİtaya
               Çkan  biI kısalama,  Devletin  istihdam  olanaklan  Varatmasfü  ve
               genel arilamda  ekonomik  gelişmeyi  zorlaşbİabilir.  Bu nederıle,
               ulusal az mll kların anadillerindeki  meslek  eğitilnin  bu eğitimi  alan
               öğİencilerin  Devletin  dil(ler)inde  de uyg1ın  biİ eğitim almalaİnr
               sağlamast  gerekir.

                   Üniversite  Düzeyinde  Az,nllk Egitimi

                   Yukanda  da belirüldiği   8ibi,  Kopen}ıag  Belgesi'nin  34. Pa-
               ragrafinda  ifade edilerl  ıiusal  azırtltklaıa  mensup  kişileıin  kendi
               anadillerini  öFeİüme  veya bu dillerde öğlenim  göıme  hakkı,  ulu-
               sal azııİkların  kendi  anadillerinde  yük§eköğTenim  görme  hakkr
               o]duğuna  da işaret edef. Bu durumda  da yine,  eşit yaİarlaİma  ve
               aynm  gözetmeme  ilkeleri  ile toPlüluğun  ihtiyaçları  ve olağaİ  sa-
               yısal  meşruiyet  dikkate  alırımalldür, Hükümetin  mali kaynak  sağ-
               lamadığr  durumlarda,  aznLklann  kendi  yüks€k  öğTenim  kurırm-
               larıru  kurma hakkr  krsrt]aıımamaltdıL

                   KoPenhag Belgesi'nin  33. I'aragrafr,  Devletlerin  yalirzca
               azuılık  kimliklerinin  korumasına  değil, aı.nr  zamanda  bu kiD{i-

               ği  ge]iştiİmesinin  önemine  de vurgu yapar.  Bu bakış  açısıyla,  bu
               yönde  bir taleP  ortaya  konmuşsa  Ve söz konusu azınlığın  saFsal
               büyüklüğti  bu yöndeki  talebi  haklı kltyorsa.  Devletler,  azJıık

               dilinde  yükseköğretime  olanak  sağlanrP  sağlanamayacağüru  de-

                                              223
                                 -    -=---*tJ,+_-
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230