Page 225 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 225
Dit Haktanna iti5kin
ulu5la.arar Betg€L€r
azmİklafa mensuP kişilerin kendi aİıadilini öğrenme veya anadi-
linde öğaenim görme hakkıırn, belirli konularda anadilde mesleki
egrtim hakkım da [aP\amacl 8erclir. ACiT üyesi DPr letler, eşitliL
ve aynm 8özetmeme anlay§lyla, bu yönde bir taleP varsa ve ta]ep
eden]erin savrsı bu tiiı biI eğitimi haklı krlıyorsa, azmlık dilinde
mesleki eğitime olanak sağlamalldırlar.
Diğer yandan, Devletin ekonomik ve eğitimle ilgili politika-
iarını plarılama ve kontrol kaPasitesi zayıflatılmamalldır. Azın-
lıl< dilinde eğitim veren meslek okullarndan mezun olanlarrn
Devletin ıesmi dilini de profesyonel düzeyde kullanabilmelei
bir avantai olacakbr. Böylelikle, mezun olarilann hem söz konu-
su azmİğrn yoğunlaşhgl btilgede hem de Devlet sıfüİlan için-
deki heIhaıgi bir yerde çalrşabilmelerine olanak sağIayacakbr.
Mallarn, hizmetlerin ve emeğin serbest dolaŞınuru öngören Pazaİ
ekonomisine geçiŞin yaşandığı bir dönemde bu yönde oİtaya
Çkan biI kısalama, Devletin istihdam olanaklan Varatmasfü ve
genel arilamda ekonomik gelişmeyi zorlaşbİabilir. Bu nederıle,
ulusal az mll kların anadillerindeki meslek eğitilnin bu eğitimi alan
öğİencilerin Devletin dil(ler)inde de uyg1ın biİ eğitim almalaİnr
sağlamast gerekir.
Üniversite Düzeyinde Az,nllk Egitimi
Yukanda da belirüldiği 8ibi, Kopen}ıag Belgesi'nin 34. Pa-
ragrafinda ifade edilerl ıiusal azırtltklaıa mensup kişileıin kendi
anadillerini öFeİüme veya bu dillerde öğlenim göıme hakkı, ulu-
sal azııİkların kendi anadillerinde yük§eköğTenim görme hakkr
o]duğuna da işaret edef. Bu durumda da yine, eşit yaİarlaİma ve
aynm gözetmeme ilkeleri ile toPlüluğun ihtiyaçları ve olağaİ sa-
yısal meşruiyet dikkate alırımalldür, Hükümetin mali kaynak sağ-
lamadığr durumlarda, aznLklann kendi yüks€k öğTenim kurırm-
larıru kurma hakkr krsrt]aıımamaltdıL
KoPenhag Belgesi'nin 33. I'aragrafr, Devletlerin yalirzca
azuılık kimliklerinin korumasına değil, aı.nr zamanda bu kiD{i-
ği ge]iştiİmesinin önemine de vurgu yapar. Bu bakış açısıyla, bu
yönde bir taleP ortaya konmuşsa Ve söz konusu azınlığın saFsal
büyüklüğti bu yöndeki talebi haklı kltyorsa. Devletler, azJıık
dilinde yükseköğretime olanak sağlanrP sağlanamayacağüru de-
223
- -=---*tJ,+_-

