Page 226 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 226

o|YARBAKlR  BAROsu



                  ğerlendirmelidirleL   Bu bağlamda, azlnllk  dilinde  yüksel  ötsenim,
                  öhetmen  yetiştirme  ile sınrrlandrılmamahdr.

                      Bu böyle olrnakla  biflikte,  özellikle  Pazar  ekonomisine  geç-
                  mekte  olan Devletlerin  karşrlaşhğı  mali  slkınblaİ  dikkate alm-
                  malrdır.  Azırılık dilinde  yüksek ötsenim  görmeyi düzenleyen  bu
                  Maddeler. yı;lseköğetim  sisteminde  paıalel  bir yapılanmanın
                  gerçekleşeceği  anlamına   8elmemektedir.   Bunun  yem] stra, ünivel-
                  site düzeyinde  Paralel  eğitim kurumlannln  güçlenmesi  azürüğüı
                  çogunluktan  soyUtlarımasına  neden  olahlllr.  Fvrensel  lnsan  HaL-
                  lan Bildiİgesi'nin  26. Maddesi,  e$timin amacırun  uluslar,  uksal
                  ve dinseJ  gruplar  arasında  arılaylş,  hoş8örü  ve dostluğun  gelişti-
                  rilmesi olduğuna  vuİgu  yapmaktadrr.  Bu anlay§la  ve ente8Tasyo-
                  nu göz önünde  bulundurarak,  azırılık  ve  çoğunluğun  entelektiie]
                  ve kültiirel  geIişiminin  birbirinden  ayrı  gerçekleşmemesi  gerekir-

                      Mtif redat  Progİamü  Geliştirme

                       ll. Dünya  SavaŞlnın  sona ermesinden  itibareo daha  önce  hiç
                  olmadığ kadar  ve giderek artan  sayıda uluslararası  belgede  eği-
                  timin amaçlaına  daha  fazla  vurgu  yapılmrşhr.  Bu bel8elere   8öre,
                  eğitim yalnrzca  kah bir akademik  veya  teknik  yetiştirmeyi  değil,
                  aynı zamanda  hoşgöİii,  çoğulculuk,  ııkçılık karşrthğ,  üluslaIaİas1
                  ve toplumlaf  arasl  uyumu aşılamayt  da geİektirmektedir.  Bu ge-
                  rekliliklerin,  smrrlan içerisinde  ulusa]  azınhkla]n  olan Devletleİe
                  özel bir  8öİeV  yükledi$  açkhİ.  cruPlar  arası/etnik  gıırplaı  aıasr
                  bir arada  yaşma ve uyum,  bu Devletlerde  iç istikrann  sağlan-
                  masr  açrsrndan  yaşamsal  bir öneme  sahiptir.  Bu  şekilde  bir arada
                  yaşama  Ve uyum, bölgesel ba  ş  ve güVenliğin  korunmasında  da
                  önen  i bir faktördiir-

                       BM Ulusal  ya da Etnik,  Dirısel Ve Dilsel  Azrnlıklan  Mensup
                  Kişilerin  Haklarl  Bildirgesi'nin  4, Maddesi,  Devletlerin  "kendi
                  sınrrlaİı  içerisindeki  azınliklann  tarih,  gelenel9  di] Ve kültitİleri
                  konusunda  bilgilenmeleİini  teşvik etmesini"ni  gelektirmektediİ.
                  flusal  Azınlıklann  Korurun  ısrna  ilişkin  Çerçeve  Siizlcşmesi'nin
                  12. Maddesi,  DevletleIin  "ulusa]  az]İılıklarlnrn  kiiltiiİ,  tarih,  dil ve
                  din bilgisini  geliştirmelerini"   seIektirmektedi.

                       AGİK İnsani Boyut Konfelansı  Kopenhag  Toplanh  Belge-

                                              22L



                                  -.<tJE_-
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231