Page 226 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 226
o|YARBAKlR BAROsu
ğerlendirmelidirleL Bu bağlamda, azlnllk dilinde yüksel ötsenim,
öhetmen yetiştirme ile sınrrlandrılmamahdr.
Bu böyle olrnakla biflikte, özellikle Pazar ekonomisine geç-
mekte olan Devletlerin karşrlaşhğı mali slkınblaİ dikkate alm-
malrdır. Azırılık dilinde yüksek ötsenim görmeyi düzenleyen bu
Maddeler. yı;lseköğetim sisteminde paıalel bir yapılanmanın
gerçekleşeceği anlamına 8elmemektedir. Bunun yem] stra, ünivel-
site düzeyinde Paralel eğitim kurumlannln güçlenmesi azürüğüı
çogunluktan soyUtlarımasına neden olahlllr. Fvrensel lnsan HaL-
lan Bildiİgesi'nin 26. Maddesi, e$timin amacırun uluslar, uksal
ve dinseJ gruplar arasında arılaylş, hoş8örü ve dostluğun gelişti-
rilmesi olduğuna vuİgu yapmaktadrr. Bu anlay§la ve ente8Tasyo-
nu göz önünde bulundurarak, azırılık ve çoğunluğun entelektiie]
ve kültiirel geIişiminin birbirinden ayrı gerçekleşmemesi gerekir-
Mtif redat Progİamü Geliştirme
ll. Dünya SavaŞlnın sona ermesinden itibareo daha önce hiç
olmadığ kadar ve giderek artan sayıda uluslararası belgede eği-
timin amaçlaına daha fazla vurgu yapılmrşhr. Bu bel8elere 8öre,
eğitim yalnrzca kah bir akademik veya teknik yetiştirmeyi değil,
aynı zamanda hoşgöİii, çoğulculuk, ııkçılık karşrthğ, üluslaIaİas1
ve toplumlaf arasl uyumu aşılamayt da geİektirmektedir. Bu ge-
rekliliklerin, smrrlan içerisinde ulusa] azınhkla]n olan Devletleİe
özel bir 8öİeV yükledi$ açkhİ. cruPlar arası/etnik gıırplaı aıasr
bir arada yaşma ve uyum, bu Devletlerde iç istikrann sağlan-
masr açrsrndan yaşamsal bir öneme sahiptir. Bu şekilde bir arada
yaşama Ve uyum, bölgesel ba ş ve güVenliğin korunmasında da
önen i bir faktördiir-
BM Ulusal ya da Etnik, Dirısel Ve Dilsel Azrnlıklan Mensup
Kişilerin Haklarl Bildirgesi'nin 4, Maddesi, Devletlerin "kendi
sınrrlaİı içerisindeki azınliklann tarih, gelenel9 di] Ve kültitİleri
konusunda bilgilenmeleİini teşvik etmesini"ni gelektirmektediİ.
flusal Azınlıklann Korurun ısrna ilişkin Çerçeve Siizlcşmesi'nin
12. Maddesi, DevletleIin "ulusa] az]İılıklarlnrn kiiltiiİ, tarih, dil ve
din bilgisini geliştirmelerini" seIektirmektedi.
AGİK İnsani Boyut Konfelansı Kopenhag Toplanh Belge-
22L
-.<tJE_-

