Page 224 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 224

DiYARBAKlR  BARosU


                       Bu bak4  açısıyla,  AGIT üyesi Devletlerde  ulusal azınlıklarm
                   çok  dilli olmalannm  sağlanmasr,  uluslalaiasl  belgelerdeki,  ulu-
                   sal azın]ıkların  korunmasına  ve entegTasyonuna  ilişkin  amaçlara
                   ulaşmanrn  en etlin yolu  olaral  gorülebilir.  iık re ortaolul  dlize-
                   yinde  eğitim  ile ilgili  tavsiyele1  azlrılık dilinde eğitim politikasF
                   nırı geliştiıilmesinde  ve ilgili programlann  hazırlanrnasında  ıeh-
                   berlik  etme amacına hizmet  etmektediı.
                       Teklif  edilen  aklaşrm,  e$tim ile ilgili araşhlmalara  dayan-
                   makta olup il8ili  uluslaıarasl  normlarrn  geİçekçi  bir yorumunu
                   oluşfurmaltad  r.

                       Bu yal]aŞırnrn  etlili  nldbiLİesi  bir  çok  etkene  baghdır. ilk ola
                   rak, bu yaklaşımın  azmlı$n  zayı{ durumdaki  anadilini  öğretim dili
                   haline  getiİeİek  güçlendirmesi  ölçtisüdiir.  Bir başka  faktöI,  her iki
                   dili bilen öğİetmenlerin  sürecin  bütiinüne  ne ölçüde  kahldığdlİ.

                       Dikkate  almmasr  geIeken  bir diğer  faktör  is€,  hem  azırı]rk  di-
                   linin  hem  de Devlet  dilinin  12 yıllık ötsenim  süresince  ne ölçüde
                   öğTetilebildiği  ve son olarak da,  çocuk  eğitiminin  farklı  aşamala-
                   nnda heİ iki dilin deeğtim  aTacı  oIarak en uygun  şekilde  ne ölçü-
                   de kullanlabildiğidn.

                       Bu yaklaşım,  daha zavf konumdaki  azııdıl dilinin güçlen-
                   mesi için gerekli  ortaml  varatmavl  çabalamaktadİ,  Azml*  dilini
                   ötsetmeyi  amaçlayan  ya da yalntzca  Devletin  resmi dilinde  ötse_
                   time  erken geçişin olanak  sağlamak  için azınlık  dilinde  minimum
                   diizeyde  eğitim  vermeyi  amaçlayan  diğer yaklaşlmlardan  dikkate
                   değer  bir farklılık  arz etmektedir.

                       Müfredat  progİaİİunın  sadece Devletin  dili aİacüğyla  öğTe-
                   tildiği ve azınhk  çocullarının  bütiin  eğitim  süresince  çoğunluğlrn
                   çocuklanyla  aynı sınrflarda  okutulması  8ibi  yüzeysel  yaklaşmlar
                   uluslararası  standardala  uygun değildir. Aynl  şekilde,  bu tiim
                   eğitim siireci boyunca  bütün müfredat   Plogrammm   sadece  azrn-
                   lrğın anadiliyle  öğİetildiği  aynlmrş okullara  Ve toPlumun  çoğun-
                   luğun  konuştuğu dilinin  hiçbil  şekilde  öğaetilmediği  veya asgaİi
                   diizeyde  öğTetildiği  durumlara  uygulanır.

                       Me9lek okullaİında  Az,nl,k  Eğitimi

                       Kopenhag Belgesi'nin  34. PaİagraJmda  düzenlenen,  rılusal

                                               222
                                         ___--<=9+  .-
                                  -__-
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229