Page 220 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 220

DiYAR8AKlR  BARosu



                  hakkını  garanti etmektedir.  Aşağüdaki Maddeler,  kendi  bağlamJa-
                  rında,  ulusal  azınlıklann  anadillerini  öğTenme veya anadillerinde
                  öğTenim  görme olanaklarına  ilişkin  8iivenceler   sağlar.
                  .   Eğitimde  Aynmcıhğa  Karşı UNESco sözleşmesi'nin  5. Mad-

                      desi,
                  .   AGiK insani Boyut KonJeİansl  KoPenhag  ToPlanhsı  Bel8e_

                      si'nin 34. Para$afr.
                  .   BM Ulusa] veya Etnik,  Djnsel ve Dilsel AzüJlklala MensuP

                      Kişilerin Hakları  Bildirgesi'nin  4, Maddesi.
                  .   Ulusal Azınlıklann  Koruıımasrna  il§kin  Çerçeve  Sözleşme-

                      si'nin  14. Maddesi.

                      Bu belgelerin  tümü, azınhklarm kendi kolektif kirnliklerini
                 anadilleri  vasltası aracütsyla  sürdüIme  hakkını  fark]r delecelerde
                  ifade etmektedir.  Bu hal her  şeyden  önce  eğitim  yoluyla  gerçek-
                 leştiıilir.  Ancak  bu belgeleı,  azınlük  dili kullanrmı  ile kolektif  kim-
                 liği sürdiirme  hakkıru  temin ederken,  diğer yandan  daha  geniş
                 ulusai  toPluma  entegİasvon]arı  ve kahltm  sorumlulukları  ile den-
                 gelenmesi  geİektiğinin  altmr  çizer.  Bdylesi  bir entegİasyon,  hem
                 o toPlum  hem de Devletin  dil(ler)i  hakkmda  sağlam  bilgi sahibi
                 olmayl  geİektirir.  Hoşgörünün  ve  çoğulculuğun  geliştirilmesi  de
                 bu dinamiğin  önemli  bir biteşenidir.
                      Azınlık dili eğitimine  8önderme  yaPan  uluslararası  insan

                 haklan belgeleri  bir nebze  belirsiz ve genel  kalmaktadf.  Ne bu
                 eğitiminhangi  ölçüde  erişilebilir  olduğuna  özellikle  işaİet etmek-
                 te, ne de azmlkla.a  anadil  eğitiminin  han8i düzeylerde  ve han-
                 gi araçlaıla  sağianmasl  gerektiğini  düzerı]emektedfuler.  AvruPa
                 Konseyi  Lıusa] Azırılık]ann  KorUnmaslna  ilişlin     Çerçeve

                 szleşmesi'nin  14. Maddesinde  belirtilen  ve azlnlık  dilini öğretme
                 veya bu dilde  öğrenim  görme için "yeteİli fırsatlar"  sağlama
                 gibi kavİamlar,  diğer unsurlar  ışığında  değerlendirilmelidir.
                 Bu unsurlar,  aynl  st zleşmenin  5. Maddesinde  b€lirtilen  dilin
                 ve kültiiriin  korunmasr,  sürdürülrnesi  ve geliştirilmesine
                 olanak  sağlayacak koşullann  yarahlması  gerekliliği  veya AGİK

                 Insani Boyut Konfelansl  KoPenhag  ToPlantt Belgesi'nin  33.
                 Paragrafinda  ön  8örülen,   ulusal azınlıkların  etnik, kültürel,

                                             218




                                 --<:al,+_._
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225