Page 215 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 215
Dit Haktanna itiskin
utusGrarasl aelqeter
ULUSAL AZINLIKLARIN
EĞiTiM HAKLARINA İLİşKİN
LAHEY TAvsiYELERi
Uluslaİaİa§ı Betgelerin Özü
1) Ulusal aznlıkIara mensup kişilerin kendi kimliklerini sürdür-
me hakkr ancak eğtirn sürecinde anadillerinin doğau bilgisini
kazanmalarıyla tam olarak gerçekleşebilir. Ulusal azırılıklara
mensuP kişiler, ayrİ anda Devlet dilini yeterli düzeyde öğre-
nerek daha 8enişanlamda ulusal topluma entegıe olmakla da
sorumludullaı.
2) Devletler, ulusal azınlıkiara merısup kişilerin yaraına olabi-
lecek uluslararası belgeleri uygularken, eşitlik ve aynm 8ö-
zetmeme gibi temel ilkelere daimi olarak bağh kalmalıdırlar.
3) il8ili uluslararası yiikiiİİılülüklerin ve taahhütlerin uluslara-
rasl düzeyde minimum standartlan oluşturduğu ünufulma-
malrd]r, Bu yükümlülük ve taahhütlelin kısıtlaylcrbiİ şekilde
yorumlanması bu belgelerin özüne ve amacına aykrİr olur.
Önlenıler ve Kaynaklar
4) Devletler, azınhklann eğitim haklarü konusuna etkin bir şe-
kilde yaklaşmalıdırlar. Devletler, gercktiği yerde mevcut kay-
naklarüjır maksimum diizeyde kııllaıarak ve özeilikle ekono-
mik ve teknik alarılaİda uluslaIarası yardım ve işbirliğine
giderek azınlık dilinde eğitim haklanrıın aktif bir biçimde
uygu]anmasınl sağlayacak özel örileİnler almahdtlaİ.
Ademi Meİkeziyetçilik ve Kabİm
5) Devletler, ulüsal azmİk üyeleİini temsil eden kuİuluşların azln-
hk eğitimi ile ilgili politika ve programların gcliştirilmğ.i vc yü-
rütiilmesine anlamlr bir biçimde katıJrrrılannı sağlayacak kışul-
lan yaratrnalıdırlar.
6) Devletler, bijl8esel ve yelel yönetimleİini, azırılrk eğtimi ko-
nusuyla ile ilgili gerekli yetkilerle donatrııalı ve bu yetkilere
uygrın olarak azınlıklann bölgesel ve/veya yeİe] düzeyde
-.--- 213

