Page 215 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 215

Dit Haktanna  itiskin
                                                               utusGrarasl  aelqeter

                                ULUSAL  AZINLIKLARIN
                            EĞiTiM  HAKLARINA İLİşKİN
                                  LAHEY  TAvsiYELERi



                    Uluslaİaİa§ı  Betgelerin  Özü

                1)  Ulusal aznlıkIara  mensup  kişilerin  kendi kimliklerini  sürdür-
                    me hakkr  ancak  eğtirn  sürecinde  anadillerinin  doğau  bilgisini
                    kazanmalarıyla  tam olarak gerçekleşebilir.  Ulusal azırılıklara
                    mensuP  kişiler,  ayrİ anda Devlet  dilini yeterli  düzeyde öğre-
                    nerek  daha  8enişanlamda   ulusal  topluma  entegıe olmakla  da
                    sorumludullaı.

                2)  Devletler,  ulusal  azınlıkiara  merısup  kişilerin yaraına olabi-
                     lecek uluslararası  belgeleri uygularken,  eşitlik  ve aynm  8ö-
                     zetmeme  gibi temel  ilkelere  daimi olarak  bağh kalmalıdırlar.


                3)   il8ili  uluslararası  yiikiiİİılülüklerin  ve taahhütlerin  uluslara-
                     rasl düzeyde  minimum  standartlan  oluşturduğu  ünufulma-
                     malrd]r,  Bu yükümlülük  ve taahhütlelin  kısıtlaylcrbiİ  şekilde
                     yorumlanması  bu belgelerin  özüne ve amacına  aykrİr olur.

                     Önlenıler  ve Kaynaklar

                4)   Devletler,  azınhklann  eğitim  haklarü  konusuna  etkin bir  şe-
                     kilde  yaklaşmalıdırlar.  Devletler,  gercktiği  yerde  mevcut kay-
                     naklarüjır maksimum  diizeyde  kııllaıarak  ve özeilikle  ekono-
                     mik ve teknik  alarılaİda  uluslaIarası  yardım  ve işbirliğine
                     giderek  azınlık dilinde eğitim haklanrıın  aktif bir biçimde
                     uygu]anmasınl  sağlayacak  özel örileİnler almahdtlaİ.

                     Ademi Meİkeziyetçilik  ve Kabİm


                5)   Devletler,  ulüsal  azmİk  üyeleİini  temsil eden  kuİuluşların  azln-
                     hk eğitimi  ile ilgili  politika  ve programların  gcliştirilmğ.i  vc yü-
                     rütiilmesine  anlamlr  bir biçimde  katıJrrrılannı  sağlayacak  kışul-

                     lan yaratrnalıdırlar.

                 6)  Devletler,  bijl8esel  ve yelel yönetimleİini,  azırılrk  eğtimi  ko-
                     nusuyla  ile ilgili  gerekli  yetkilerle  donatrııalı  ve bu yetkilere
                     uygrın olarak azınlıklann  bölgesel ve/veya  yeİe]  düzeyde


                                    -.---       213
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220