Page 216 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 216

D|YARBAK|R BAROsu




                    Politikalaİnbelirlenmesi   süİecine  kathrr]annı  sağlamalrdrr.
                n   Devleder,  azırılık  dilinde  e$tiıı  alanı  dahil  olmak iizele,  ye-
                    rel düzeyde  arıne-babaİUn  eğitim sistemine  dahil  edilmesini
                    ve bİ teİcihte  bulunmasmr  teşvik  edecek  önleıİrler almahdü.
                     Kamu  Küıuluşla  ve Özet  Kuruluşlar


                8)   Uluslararasr  hukuka  göre, ulusal azırıld<lara  mensup  kişile-
                      rL diğer  kişiler  gibi iç hukuka  uygun  olarak  kendi özel eği-
                     tim kuİumlarml  oluşturma  ve yönetme  haklan valdüI.  Bu ku-
                     rumlar  azınlrk  dilinde  eğitim velen  okullarü  içeıebilir,

                9l   Ulusal  azırılık  mensubu  kişilerin  kendi özel eğitim  kurumla-
                     İırt açma  ve yönctine  hakkl  söz konusu  olduğunda,  Devletler
                     bu eğitim  kurumlannn  kuruluşunu  ve yönetimini  düzenle-
                     yen   },asal  ve idari  şartlarda  gereksiz  yükümliilüklel  getirelek
                     bu hakkın kullaı,ırmııır  engellememelidirler.

                10) Azınlık dilinde eğitim  veren özel kurumlanİ  herhangi  biİ
                     engellemeye  veva  avrlmcrhğa  maİuz  ka]İnaksızm  Devlet büt-
                     çesindelr,  uluslararası  kaynak]aİdan  ve özel sektörden fon te-
                     min  etme hakları  vardır.

                     ilk ve ortaokul Diizeyinde  Azınlık Eğitimi

                 11) Eğitimin  ilk y lar1, bil  ço.uğun  gelişiminde  teme] bir öne-
                     me sahiPtir. Eğitim alaimda  yap an aIaşbrmalar,  QLu!
                     önce:i  Ve anaotulu  döneminde  ögrenim diliniİ, Cocu8un
                     konuştuğu  kendi djli olması  geİektiğini  göstelmektedir.
                     Devletlel  miimtiin  olan hel yerde,  ailelerin  bu seçenekten
                     yaraİlanmaIaİtnr  sağlayacak  koşullan  yaratmalldf lar.

                 12\ Arashrma]ar  avrüca. illolulcla  müfredal  orogratTılr,rn  al]nık
                     dilinde  verilmesinin  de ideal olduğunu  göstermektediİ.  Azn-

                     1* dili miiJredat   Plogramr  dahilinde,  diizerıli bir dels başhğr
                     olalak öFetilmelidir.  Devletin  lesmi dili de, tercihen  hel iki
                     dilc vakrf vc  eo.uklaİn  kültiilel, di]sel  geçrnişleri  hakkında
                     yeterli  bilgiye  sahiP  öFetmelrlel  talafmdan  al,nr  şekilde  dü-
                     zen]i  bir dels olalak  öFetilmelidil.  ilkokul  süIecinin  sonr.na
                     doğru,  bir kısım  uygulamalı  veya  kuramsal  o]mayan dersleı
                     Devletin  resmi dili ile öğİetilmelidiİ.  Devletleİ,  mümkün  olan


                                             214
                                --..-
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221