Page 216 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 216
D|YARBAK|R BAROsu
Politikalaİnbelirlenmesi süİecine kathrr]annı sağlamalrdrr.
n Devleder, azırılık dilinde e$tiıı alanı dahil olmak iizele, ye-
rel düzeyde arıne-babaİUn eğitim sistemine dahil edilmesini
ve bİ teİcihte bulunmasmr teşvik edecek önleıİrler almahdü.
Kamu Küıuluşla ve Özet Kuruluşlar
8) Uluslararasr hukuka göre, ulusal azırıld<lara mensup kişile-
rL diğer kişiler gibi iç hukuka uygun olarak kendi özel eği-
tim kuİumlarml oluşturma ve yönetme haklan valdüI. Bu ku-
rumlar azınlrk dilinde eğitim velen okullarü içeıebilir,
9l Ulusal azırılık mensubu kişilerin kendi özel eğitim kurumla-
İırt açma ve yönctine hakkl söz konusu olduğunda, Devletler
bu eğitim kurumlannn kuruluşunu ve yönetimini düzenle-
yen },asal ve idari şartlarda gereksiz yükümliilüklel getirelek
bu hakkın kullaı,ırmııır engellememelidirler.
10) Azınlık dilinde eğitim veren özel kurumlanİ herhangi biİ
engellemeye veva avrlmcrhğa maİuz ka]İnaksızm Devlet büt-
çesindelr, uluslararası kaynak]aİdan ve özel sektörden fon te-
min etme hakları vardır.
ilk ve ortaokul Diizeyinde Azınlık Eğitimi
11) Eğitimin ilk y lar1, bil ço.uğun gelişiminde teme] bir öne-
me sahiPtir. Eğitim alaimda yap an aIaşbrmalar, QLu!
önce:i Ve anaotulu döneminde ögrenim diliniİ, Cocu8un
konuştuğu kendi djli olması geİektiğini göstelmektedir.
Devletlel miimtiin olan hel yerde, ailelerin bu seçenekten
yaraİlanmaIaİtnr sağlayacak koşullan yaratmalldf lar.
12\ Arashrma]ar avrüca. illolulcla müfredal orogratTılr,rn al]nık
dilinde verilmesinin de ideal olduğunu göstermektediİ. Azn-
1* dili miiJredat Plogramr dahilinde, diizerıli bir dels başhğr
olalak öFetilmelidir. Devletin lesmi dili de, tercihen hel iki
dilc vakrf vc eo.uklaİn kültiilel, di]sel geçrnişleri hakkında
yeterli bilgiye sahiP öFetmelrlel talafmdan al,nr şekilde dü-
zen]i bir dels olalak öFetilmelidil. ilkokul süIecinin sonr.na
doğru, bir kısım uygulamalı veya kuramsal o]mayan dersleı
Devletin resmi dili ile öğİetilmelidiİ. Devletleİ, mümkün olan
214
--..-

