Page 212 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 212

D|YARBAKlR  BARosu


                                            GiRiŞ


                     Avrupa Gtivenlik  ve işbirliği Teşkilatı  (AGiT),  Temnuz  192
                 tarihinde  aldlğ He]sinki Kaİaİları  ile "mürİüiin  olan en erken
                 aşamada  çahşmalan  önlemenin bir araai' olarak  Ulusal  Azmhk-
                 Iar Yüksek  Komiselliği   Pozisyonunu  kurdu.  Bu yetki ve soıum-
                 luluk büyük ölçüde  eski Yugoslavya'daki  duİuma  tepki olaİak  Ve
                 bırna  tıenzer  olayların  Avrupa'nın  başka  yerlerinde,  özellikle  de
                 demokİasiye  geçmekte  olan ülkelcrde  tekraİlanmasl  endişesiy]e,
                 1990 yılı Kasım aymda  kabul  edilen  Yeni bir Avrupa  için Paris
                 Şartı'nda  öngödilen  banş ve refahın  sağlanmasl  yöniindeki  taah-
                 hütleri  zedeleyebileceği  koİkusuvla  Devlet  ve Hükiimet  başkanla-
                 n tarafrndan  oluşfu ru]du,
                     ] ocal lqq3'te  Ma\  Van  Jor  sıoPt, ill Acll  Llu.al Azınllllar
                 Yüksek  Komiseri  (UAYK) olarak  göreve  başladl Hollanda  Par-
                 lamentosu  üyeliği, DşişleIi  Bakanlığ,  Biıleşrniş  Milletler  Daiıni
                 Temsilciliği  ve uzuı siiıe insan  haklan savunuculuğu  yaPnuş, biri
                 olarak  hahı say rr bir kişisel deneyime  sahip  olan Van der Stoel
                 dikkatini  özel]ikle,  Aı,rupaıln  biı  çok  yeIinde  az]rJrklarla,  melke_
                 zi otoriteleİ  a]rasmda  trmanma  Potansiyeli   olduğunu  düşiindüğii

                 arılaşmazIrklaİ  inerine  yoğunlaştırdt.  DiPlomatik  yollaİla  sessizce
                 faaliyetleıini   ı,lirüten  UAYK,  Amavutlulç  Fkvatistan,  Estonya,
                 Macaristan.  Kazakjstan,  Kİguistan,  lntviya,  eski Yugostav  cum-
                 huriyeti  Makedony4  Romanya,  Slovakya  ve lJklaüTüa'İİn  dahil  ol-
                 duğu  bir diizineyi  aşkm ülkeyle il8ilendi.  Müdahaleleri  öncelikle,
                 biı Devletin  sınrrları  içinde sayısal  çoğunluğu  oluştu]ruİken  diğer
                 biı yandan  başka  bil Devlette saylsal azınlığ1  oluştuİan  ulusal/
                 etnik  gıuplaIa  mensup  bifeylerin  dahil oldufu ve dolal,rsryla  her
                 iki Devletin hükümet  yetkililerini  ilgilendiien  ve devledeIarasr
                 gerilimlere,  eğer  henüz  bir  çahşma  haline  gelmemişse,  potan§iyel
                 kaynak oluşturan  dururnlar  ijzeİinde  yoğunlaşm§hİ.  Ziİa bu ttjİ
                 gergiıılikler  Avnrpa  ktasıntn  tarihinin  büyük  kısmırubetirterniştil,

                     UAYK  ulusal  azuılrktarm  dahil olduğu gerilirrılerin  özitne de-
                 ğiniIkeİL  bu soruİılaİa  bağrrnsız,  tarafslz  ve işbirliğrnden  yana bir
                 aktöİ olaral  yaklaşmai<tadr.  UAYK denetleyici  biİ mekanizma
                 olmamakla  berabel;  arralizlerinin  temel  çelçevesi  ve öze]  tavsiye-
                 Ierinin  dayanağ  her bir Devletin  kabul  etmiş olduğu  uluslaraİa-

                                             21a
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217