Page 217 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 217

Dit Hakıanna  itişkin
                                                               utU5larara9  Belgeler

                    her yerde,  ailelerin bu seçenekten  yaraılanmalarırı]  sağlaya-
                    cak koşullart  yaratmalıdırlal.

                13) otaokulda,  mtifredatPfoglamm]n  önenli bir böliimü
                    azırılıl diliyle öğletilmelidir.  Azmltk dili düzenli  bir ders
                    olaıak öğıetilmelidü.  Devletin resmi dili de,  teıcihen  hel iki
                    dile vakf  ve  çocukların  kültiirel, dils€l  geçrnişleri  hakkında
                    yetelli  bilgiye  sahip  öFetmerıleİ  tarafindan düzenli  bil ders
                    olaral öğretilmelidir.  Bu sliİeç boyuca,  Devletin  resmidilinde
                    verilen  ders başhğ sayısı  aşmaIı  olalak  arttırı]Jnalrdr.
                    AIaşbrma sonuç]an,  resmi  dilde  öğretim  ne kadal  aşamah
                    olarak  artlrılusa  bunun  çocuk  için o kadar yararlı olacağını
                    o.taya koymaktadf,


                11)  ilk ve ortaokul  diizeyleıinde  azırılık dilinde eğitimin  süİdü-
                    İülebilmesi,  büyük ölçüde, tiim disiPlinlerde  azınlığn  anadi-
                    linde  iyi eğitilmiş  öğTetmerilelin  mevcudiyetine  bağlıdu,  Bu
                    nederıle,  Devletleİ,  az mlık  dilinde  eğitim  için gerekli  olanak-
                    laİr yaratma  yükürrülültıklerinden  yola  çıkarak,  bu öğetmen-
                    lerin uygun  bir e$tim  alması  için yeteIli  koşullan sağlamalı
                    ve bu tiir bir eğitim  alınmasıfu  mümkiin k nıalüdır.
                    Meslek  Okullannda  Azınlık  Eğtimi


                15)  Ulusal bir azrılığa  mensup kişiler,  bu yönde biı talepte bu-
                    lunmuşlaısa,  buıurı biı ihtiyaç  olduğunu  ortaya  koymuşlaı-
                    sa ve bu azrrılığa  merısup  kişilerin  say$al  büyüklüğii  böyle
                    bir talebi  haklı  küyorsa,  belirIi  konularda  azırılık dilinde  mes-
                    leki eğitime  olanak  sağlanmalrdır.
                16) Anadilde  eğitim veren meslek  okullannln  müfredat   Prog-
                     ran an, bu eğitim  Progİarnlan   tamarnlandlğlnda  ötsencile-
                     rin hem  azınhk  dilinde hem  de Devletin  Iesmi dilinde mes-
                     leklerini  icra  etmelerini  sağlayacak  şekilde  planlanmalrdır.

                     Üniversite  Diizeyinde  Azlnlrk  Egitimi

                la  Utusal  azünlıklala  mensuP kişiler,  buna ihtiyaç olduğunu
                     ortaya koyduklan  ve sayısal  büyüklükleri  bu ihtiyacr haklı
                     klldığ zamarl  kendi dille nde yükseköğIenim  görebilmelı
                     diİleİ.  Mevcut  eğitim yaPıs1 içinde söz konusu  ulusal az1İılı-


                                                215
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222