Page 219 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 219
Diı Hakbnna iıişkin
t]lU5l.rarJs] ael9€ler
ULUSAL AZINLIKLARIN
EĞİT İM HAKLARINA iLıŞKiN
LAHEY TAvsiYELERi
AÇIKLAYICINOTU
Genel Giriş
| 8 tarihli Fvrensel insan HaUan Beyaı-rıamesi {EiHB), egi-
timin bir insan hakk] oldırğünu ifade eden ilk ııluslaıarası belge
olduğu için bu alanda yeni bir çığİ açmıştıİ.
BildiIge'nin 26. Maddesi, ilk öğİetimin zorurılu olduğuna
işaret eder. Devlet]eİe, 8enel olaIak teknik ve mesleki eğitim ala-
bi]rne imkanınr yaratma Ve yüksek öğrenimin, yeteneğe göre,
herkese açık olmasınr sağlama yükürnlülüğü getiİiİ, Aynca, eği-
timin amacutn insan kişiliğinin tam gelişiminin sağlanması ve
insan haklaİt ve temel özgüİlüklerin giiçlendirilrnesi olması ge-
rcktiğini açıkça belirtiİ, Akabinde 26. Madde eğitimin uluslaI,
ııksal ve dinsel gIuPlar arasında anlayıŞ, hoşgörii ve dostIuğu
geliştireceğini ve banşın koruimasna katkıda bulunacağnı ifa-
de edeİ. Ailelerin çoculdanna verilecek eğitim biçimini seçme ko-
nusunıla öncelik hakküna sahip olduklaıtnı da aç*ca beliltir. 26.
Maddenin hüküırleri aynca, sözleşme hukuku bağlamrnda daha
giiçlü bil şekilde ve çok daha aynnhl olarak Uluslalarası Ekono-
mik, sosyal ve Kiilttirel Haklar Stizleşmesi' nin 13. Maddesi'nde
tekİaİlanmışbr.
26. Madde, zamanla ortaya çlkan ve eğitim hakknln hem 8e-
nel anlamda herkes için hem de özel olaıak azırılıtlar için bir hak
olduğunu teyit eden ve bu hakları daha aynntıh bir ş€kilde ele
a]an daha sorrraki rı]uslararası belgeleı için açıklık ve kapsamlılık
vuIgusunu yaPIruşt]r,
. Ulusldrarasr Medeni Ve siyasal Haklar szleşmesi'nin 27,
Maddesi.
. Çocuk Haklan sözleşmeslnin 30. Maddesi.
yukarıda sözü edilen Maddeler, azınlıkların kendi dilleıini,
mensubu olduklan grubun diğer üyeleİiyle biİükte kullanrna
21?
-__<+.tF-

