Page 230 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 230

DİYARBAK|R  BAROSU


                                             GİRİş


                     Avrupa Güvenlik  ve işbirli$  Teşkilatı (AGiT),  Temmuz  1992
                 tarihinde  aldlğl Helsinki  Kararları  ile "münıkiim  olan en erken

                 aşamada  çahşmalan   örilemenin  bir arac/'  olarak tjlusal Azlnlık-
                 lar Yüksek  Komiserliği  pozisyonunu  kurdu-  Bu vetki  ve sorum-
                 luluk büyük ölçüde  eski Yu8oslan  a'daki düruma tePki olaTal<  ve
                 buna  tıenzer  olaylann  Avrupa'nrn  başka  yerlerinde,  özellikle  de
                 demokrasiye  geçmekte  olan ülkelerde  tekrarlanması  endişsiyle,
                  1990 yüll Kasım  ayında  kabul  edilen  Yeni bii Avfupa içln Paris

                 Şaİh  nda öngöriilen  bar§  ve refalun  sağlanması  yöniindeki  taah-
                  hütleri  zedeleyebileceği  koIkusuyla  Devlet ve Hükümet  başkanla-
                  rı taraf ından  oluşfu rııldu,

                      1 Cİak 1993'te  Max Van der Stoel, i]k AGiT Ulusal Aznlklar
                  Yük§ek  Komis€ri  (UAYK)  olarak  gdreve  başladı.  Hollanda  Par-
                  lamentosu  üyeliği,  Dışişleri  Bakanlığ,  Biİleşmiş  Milletleİ  Daimi
                  Temsilcitiğ  ve uzun  §iire insan  hakları  savunuculuğu  yapm!ş,
                  biri olalak hahn sayllır  bir kişisel  deneyime sahiP olan Van deİ

                  stoel, dilkatini  özetlikle,  Avrupa'nın  bir  çok  yerinde  azn]ıklaİ-
                  la, meIkezi otoliteler  arasrnda  hfmanma   Potansiyeli   olduğunu
                  düşiindüğü  anlaşmazllklar  tizerine yoğunlaşhrdl.  DiPlomatik
                  yollarla  sessizce  faaliyetlerini  yiiİüten UAYK  Amavutluk,  LIırva-
                  tistan,  Estonya, Macaristaı,  Kazakistan,  KrgzistarL  Latviya,  eski
                  Yugoslav  Cumhuriyeti  Makedonya,  Romaıya,  Slovakya  ve Uk-
                  ra},İüa'nm  dahil  olduğu  bir düzineyi aşkın ülkeyle  ilgilendi. Mü-

                  dahaleleri  önceİkle,  bir Devletin  sınırlan  içinde  sayısal  çoğırıluğu
                  oluşturuİken  diğel bir yandan  başka biİ Devlette  saylsal  az]rr]lğ1
                  oluşturan  ulusal/etnik  gnıplara  mensup  bireylerin  dahil  otduğu
                  ve dolayısryla  her iki Devletin  hükümet  yetkiIilerini  il8ilendiren
                  ve devletleİarasl  geriliİnleİe,  eğel henüz  bir  çahşrna  haline  gelme-
                  mişse,  potarısiyel  ka},nak olırşfuıan  durun  aı üzerinde  yoğunlaş-
                  m§hr. zira bu tiiİ gerginlikler  Avrupa  lıtasınrn  taİihinin  büyük
                  kısmını  belirlemiştir.

                      UAYK  ulusal  azün]rklann  dahil  olduğu gerilimlerin  özüne de-

                  ğinirkeİ!  bu soİunlara  bağlmsrz, tarafsu  Ve işbirliğinden  yana bir
                  aktör olarak  yak]aşmaktadıİ.  UAYK denetleyici  bir mekanizma
                  olmamakla  berat€r;  analizlerinin  temel  çerçevesi   ve özel tavsiye-

                                               228
                                  -----.-.--<=_-
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235