Page 233 - Diyarbakır Barosu Temel Bir İnsan Hakkı Olarak Dİl Hakları Ve Kürt Meselesi Temel Uluslararası Belgeler
P. 233

oit Haktanna  i(işkan
                                                               Utusla..ra9  ael9eler


                King's Kolei Uluslararası  Hııkuk  Başkaru, Londla  Üniversitesi;  Dİ.
                sarlotta PuJeİova  (Slovak), Ywtdaş  ve Azır lk Vakfi  Direktörij/
                Azrrılık  Haklan  Grubu;  PIof. Steven  Ratneı  (Amerikalı),  Uluslara-
                İa$ Hukuk Profesörü,  Teksas  Üniversitesi;  Dİ. Andİew Reynolds
                (ingili7},  Kjmu Yönetimi  Doçenti,  NotIe Dame  Ünlversıtesl;  M ıqu-
                el strubell  (ispanyot ve ingiliz),  Katalan  sosyolinguistik  Enstitiisü
                Direktörü,  Kataianya  Yönetimi;  Prof. MaIkku  Suksi  (linlandiyalı),
                Kamlr Hukuku Pİofe§örü,  Abo  Akademi  Üniversitesij  Prof. Da-
                nilo TiiIk  (Sloven), Uluslararası  Hukul Profesdıu,  Ljubtjana Üni-
                velsitesi;  Dr. Femand  de Varennes  (Kaİüadall),  Hukuk alarıında
                kıden  i ötsetim üyesi ve irüsan Haklarl  ve Etnik  Çanşmaları  Önle-
                me Asya-Pasifik  Meıkezi  Direktörii,  Murdoch Üniversitesi;  Prof.
                Roman  wieruszewski  (Polonyalı),  Poznan  insan Haklan MeIkezi
                Direktörü, Polonya  Bilirİıler  Akademisi.

                    Mevcut  azıİıllk haklan  standaİtlan  insan  haklanıın  bir par-
                çası  olduğuıdan,  ııluslaralasü  uzmanlarla  göriişmelerin  başlang4
                noktasL Devletlerin,  ayrım  gözetmeme  yiikünılil]üğii  başta  olmak
                üzeIe insan hakları  ile ilgili  diğer  tüm yükümlülüklerini  yerine
                getirdiğini  varsaymak  oldu. Aynca,  bütiin  insan hallarınn  temel
                hedefinin,  birey  kişiliğinin  eşit koşullaİda  tam  ve özgür  8elişimi-
                ni sağlamak  olduğu varsayıldı.  Dolaysıyla  olarak,  sivil toPlumun
                açrk  ve esnek  olmasr  ve böylece ulusal azİ ıklaİa  ait kiŞiler  de da-
                hil herkesi  içine  alması  8erektiği   vaİsaylmrndan  yola  çıkrlmıştır.
                A},nc4  iyi ve demokİatik  biI yönetimin  amacü toPlumun  tiimü-
                niin ihtiyaç  ve  Ekarlanna  hizmet etmek  olduttından,  biitiin hü-
                kümetlerirL  kamusal kaİarlardan  etkilenen  kesimlerin  bu tijİ ka-
                İaİ aIrna süIeçlerine kathlarını  sağlay1o  azami olanaklaİ  yaratma
                çabasl  içinde  oldukları  vaİsayrldı.

                    Lund Tavsiyelerinin  amacl,  kendinden  önceki  Lahey  ve oslo
                Tavsiyeleri'nde  olduğu  gibi,  ulusal  azrr lklarla ilgi]i gerilimleri
                aza]tmak  iizere  Devletlerin  özel  tedbirler  alrnasıru  teşvik etmek
                ve buna olanak  sağlamak  ve böylece UAYK'nin  nihai arnacı  olan
                çatşrİra  önleme  hedefine  hizmet  etmektir, Ulunl Azmltkların  Ka-
                musal  Yaşama  Etkin Katılırfurıa  iİşkin  Lund  Tavsiyeleri,  8öreceli
                olalak sade  bir dille ve azın]ık  haklan  standatları  ile diğer  stan-
                da.tlarl  temel  alaİak  UAYK'nin  dahil olduğu  sorurrlaİda  genel
                uygulanabilir  standartlara  aEkllk getirmeye  çalişmaktadır.  stan-

                                               23]
                                  -=-ffi
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238