Page 165 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 165

ulus devleti  jnşaatlnl  çok  kolay atlatlyorlaı  osmanIı'da  Türk]üğün
           uygulanmaya  başlamasl  ne zaman ki o§manllcl]lk,  lsİamclllk  işe yaramüyor,
           20. yüzyldan  itibaren daha  sonra ulus devletıe artan  bir süreç.  Dolayısıyla
           Türkiye  ulus,dev]eti  inşa sürecini  çok  sancııı  atlatlyo.,  Hocam  da ilk oturumda
           bahsetti.  Tü.kjye  osmanllda  aynl  hak]an alalak  çlkıyoı  ama alt kim]er değjl,
           bıjnu üst kjmliklelj  yapıyor  ve bunun  sanclla.ınl  yaşıyoı  JaPonya'da  böy]e bir
           şey  yok,  zaten  üst kirnlik. hala üst kimlik. Alt kjmliği  zat€n  tanümlyorlar.  Diğer
           yandan Türkiye'nin  osman]ı'dan  taşldığl  bu mirastan  dolayı  azlnhklara
           baklşlnda bi. ko.ku  var.   Çünkü  a2ınılklannün  aynlma  ta]ebj  o]abi]iyor  Her
           zaman  Pa.çalanma  korkusu  içinde  Türkjye,  Bu parçalanmayü  önlemek  için
           gerektiği  zaman  zora  başvurmaktan  da hiç kaçınmıyor.  Bu noktada  Çin  jle
           benzeşiyo.   Çünkü  Çin'de  hala bir lmpalatorluk.  Ben Tüıkiye'ye  de
           lmParatoduk  demjyorum.  Çin  diyor ki|  .Burası   benim oyun  bahçem. Ben bu
           bahçeyi  coğrafyaya  gö.e  slnı.ladlm.  Ben hala  han kültürüni  Çjnli]erde  56
           mi]liyet  vaı Bunlardan  büyük  çoğunluğu  han  kökenli,  çoğun]uk  han  Çinlisi.
           Diyor  kj: "Benim  kültürüm  ha]a ev.ensel  kültür_  Ben böyük ağabeyim.  siz
           benjm  kültürüme,  koşullanma  ı,yum sağlayln  ama  ben bu coğrafya  içjnde
           kendidi]jniıi,  yazlnl2ı  kullanmanıza  jzin   veriyolum.  Haüa  istiyo.sanız  öze.kliğe
           de izjn veriyo.um,  ama ayrı]mayl  benden  talep  etmeyjn.  Buna  asla  izin
           veımem.'  Bu bir oyun bahçesj  olarak  düşünür§enjz  her  şeyle  oynamak
           serbest  ama  şu çlklş  kapısına geldiğinirde  burada  kaPlnıza  han]ar  dikiljyorlar.
           Bulada hanlann  kapıya  dikilmesinin  nedeni  soylan  veya kanlan  değil.
           KüItürden  hareket  ediyorla..  Japonya'nın   jkioyun  bahçesj  vaı Japonya  diyor
           ki: "Bj,  Japonlar  kafdeş,  kardeş  yaşlyoruz.  Sonra  birileri  diyor kj: "sizin  ama
           Aylnıarlnlz  Varmlş, Koreli]eriniz  varmlş,  a2ınİklaılntz  varnş.  Yok,  yok
           djyorlar  Kore)iler  zaten göçmen,  Ayln]ar  bizim  soyumuzdan  djyorlaı  oyun
           bahçesini  uluslararas|  camİa  için genişleİiyorlaı  ToPlumsal  alanda  bunların
           buraya gİmesine  izin vermiyorlaı  Türkiye'ye  baktlğımEda  cumhurivet|e
           billlkle,  "ben  oyun  bahçemi  coğrafyaya  gole  çiziyolum'.  Dolaylslyla  kimse
           soyu  farkİ  diye  dlşlanmayacak.  Ama azıcık  böyle  kapıya  yaklaşan  o]sa, "gir
           içeri" djyoı  Diğer yandan kendi  içinde  bu oyun  bahçesinde  yer almak,  eşjt
           olarak  her alanda  oyun  oynamak  için  diyor  kII Türk değjlsin biliyolum  ama
           Türk  olmay| kabul  et§en, hiç  de  fena olmaz  gibi  bir yak]aşlm]a  hareket  ediyor
           Do]aylsly]a  Tirkiye'nin  bu lmparatorluk  ve ulus  dev]eti  ikjleminin  bjr tüllü
           aşamadlğlnı,  hem Japonya  gibi arınllkları  kendi ailesine  almaktan
           korktuğıJnu,  hem  de  Çin  gibi aynlmalanna  izio ve.miyor, Dolaylslyla  iki a.ada
           bi. derede  ka]mış  vazjyette.  Tü.kiye,   Çin  ve Japonya  karşülaşlrlımaslnda
           Türkiye'nin  içinde bulunduğu  ikilemi ben böy]e  öretleyebi]j.jm.  Diğeı  yandan
           da Türkiye  ayrl bjr boyutta  başka  bir ikilemin  içinde. Bu noktada  da  Çjn  ile
           JaPonya'yü  bir talafa doğu  başllğ, altna  allrsak,  Türkiye'yj  de djğer tarafa
           ahrsak.  Bunlann  azınİk hak]aına  baklşlnda  belli ortak noktalan  var.  Bu

                                                                           l59
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170