Page 162 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 162

veya kahve  tanecik]eri  gibi öğütülmek  istenen bil küme için asimilasyon
            mutlak  anlamda  bir zorlamayı  ifade ede. Bu zo.|ama  az veya  çok  olabilir,
            kültİrel  veya  askeri olabiljr  ama  nihayetind€  bh zorlamadı..  Şimdj  böyle bir
            zorlamaya  tabi tutulan  bjl toPlumun,  haIkın her ne de.seniz  deyin.  Asimle
            o]mast  durumunda  bu hakkın  kulIanlldlğ!ndan  bahsedebi]i.  miyiz  acaba?

               Prof. Dr Baghn  oİan: Sorunuzda  yanlüŞ  önermeler  Vaı Asimjlasyon
            çeşitli  sınlflandıımalara  tabi tutulabiliı  Dev]et  açıslndan  slnlflandlrma  ve
            azınlik  açlsündan  slnıflandırma  zoda asimilasyon  yumuşak ve evrimsel
            asimi]a§yon,  zorla asimiIasyon  dilini kullanmasına  fiilen  engel  o1unması,
            kullandlğı  takdirde   jçeri  atılmasl  süründürülmesi  vs,diı Yumuşak  ve evrjm§el
            asimilasyon  ise §iz  ç€unluğun   diIini  öğl€nmeyi,  kendi d'Ijnizi  çok  ikinci  Plana
            bı.akmayı,  ekmek para§l kazanmak  açlsından  çok  da akılİca bil §ebep
            sayabi]irsiniz.  Diğe.  yandan  bu mecburi  asimilasyon  ve gönüllü asimilasyon
            olarak da düşünülebjlir.  Bu daha  çok  devlet  açtsından  bakıştlr.  Bu da aanİk
            açlslndan  baküştır.  Gönüllü asimilasyon  olabi]ir.  Gönül]ü  asimilasyon  en az
            kendi  kültürünü  ve özellikl€  ni, farklıhklarınl  koruma  hakkl  kadar mukaddes
            bir haktır,  Mesela  ı7. yüzyl]da  Türkiyelj  Musevilel,  lzmi.li  Musevj  Başkan
            yönetjminde  l§lam'a  girmişle.dil.  17- ynzyndan  bu yana da a.tük  onlann
            çocuklalı  Müslüman  olmuşlardır,  Bu isteyerek  olmuş,  gönüllü  bi.
            asimilasyondur.  6önülIü  asimila§yonda  insan|ar  daha  rahat  edebileceklerjni
            kendi kültürIerini  koruma  a|ternatjfi  yanlnda  daha lahat edebilecekleri,  daha
            rahat  yaşayabilecekleri  varsaylmıa.tndan  ka]kadal,  Bakınız,  durmadan
            Türkjye'den  ö.nekler  Veliyoruz.  Tabji  bu insanı  yanlltabilir.  Türkiye'de  kj
            örnekIer  hepimizi fazla  heyecanIandırıcı  ölneklerdir.  Çünkü  her A]lahın  günü
            yaşaağımız  şeylerdir.  0lu§lararası  literatürden  örnekler  verilsem  çok  rahat
             jkna  ede.im.  Mesela  Kanada'daki  DükobLır  Yerlileri  gibj benim  bile  ismini

             duymadlğım  kabilelerin  i§imleri  Val, Bu yer]i  kabileler  toplumdan  çlkmay|
             yasaklarlar.  Hatta Amerika'da  Eymişl€üi  bilirsiniz.  sjyah  düz  şapkalan  vardır
             Hiçbjr  elektrikli ve motorlu  alet  ku]lanmazla..  Amerika'da  çocuğunu   16
             yaşlna  kadar  çocuğunu  okutma  mecbü]riyeti  vardır. Fakat Amerjka
             kurulu.ken  bunIara  özel bİ statü  tanındığl  için,  k€ndi  kühürlerini  kaybetme
             tehtik€si  içinde  olduklannl  düşünüülerse  çocuklannı  16 yaşından önce de
             oku]dan alabilirlel  ve okutmazla.  Devlet bunlara  hiç kaı|şmaz.  Bu  çok  istisnai
             bil haktlr,  Tarihsel  bir haktlr.  ai. Eymiş  çocuğu  buna  jtilaz   edebili..  Kalklp  ben
             otomobil ku]]anmak  istiyorum diyebiliı  Bunun  asimila§yon  olduğu  o.tadadıı
             Bunu  .eddedemersiniz?

                oturum  Başkan|:  10 dakjka a.a Veliyoruz  arkadaşlal,

                oturum  Başkanıi Elçin Hanım  bize  Çin,  JaPonya'nın  azlnlık  politikaları


             156
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167