Page 166 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 166

nereden  kaynaklanıyor.  Bunlann  her üçü de l9. yüzylldan  itibalen  osmanIı
            çok  daha önce batr uygarhğıyla  karşülaşmlşlar  ve kendi  kültürlerinjn  tek
            evrensel  kültür  oimadlğınü,  osmanİnln  zaten böyle bir iddias,  yok  ama
            özellikle  Çin  için  §öyIüyorum-  Ba! taraflndan  aşağılanmlşlaı  Görmek
            istediklerini  sadece  görmemiş]eı  Bu sefer üçü de siyasj alanda  ekonomik
            anda, askeri  alanda  reform  çabaslna   giriyorlaı  En önce Japonya  başarly]a
            ku(u]üryoı.  Çünkü  Japonya,  Çin'le  osmanİ'dan  çok  daha önce  ekonomınin
            bu işin katalizörü  olduğunu  anllyor, Diğer yandan bunlar hem batının
            reformlannü  yapmaya  çahşlyorlar  diğe. yandan  da bugün  de devam  eden bil
            şekilde  her üç devlet için de kullanüyorum,  0luslararası  lnsan  Hakla.l
            sözleşmele.i'ni  imzalıyorlar.  Türkiye  bölgesel sözleşmelerj  d€  imzalıyor  ama
            uygulamaya  geldiğinde  benim kendine  özgü koşu]lanm  var  "kusu.a
            bakmayın"  diyoda..  Ya  çekince  koyuyo.Iar  ya yorum  beyanl koyuyorlar, 8i.
            şey  yaPlyorlar  ve uygulamada  farkİIüğa  gitmek  istiyorlaı  He. üç devlette  de
            doğunun  bir özelljği  olarak  da algılayabilirsiniz.  Batüdaki  g'bi kutsal insan
            haklarlnün  devlet  tarafindan korunmas,  diye  bir manhk  yok.  Her üç devlette
            de kutsal  devleün  bjrey]ere  haklar tanlması  var. Böyle  bir yerde birl€şiyor]aİ,
            ımıaladlklan  sözleşme]eri  uygulamaya  geçhmekte bu nokta  yüzünden
            zodanlyollaı  Diğer  yandan  Çin  ve Japonya  bu noktadan sonra  Tü.kiy€'den
            ayrllüyoı  Çin  ve Japonya  bu noktadan  sonra  Türkiye'den  ayol)yor  Çin'Ie
            Japonya  diyor  ki "ben  Asyahylm".  Batılı o]mak gjbi bir kayglsl yok  bu
            adamların.  Ben  Asyalüy,m  kendi biçiminde  ekonomimi  kalkındürdlm  kendi
            yollanmla.  Tamam  ulusIararasl  kaPitaljst  sisteme dahil oldum  ama hepimiz
            bi|iyoruz ki Çin  ve JaPonya  babnln  önerdiklerinden  daha  farkİ  metotlada
            sisteme  entegre  oldulaı  B€n  bunu nasıl  yaptüysam  diyoı  Azınhk  haklarınln
            çok  temelnoktalannl  kabu]  edeıim. cerisinde  bana karışmayın,  çünkü  benim
            değerle.im  çok  daha farkh  diyor adamlar, Asyaİ  olarak  kalmak  istiyorum,
            Benim  batıl, olmak  gibi bir niyet]m  yok  diyor.  Ayrlca  düşarldan  bakarsak  bu
            adamlara "ba!ı ot'diye de bir bash  yok. sadece  Birleşmiş  Milletlerin  üyesi
            bunİar Birleşmiş  Milletler insan]ann azlnhk  haklaı  konusunda  bir yapnnm
            gücü  yok, Dolayl9yla  bunlar  Birleşmjş  MiIletlel  Sözleşmeleri'ni  imzalıyorlar
            çekince  koyuyorlar,  Birleşmiş  Mil|etler  lnsan Haklalı  komitesi  bunlaıa  rapor
            yo]luyof.  Bunlar onlala  raPollar  yolluyol.  oyl€  ufak  ufak adlmlalla
            u]uslararası  camiadan  çok  dlşlanmamak   jçin  be]li  şey]erikabulediyorlar  veya
            kabul ediyor  gibi görİnüyor]aı  Türkiye'ye  bakhğımlzda  T!.kiye'de  batılı
            olmak  gibi bir kaygı olduğunu  görüyo.uz.  Kaygıyı  btrakın,  Türkjye'de  batlİ
            olmak  g'bi bir kaygt olduğu görüyoruz.  Kaygıyl  bırakln,  Tü.kiye  "b€n
            batllüylm"  diyoi Dolayıslyla  Türkiye  tüm o birleştiği  noktalarda  Asya ile
            bir]eştiği  noktaıarda  bU.ada  ay.ülüyor,  Ben  "batllıylm"  diyoı  aen "batllıylm'
            deyin€e  bu sefer  ba!lülar  da bize evrensel olarak  sunduk]an  d€ğerlere  karşl
            Türkiye'nin  Iaf söyleme§ini  Pek  kabul  edemiyorlar,  Çünkü  o değerler  ev.€nsel

            160
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171