Page 166 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 166
nereden kaynaklanıyor. Bunlann her üçü de l9. yüzylldan itibalen osmanIı
çok daha önce batr uygarhğıyla karşülaşmlşlar ve kendi kültürlerinjn tek
evrensel kültür oimadlğınü, osmanİnln zaten böyle bir iddias, yok ama
özellikle Çin için §öyIüyorum- Ba! taraflndan aşağılanmlşlaı Görmek
istediklerini sadece görmemiş]eı Bu sefer üçü de siyasj alanda ekonomik
anda, askeri alanda reform çabaslna giriyorlaı En önce Japonya başarly]a
ku(u]üryoı. Çünkü Japonya, Çin'le osmanİ'dan çok daha önce ekonomınin
bu işin katalizörü olduğunu anllyor, Diğer yandan bunlar hem batının
reformlannü yapmaya çahşlyorlar diğe. yandan da bugün de devam eden bil
şekilde her üç devlet için de kullanüyorum, 0luslararası lnsan Hakla.l
sözleşmele.i'ni imzalıyorlar. Türkiye bölgesel sözleşmelerj d€ imzalıyor ama
uygulamaya geldiğinde benim kendine özgü koşu]lanm var "kusu.a
bakmayın" diyoda.. Ya çekince koyuyo.Iar ya yorum beyanl koyuyorlar, 8i.
şey yaPlyorlar ve uygulamada farkİIüğa gitmek istiyorlaı He. üç devlette de
doğunun bir özelljği olarak da algılayabilirsiniz. Batüdaki g'bi kutsal insan
haklarlnün devlet tarafindan korunmas, diye bir manhk yok. Her üç devlette
de kutsal devleün bjrey]ere haklar tanlması var. Böyle bir yerde birl€şiyor]aİ,
ımıaladlklan sözleşme]eri uygulamaya geçhmekte bu nokta yüzünden
zodanlyollaı Diğer yandan Çin ve Japonya bu noktadan sonra Tü.kiy€'den
ayrllüyoı Çin ve Japonya bu noktadan sonra Türkiye'den ayol)yor Çin'Ie
Japonya diyor ki "ben Asyahylm". Batılı o]mak gjbi bir kayglsl yok bu
adamların. Ben Asyalüy,m kendi biçiminde ekonomimi kalkındürdlm kendi
yollanmla. Tamam ulusIararasl kaPitaljst sisteme dahil oldum ama hepimiz
bi|iyoruz ki Çin ve JaPonya babnln önerdiklerinden daha farkİ metotlada
sisteme entegre oldulaı B€n bunu nasıl yaptüysam diyoı Azınhk haklarınln
çok temelnoktalannl kabu] edeıim. cerisinde bana karışmayın, çünkü benim
değerle.im çok daha farkh diyor adamlar, Asyaİ olarak kalmak istiyorum,
Benim batıl, olmak gibi bir niyet]m yok diyor. Ayrlca düşarldan bakarsak bu
adamlara "ba!ı ot'diye de bir bash yok. sadece Birleşmiş Milletlerin üyesi
bunİar Birleşmiş Milletler insan]ann azlnhk haklaı konusunda bir yapnnm
gücü yok, Dolayl9yla bunlar Birleşmjş MiIletlel Sözleşmeleri'ni imzalıyorlar
çekince koyuyorlar, Birleşmiş Mil|etler lnsan Haklalı komitesi bunlaıa rapor
yo]luyof. Bunlar onlala raPollar yolluyol. oyl€ ufak ufak adlmlalla
u]uslararası camiadan çok dlşlanmamak jçin be]li şey]erikabulediyorlar veya
kabul ediyor gibi görİnüyor]aı Türkiye'ye bakhğımlzda T!.kiye'de batılı
olmak gibi bir kaygı olduğunu görüyo.uz. Kaygıyı btrakın, Türkjye'de batlİ
olmak g'bi bir kaygt olduğu görüyoruz. Kaygıyl bırakln, Tü.kiye "b€n
batllüylm" diyoi Dolayıslyla Türkiye tüm o birleştiği noktalarda Asya ile
bir]eştiği noktaıarda bU.ada ay.ülüyor, Ben "batllıylm" diyoı aen "batllıylm'
deyin€e bu sefer ba!lülar da bize evrensel olarak sunduk]an d€ğerlere karşl
Türkiye'nin Iaf söyleme§ini Pek kabul edemiyorlar, Çünkü o değerler ev.€nsel
160

