Page 168 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 168

sünni  Kürtlerin  coğrafi  dağılıml  ile konuştuklan  lehçenin  coğrafi  dağllımlnda
           aşağı  yukan  örtüşüyoı  Çünkü  güneyde  Kirman  §ah  d€diğimiz  böIgede  oturan
           Kürtler  Kiıman  Şah  ]ehçesjni  ku]Ianıyodar  Başka haritam var, Bu harita
           Kürtlerin  konuştukları  lehçele.in  dağnımlnı  gösteren  bir harita. lkı ana grup
           val, bildiğiniz gjbi  kuzeydeki Tülkiye  ağl.hkİ  olmak  üzere Kırmançiler,  djğeri
           de güneydeki  soraniler.  soranil€üin  de alt kısmlnda  bahsettiğim  Kjrman  Şah
           lehçesi  sö2 konu§u.  Khman  Şah  Kürtle.inin  büyük  bi. klsmı  Şij.  Bunu özellikIe
           vu.guluyorum.  Malumüjnırz  lran'daki  tutumun  ideolojisidin.  Tı]rkiye'den  falkİ
           olarak.  Dolaylsıyla  da Kürt olmaktan  ve Fa.s  olmaktan  daha  önemljsi  Şii
           olmak  yada Sünni  olmak,  Bu nedenle  de Tülkiye'dekinin  ter§ine,  çünkü
           Türkiye'de  Alevj  Veya sünni  Kürt o]mak  bu kadar  büyük  bir aylrlm
           yaratmazken,  han'da  Şii  Kürt]er ile sünni  Kürtler araslnda  bir duvar  var,
           Önc€ukIe  kimlik. Bu açldan  bakttğımüzda  Tlrkiye'ye  dönelsek  eğeı,
           Çoğunluğu  oluşturan  Türkçe  ve yanında  da gördüğünüz  gibi  cüneydoğuda
           özel]ikle toplanmlş  bir Kürt  nüfusu  var. lıan'da  da üIkenjn  merkezinde
           toPlanmlş  Fals  çoğunluk  ve ülkenin Kuzeybatısında  toPlanmlş  bir Kürt  gruP
           va.. 8u açldan  ülkeler  bnbirine benzer  görünüyoü,  Fakat  djnsel dağlllma
           bakhğlm,zda  hakim  unsur  o|an Iran'daki  Farsların  ve AzerjIerin  tümünün  Şii
           olduğunu  görüyoıuz.  Türkiye'ye  baktrğımlzda  hakim  gruP olan Tü.klerin  ve
           Kürt]erin  çoğunlı]ğunun  sünni  oIduğunu  görüyoruz.  Diğer yondan  Alevi
           Kürtler olduğu  gibi. Alevi Türkler de Vaı Bu açıdan sadece  Alevi  Kürtler
           dışlanmş  olmas|  sö2  konusu  değil.  kan'da  sünnj  Kürtler  ile  Şi'  €gem€n
           toPlum  arashda  kesin  bir din duvan  var. Bu açıdan  baktlğlmüzda  Türkiye'd€ki
           sorunun  aşılmasünın  daha  kolay oIabileceğini  düşünüyo.um.  Esas olan
           ekonomik-sosyal  yaPl. Türkjye'dek'  ekonomik  yapl, buıjuva €konomisi
           kapita]i§t  sistemde  burjuvanün  başat olduğu  bir ekonomik  sist€m  Ve u]u§a]
           Pazann  oluşturulmaslna  yöneljk  bir si§temdiı 0l 5a] Pazar  da İç aşağl  beş
           yı-ıkan kurulmuş  durumda.  Bugün Kült  bölgesi  de,  diğer  bölgeIer  de aynl
           burjuvanln  pazao konrrmunda  dolayısıyla  ekonomjk  sistem  jçind€   bir
           entegrasyon  söz konusuduı  Bölgeler  a.ası eşitsizlik  muhakkak.  lran'a
           baktığ,mlzda  çok  farkİ  bir yapl  görüyoruz,  Bö]ge]erarası  eşjtsiz]ik muhakkak.
           lran'a baktlğımlzda  çok  farklı bi.  yap] görüyorlz.  Bölge]e.arasü  eşitsizlik geni
           Türkiye'yi  andür|yor,  lran'daki Kürt bölge]erinin  refah düzeyi  istatistikleri
           örneğin  evlerdeki  jçilebilir  su oranl,  kişj başına düşen  miIIigeliı  bebek ölüm
           oranlan  v5,  jstati§tjklere  baktğımızda  böIücüle.  dlşarlda  bılaklhlsa  lran'daki
           en kötü  oranlara  sahip  gruP. Önemli olan  bu d€gil,  onemli olan  d7 önce
           Türkiye'de  vurgıJladlğım  ulusal pazann  lran'da bulunmaylş,.Ostelik  ddha  da
           vahim olan,  Aze.ilelle  Farsla.ün.  yani  tümüyle  Şji  oluP ülk€nin
            oluşturdı.lğu  düşünolen  ke§imin  bulunduğu  bölgede ulusal  Pazal
            entegıasyonu  §öz konusu.  Bu durum  Kültlerin  bu]unduğu  böıge]ele,  başka
            azlnİklann  bulunduğu  bölgelere uzanmamış.  Bunun  teme]  nedeni  kan'daki


            162
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173