Page 169 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 169

sistemin  devİet kaPita]izmi  o]masl.  kan'da,  Türkiye'deki  büyük  burjuva§l  yok.
            lran'da  bir Koç  ya da Sabancı yok. onun  öt€sinde  l.an'da hiçbil  biçimde  özel
            finans  kurumu,  ağl.  sanayi  bulunmuyor.  Tnmüyl€  devlete  ajt_ Tümüyle
            devlete  ait olma§lnün  sakıncasü  var ml? 0lusal  Pazarün  o]uşumunda  nasll bir
            engel  o]uşturabili.  diye düşünebilirsin'z,  çünkü  burjuvazinin  yerini dev]et almlş
            durumda.  Fakat sorun  şu  ki: lran bjr.antiye  dev]et.  Rantiye  devletten  ka§tlm,
            esa§ ola.ak  devlet  bütçe§ini  Ve.gilerden  oluşturmuyor,  llan'da devletin  en
            önemli  gelir ka]emi yurt  dlşına ithal  ettiği  hidrokarbür.  Dolayıslyla  ülke
            içindeki  slnlflardan  bağımsüz  biçimde  harcayabileceği  bi. kalemj  Vaı Bu
            parayı  rejimi koruyabi]mek  için  alt grupları  sübvanse  etm€k  için  kullanlyor.
            D,şanya  petıol  §atıyor.  oradan  aldığı  Parayü  çeşitli  kanallarla en alt
            ke§imdeki,  varoşlar  diy€bileceğimjz  yellele,  insanlara  dağıhyor.  Diğer yandan
            ülkedekj en büyük  başat,  slnıf  olan  .çarşf   ki l.an'a  özgü  bi.  terimdir.  Küçük
            esnaftan  tutun,  çok  sayıda insanın  çahştığl  atölyelere  uzanan  geniş  bİ  qrubu
            temsi]ed€r.   Çarşlnln  da uluslararasl  kapitalj2min  rekabetinden  koıunmasl  içjn
            yjne  bu pa.a  kullanl]lyor.  cümrük  duvarları yükseltiliyol,  ithalata  kota]ar
            uygulanıyoı   Çalşlnln  velgi kolayllklall  sağİanıyol.  Dolaylslyla  lran'daki

           ekonomik  sistem  Varoşlara  doğıudan  kaynak  transferi  ve  ça.ş]nün
           ekonomidekj  başatIlıığünın  kolunması.  Buraya baktığlmızda,  sözün baş.nda
           söy]edjğim  gibi  ulusal  pazarl.  bekli de devlet  eljyle  olırşturabile€ek   çarşınln  ki
           buljuva  olmadığının  alhnü  çözelim,  esa§  olarak  Azeri ve Fa.s]al.iah
           oluştuğunu  gö.üyoruz.   Çarşı  içinde  Kürt sermayesinj  o.anln  nüfuslanna  göre
           çok  azdJı  marjinaldjr  Aze.ile.e  baktığmızda  nnfuslanna  göre  çok  f;zla.
           Arerilelin  bu yapbğünl  Kü(l€r  yapamamlş,  Pekiçarşlda  olmuyo.Iarsa  devletin
           doğrudan  transf€ülerinden  yara.lanabiliyorıar  diye düşünebililiz.  Bu nansfe.Ier
           direkt yollarla  olmuyor,  Dolayİ  kanallardan  ge.çekıeştiriıiyo.  Bu dolay]l
           kanallarda  lran'da  Şii  ulema  veya  çeşjtli  vaklf]al  alacıhğ.y]a  gelçek]eştiriliy;r,
           Ya da han'da mahalle komitel€d  denen  her mahalleye  yayılan  bİ Örgütleme
           araclllğıyla  bu kaynak  transfelinden  sünnikesime,  sadece  Kü.tIer  söz konusu
           değil,  sünni kesim€  oranlanna göre hak ettikleri  kadar  kaynak  gitmiyor.  bir
           şeyjn  altln da  çörmek  istiyolum.  Kürtler  için llan'da  süren tüm sist€m
           dışlhklar  tüm sünni gruplar  için  geçerli  hatta  bö]ücüler  içjn daha  da geçe.li
           ama konumuz dşında. Bu durumda  lran'da  Kürtle. ekonomjk  sjstemin
           dlşında  kalmış  oluyor.  Kürt böıgesinin  geli.  düzeyjnin,  yaşam  §tandardınln
           düşük veya  yüksek  olmaslnün   çok  önem]j  o]mad.ğl  yönündediı  Esas olan
           sistemjn dlşında  oımasü  ve bi. gelecek  umudunun  olmasl.  oysa  Tülkiye'de
           ekonomik  sisteme  entegre  olmuş  olan bölgenin  gelecekte  geljşmek  ıçin  bir
           umudu  vaı Aş)lması  g€reken  so.üln sadec€  bölges€l  geri  kalmlşlığı  aşmaktlı
           Ekonomik  sistemj  yeniden  ku.mak  larım  ki enteg.asyon  gerçekı€şsin.  Avnı
           5ey  sos}al  Vaplda  da geçelli.  llan'da  egemen  kültül sİ kültürdur.  Egemen
           kültür  derken,  güncel  hayattaki  anlayış  espriler,  yaşam  bjçimi,  her  ;ey Şjj


                                                                           163
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174