Page 174 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 174

Demokratjk|eşme  ashnda  devletjn  k€ndisinin  ortaya  çlkardlğl  bi. irade  değil-
            Önceki konuşma]a.da  bu  çok  iyi bi.  şekilde  oütaya kondu zaten.  Devl€t
            irades:  demokıatik]eşmeyi   jstediği  için bu  yasal  değişiklikler  yapılmıyordu.
            Avrupa  Bin]iği süreciyle  birlikte  g€ldiği  için yaPl]maya  çalışılıyor,  o yüzden  de
            eksik, yanhş,  bütünIeyici  yapldan  uzak  bir  §ekjlde  bU reform  çahşmaİa.ı
            yapılmaya  çaݧ]ııyoı   Parlamentodan  çlkan  yasaIaldaki  bütünlüklü  bir bakış
            açısı  olmadığından  önü  gör€miyoruz.  Örneklel asllnda  bundan  anceki
            otulumlarda  verildi. Mesela  2002,  3 Ağustos'unda  ki leform  çalışmalannda
            jki  temel  başllk vardl.  Bana  göre önemli  olan bir tanesi  radyo  ve
            televizyonıa.da  yapılacak  yayln|ara ilişkindi. Diğ€ri  ise eğitime  ilişkjn  yasa]
            düzenlemeydi.  Bu iki yasal  düzenlem€de  de birincisjnde  radyo,  televizyon
            ya§aslnln  4. maddesi  ile 8. maddesi  değişUrildi. Tülk  vatandaşlan  günlük
            yaşamlannl  gelenek§el  oIarak  kullandıklan  dil]e yaPacaklan  yaylna  ilişkjn
            di]zenleme  getirildi.  Ben  bu  yayünlann  radyo  ve televizyonda  yapılabileceğine
            j]işkin  düzenleme  4. maddeyigi.dj  bir bjçimde.  Baskln  Hocanın  da konuşmasü
            başında  söylediği  gibi  yaıatıc1  bir yasalaşma  çahşmaslval.   Tüm vatandaşlann
            geleneksel  hak  güntİk yaşamda  kullandlklarl  dil. Kürtçe  Veya  heıhangi  biı di]
            adl anılmadan  onlalı  serbestleştirme  çalışmasü  çok  güzel bil biçimde  fofmüle
            ediImiş.  Ancak,ondan  son.aki  süreçte  18 Araİk'ta  RT6K  yaylnların  na§ıl
            yapılacağlna  ilişkin birdüzenteme  çlkanyoı  Bü yönetmelikte   jse  bu yayınlarln
            ;adece  TRT  ta.afından  yapllabileceği  düzenlemesi  yel aİyor  Biz Diyarbakı,
            Barosu  olarak bu  yönetmeliğe  karş! iptal davası  açtık, Neden  sadece  TRT
            yapabiliyor,  diye  hiç habe.imjz  yok. Ma.t'ta  veya  Nisan'da  öğ,endik  ki TRT'de
             niv"  vunış  u"n yaPlyorum  diye dava açm|ş,  siyasi  devlet  iradesi eksikliği
             u,].uJa  o.tuya  çıktyor.  Bizim davamızla  ilgiti olarak  Danıştay  10,  Dairesi
             Diyarbaklr  Baro§u'nun  ehliyetj  yoktur  dedi  ve esasa  girmedi,  Dava dosyasl
             D;n,ştay  ldare Davala  o€nel  Ku.ulunda,  Ancak TRT',in  açtlğı  davaya
             yürütmenin  durdurıılması  karannt  verdi,  Dolayüslyla  yasaya  rağmen  bıl
             iüzenleme  yürırlıge  gİemedi.  sonuçta  ne oldu?  15 Temmuz'da  çıkan  6,
             oyum  Paketiyle  bu kez asllnda  ilk yasada  slnırlama  oImamaslna  lağmen  özel
             ," ı.r-,  kurumu  il€üŞim  araçlarında  düzenleme  yaPmak  zorunda  kald,
             AsIında  3 Ağustos'ta  çlkan  yasada  radyo ve televizyon  ayıılmı  yapllmadan
             önce  yayın              Ancak  o dileniş  yani devlet  iradesinin  eksikliği,
             von"t  "ıitı"  kendi§ini  ortaya  koyduğu  için bır kez yönetmelik  yasala,ü
                        'aPnabiliyordu.
             a.ğışti.iı-"y.  çalüştldl.  Ya§a  4 ayhk bir §üreç koymuş,  Ya§ama  organl,
             yĞ*"  o.gun,n,n  önüne 4 aylük bil süre koymuş, Bu süre içerisinde
             yönetmeliğin  çıkmas!   lazlm,  Yaklaşlk 2,2,5 aylık bi  aman geçti,
             ian",-"ı'i,."  ;ser  yok.  Yönetmelik  çlka,sa  naş,l çlkacak  belli  değil, lkinci
             öınek  aynı tarihte  çıkan  eğitimle  ilgili  düzenlemeydi,  Hatırlarsınl,,  çok  da
             tartış]Idı.  Yine  orada  da devlet irade§inin  eksikliği  var, Bu i,ade eksikliği
             "ı-u-   vu-ı  düzenleme bu  şekilde   yapılmaz,  Özel  Öğretim  Ku,umlan


              16B
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179