Page 170 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 170

dokusuyla  şekillenmiş.  Türkjye'de  baktlğlmlzda  da bunun  Türk  kültürü
           olduğunu  söyleyebilirsiniz  ama  lran'da  şöyıe  bir  çarPıkİk  var.  Şii]iğin  ana
           esP.isi  sünnilik  karşlthğlöı  Dolayısıyla  Şii  kültürünü  yaşarken  in§anlar
           Sünniliği  düşlayan,  .encide  eden  tutumlar   jçine  giıiyorlal.  Bu noktada  lran'daki
           sünniler  ki boşta  Kü.tle.  sosyal  doku  içinde  de dlşlanmışlar  oktay  Hocam ilk
           günkü  konuşmada  Tülk kü]türünün  bir avantaj|ndan  bahsetti.  otuz  bine
           yaklaşan  kayba rağmen  Kü.t ve Türk etnik  gruplan araslnda  k|z  alıp
           ve.menin devam  ettiği  ya da bjlbirini  s€vmenin  devam  ettiğinj  söyl€di,  lıan'da
           sünni Kürtler  ile  Şii  Faıs  ve Azeriler araslnda  böyle  bjr ilişkiyok.  Bu organik
           bağlar kopuk,  o nedenle  iki ayn dünya yaşanıyor, sünniler  ve  Şiiler.  sosya]
           hayat tıöyle,  bi.birjnden  kopuk.  Aynl  şey  devlet mekanizmasında  da s6z
           konusı.ı.  lran  dev]etinde  ka.ar alma  mekanizmaslndakile.  tümüyle  Şiile.
           Tümüyle  Şii]eı  oldırğu için sünni Kü.tıerin  zaten devletten  de dış|anmlş
           olduğu  ve taleplerini  devlet kanahyla dile geti.meleli  de mümkün  değil.
           somut  bir örnek veıeyjm.  Eğer siz lran'da  sünni bir Kürt is€niz
           cumhuİbaşkanltğı'na  adaylığınlzı  biıe koyamazsını2.  Çünkü  han lslam
           cumhuriyeti  adı lslam olsa da anayasasında  caferiliküı  caferi  o]mayanIar
           ikinci sınıftıı  lkinci  sınıf terimini  öz€llikle  kullandım-  Azınllk tanlmı  t]pkl
           Tü.kiye'de  olduğu  gibi  sadece  gayrimüslimle,i  içerir.  Dolaylsıyla  gayrimüslim
            olmaylp, aynı zamanda  caferi  de olmayanlar  aıada kalıyor. onlal da sünniIeı
            Be]ki söylemeyerek  hata  €ttjm.  lran'da  toplam  %ı4 kadar  bir sünni  nüfus var
            ve bunun  da %9 kadan Kürt.  Dotaylsty]a  sünni  sorunu derken  Türkmenler,
            A.ap]ar  gibi diğer  küçük  un§urlar  bi. yana  bllakılırsa doğrudan  Kü,tleri
            anIamak daha  doğru  o]ur.  son  olarak lran'daki  özgün  demokrasiyi  de dile
            geti.mek  istjyorum.  l.an'ın demokla§isinin  umut Vaat ettiği,  Hatemi
            leformlannın  ü]keye  jn§an  haklan  başta olmak  üzere fiili auınlıklar da olsu
            umut  vaat  ettiği  iddia edilse  de ashnda  bildiğiniz  gibi  bu süreç  t]kalı,  I,an
            demokıasisinin  tlkanma  nedeni  rehberlik  sisteminden  kaynakIantyor,  Yine
            dönüp  dotaşp  Şiiliğe  geliyoruz.  Şii  olan rehber ki sadece doğrıJdan  doğruya
            Allah'a karşl  sorumludur,  insanlala  karşı değil. Her türlü demokratik
            mekanizmayl,  her aşamada  dı]rdurabilme  hakkına  sahip.  Bu noktada
            Kürt]erjn  demokratik  yollarla dile  getirmeye  çalıştıklan  talepIer  de bir noktada
            rehberin keyfiyetine  b|rakllıyo.  Bulada  da Tülkiye'nin  büyük  bir farkılığlnl
            görüyorıı, ya da ben öyle düşünüyo.um,  Böyle  bir ortamda  lran'da  da
            Tülkiye'de  o]duğu  gibi §ürekli  20, yüzyıl  isyanlara  sahne  olmuş, sü,emiz
            ks(Iı oIduğumuz  için  bunlann  ayrıntülarlna  gi.meyeceğim,  Fakat sadece üç
            aşamaya değjniP  geçmek  istiyolum,  Bu isyanla,  1920'le,de  sadece  aşiret
            bektentileri  .edeniyle  m€ydana  gelirken  1940'ıa.da  aydlnların  miIliyetçi
                      y€şe.tm€   çahşmaIarı   sonucu meydana  gelmiş,  t970'Ie,de  de
            'deolojiyi  Demokrat  Partisinin  Bab  Kü.distan'daki  bölgeleri  resmen  de
            Kürdistan
            geçirmesiyIe  de kjtlesel  milliyetçi  niteljk  kazanmlş.  Tahran'dakj  rejim€  karş|


             164
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175