Page 164 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 164

anda  denetimi kaybedeceksiniz  demektir.  Yani  bunu  sadece  Çin  ve osmanlı
           yapmadı.  lmparatorluklaıda  böyledil.  Bunu yapmayan  imparatorluklar  zaten
            ParçaIanır.  Denetimi  §ağIamak  için hoşg6rnye  ihtiyaç vardr,  Bu hoşg6rünün
            de bir sınırı vardlı  Nedir  bu slnır? lmParatorluklarda  birliği  b€Iirleyen
            coğ.afyadlı  te.ito.yal  slnırdİ,  Bunun dlşına  çlkmak  isteyenle.e  "gir içeri'
            derler.  onun düşında  dinine, diline kanşmazlar.  osmanh'yı  çok  yak|ndan
            biIiyorur.  Çin'de  hala böyle.  Dolayıslyla  denetim  uIu§  devletle.e  göre  çok
            daha zoı Türkiye   jle  Japonya'ya baktığımızda,  dünden  beri  bah§ediliyoı  ulus
            devletlerde  herkesin  gönlünü  hoş etme  gibi bir kaygı  yok,  Asimilasyon  ve tek
            tjpleşme  temel.  Dolayısı  ile Japonya'da  da, Türkiye'de  de böyle  politika
            oldı]ğunu  görüyo.uz-  lkisinin  biı benzerliği  vaı lki§i de azınİklara  bakışını
            geçmişte biçimlenen  uIusaI  kjmliklerinden  ahyorlar.  Qeçmişten  be.i
            biçimlenen  ulusal  kimlikle.inin  alıyorlaı  ceçmişten  beıi  biçimlenen  ulusaI
            kimlikIerinin  azınhk|ara  baklşınü  koruyorlal-  Türkiye  yine  biliyoluz
            o§manlı'dan  millet sistemi  bllgün resmi  politikalarda  §adece  gayrimüslimleri
            aanİk  olarak  tanınma§l  devam  ediyo.  Türkiye osmanll'dan  bugüne  bu bakış
            açıslnl  taşımüş vaziyette.  Japonya'ya  bakıyoruz.  .laponya'da  zaten siyasi
            olarak iirgütlendiği  günden  itibaren  azınhk  diye  bir  şey  tanınmlyol,  Çoğumuz
            da Japon]ann  azınllk sahibi  olduğı.]nu  muhtemelen  biImiyoruzdur.  Azdır  ama
            az 01mala.ı  görmezden  ge]inmelerini  gerektirmez  bence.  Japonya'da
            azlnlık]arün  en büyük  kavgasl  arlnlık  oIarak  tanInmak,  bu adamIarın  ay.llmak
            gibi bİ tal€Pleri  bile  yok. D'yorlar  ki: biz başkayüz bu farklılığı  tanlyın,
            Japon|a.  kurulduklarü  günden  itibaren  buna karşı  çıkmışlal.   Neden?
            Japonya'da  Japonluk  başkalarına  atfettikl€ıi  negatif  unsurlada
            tanlmIanmamlş.  Adam senin kaşln  kara benimki  san, ben daha  üstünüm
            demiyor,  Adam diyor ki: "Ben güneşjn  çocuğılyum   o yüzden  üstünüm,  sana
            da dokıJnmayacağlm  ama benjm  yanlma  da gelmeye  çahşma"  diyor.  Neden
            güneşin  çocuğu?  Bunun bence coğrafi bir nedeni  var,  Çünkü   ada devleti
            olduğu  için  geçmişjnde  diğe.  kültürlerle  mese]a  osmanlı  gibifazla  karşıİaşmlş
            deği].  Çin'in çok  büyı]k etkisi Var Japonya'da  19.  yüzyü]dan  itibaren azalmaya
            geçiyol  çünkü  Japonlar,  baklyor  Evıensel  Çin  Kültüd  diye kabul  etmişIer  o
            dönemi de, l9. yüzyılda  biı baklyorlal  Evrensel  dedikleüi  Çin   yarü  sömürge
            haline  qelmiş.  Kendileri  ekonomik,  siyasi  bir atllımdalar.  Daha  başanlılar.
            Diyor]ar  kj: "Biz  gerçekten  daha üstünüz.  Biz bunlan  şimdiye  kadar  boşuna
            takmüşlz,  Yolumuza  devam  edelim,"  Azınhkla.a  kötü mü davıanıyorlar?  Haylr.
            Azlnllklan  görmüyor]ar.  Böyle bi. sorun vaü. Dolaylslyla  azlnlıklar  taüih
            boyunca  JaPonya'da  ajleden  dlşlanmlş.  0lusla.aıası  alanda  bugün  aiİe içine
             almak  gerektiği  ,aman  bize çok  tanıdlk  gelen  bi.  şeyi   yaPlyo.ta.  Bunlal  zaten
             bizim  soyumuzdan  diyo.1ar,  Bu noktada  Türkiye  ile Japonya'nın  fa*hıaştlğlnl
             qöüyo.uz.  Neden farklllaşıyo.?  Benim de söylediğim  gibi,  ulus-devlet
             olmadan  önce  de Japonlar  bilIiklelini  zaten kana  dayand,oyorlar.  Dolay,slyla

             l58
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169