Page 163 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 163

konugunda  sunumunu yapıyoı  Atay Bey ise han Kürtieıini  anlatacak,
            bı]yurun  Hocam

              Ögı Qör. tıçın  Aldoprak: lki gündür  Türkiye  ile Avrupa'daki  ütkeleri
            karş|laşbrdık.  Biz hocamla  bira2  daha  uzağa  gideceğiz.  Ben bayağı uzağa
            gideceğim.   Çin  ve Japonya'ya  uzanacağlm.  Hocam  lran'daki  Kürtlere
           değinecek.  B€nse   Çjn ve Japonya  ö.neklerinden  Türkiye'nin  bugünkü
           durumunu  iki]emlerini  açlklamaya   çaİşacağım,  Her  şeyden  6nce  her ülkenin
           kendine  özgü koşullannln  biçimlendiği  gibi  uIusal  kimliği var. HePimiz
           biliyoruz ki bu ulusal kim|ik kolektif bi. kimlik ve her ülkenin  azlnİklara
           bakışnı  da biçimlendidyoı  etki]jyoı Neden  oluşur  bu ulusal  kim]jk  ? Tarihsel
           mekan,  tarihsel  o(ak be|tek, din, kültür,  dil gi.ebilir,  Bunların  hepsi  ulusal
           kimliği  oluşturan  un§urlardır.  Dolayü9y]a  her ülkenin kendine  özgü  at|]lm
           politika]all  o|duğu  gibi,  bu ulusal  kimljği biçimlendiren  unsurla.  araslndaki
           benzerlikler  de aınllk  Politikalannda  benzer]iklere  yol açabiliyor.  Şunu  da
           ek]emek  gerekiyor.  olusal kimljk  dediğimiz  şey  durağan  bir kimlik  değiL
           Değişen  koşul]arla  bir|ikte  ulusal  kiml'k de değişiyor.  Bazü  unsun]ann
           d€ğişme§i   çok  daha  zor oıuyor.  Ben bunlan  aç|klamaya   çahşacağım,
           örnek]erjn  üzerind€n,  Hel  şeyden  önce  şöyIe  bir karşllaştlrma  nokta§|ndan
           yola  çükmak  istiyorum.  Ben anlatırken  kalk|ş  noktam,  Çin  ile osmanh
           benzer]iği,  Türkiye  ile Japonya benzerliği  olacak.  Nedir bu benze.likleı?
                                                                            Çin
           ve o§manlı birel imParatorluktu]ar.  Türkiye  ve Japonya'da  bireı ulus
           devlettiler.   Şimdi şöyıe  bİ soru oıabilir  akllnlzda.  Çin  ha]a  biı lmParato.Iuk  mu
           dlye? Bence  hala bir imparatorluk,  bunun  nedenler'ni  açarız  sonla  ama kaık§
           noktam  bu. Diğeı yanden   Çin  Ve Japonya  a.as|nda  da farkhlıklar  Var.
           osmanİ  ile Türkiye  ara§lnda  da falkhıklar  vaı  Bu farkllllklann  aıkj coğ.afya,
           jkinci§i  nüfus yaplsl.  Şimdi  şöyle  bir karşllaştlrmadan  yola  çlkabiliriz.  Çin  ve
           o§manlüyl  impa.atoıluk  olarak bir talafa Türkiye  ile Japonya'yl  da ulus
           devletlera  olarak  bir tarafa aldlğümlzda,  coğrafi  açldan  bakt!ğımlzda   Çin  ve
           osmanh'nın  birer kara  dev]eti  oıduğunu  ve  çok  geniş  toPraklaıa  sahip
           olduklannl  bu geniş  topraklarda   çok  fazla etnjk,  dinsel  ve dilsel  çeşitıiliğe
           sahjp  oldukla.ınl  görüyoruz.   Çok  ulu§lu  diyelim  biz buna  klsaca.  JaPonya  ve
           Tülkiye'ye  baktığlmlzda,  önce Japonya'ya bakalım.  Japonya  bir ada
           devletidir  ve  Çin'e   göre  çok  daha ufak  slnırlara  sahiP.  Türkiye'ye  baktlğımlzda
           osmanİ'ya  göre  slnı.lann  küçülm€si  saiz konusu,  Nüfus  yaPısü açıslndan
           baktüğlmlıda  JaPonya,   Çjn'e  Ve Türkiye'ye  göre  çok  daha  homoien.
           1ürkiye'ye  baktlg,mlzda  da türkive'de  osmanll'nln  yükselme  dönemini
           düşündüğünüz  zaman o döneme  göre daha  homojen  ama diğer  yandan
           osmanIl'n,n  etnik, dinsel  ve dilsel   çeşitljliğiyl€  bİlikte bugüne taşlmış  bir u]us
           devleti.  Yjne  bu benzetme]erden  gide.sFk  Çin  ve osmanh  da  çok   geniş
           toprakla.a  sahip,  bhıiği kana  dayandürmanz   çok  .oı Böyle bjr  şey  yaptığınz

                                                                           l57
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168