Page 156 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 156
Trrkiye cumhurjyeti lttihat ve Terakki Mi]ljyetçjliğinin bir devamıdlr.
Dolaylslyıa azlnhk ola.ak kabul ettiği takdiüde palçalanmaya doğru
gideceğjnden endişelidi. lsterseniz arhk çözüme geçeljm. Çünkü sorula a
birçok şeyi söyleyebilme jmkanü daha fazla. Kuşbaklşı baktlğımız zaman
devletlerin bu azınIık sorun]arlna veya azln|lk demek i§temiyor§anlz fa.kIl
gluPlar bulunmasü sorunrjna üç farkll çözüm getjrdiğini g6.üyorur. Bunla.ın
bi.incjsi ve en eskisi u]us]ararası koruma albnda a2ünhk haklan vermektiı Bu
şu anda Türkiye'deki gayrimüs]imle.in durrtmudur. Ikincisi çok
kültürcüIüktü., Çok kültü.cülük devletin temel ve çe.çeve yasalannln tabii ki
geçediolması şartlyla hel farklı grubun kendi kültü.ünü kendi kabuğu içjnde
sürdürmesine olanak tanlnması du.umudur. Yalnlz bu bizim gjbievrim sonucu
kurulan üIke|erle ilgili değildiı göçle yapay olarak kurülan ü]k€lerle iİgilidiı
Ha.gi ülkeleri hatırİyo.sunuz, Avust.a]ya, Kanada, Yeni z€Ianda gibi beyaz
kolonlaın göç etmesi sonucu a.ka]anndan da dalga]a. ha]inde 72,5 milI€tin
yavaş yavaş ge]mesj ve hiçbirinin hakjm o]amaylp her bir'nin küıtü.le.inin
farkll yuvalar içinde yaşatlmaslna olanak tanlnmasl olay,. Uçİncü olayda
şimdi oktay Hocam geldi, llk günün sabn Fransa örneğjni ve.miştam. onun
oluşturduğu bir misaldiı Ben buna genjşletilmiş ve de.inleştirjlmiş demokrasi
diyeceğjm. Şimdi ikincisinin Tü.kiye'y€ uygu!anabjlirIiğj yoktur Çünkü
Türkiye böy]e bir gelişme göstermiş ülke değildir. aj.incisi Türkiye'de
uygulanmaktadür. Fakat bunun iki tane saklncas! va.dır Birincisi azınİğı
çoğun]uğu hedef göst€rir. Bulada sö2ünü etmiş olduğum o negatif_pozitif
haklar meselesi Pozitif haklara sahip oİana karşl sadece negatif haklara sahip
olan me§ela vatandaş]lk haklan meseıa mülkjyet, §eyahat gibi haklaüa sahip
o]anlar belli bir hınç duyarlar. Bu neden benden fazla hakka sahiP diye.
Mesela daha önce söylediğim gibi 40. maddeye g6re Tıirkiye'de
gayrimüslim]eı pozitif haklala sahip oldukla.ı içjn kendi okullannl kulmak ve
kendi dillerini okutmak hakklna sahiptirleı Mesela Çe.kezl€r, Arnavutlar veya
Kürtlel Müslüman olduk|arı için bu porjtif hakka sah'p değildirler. onun için
hedef göste.mesine yol açabiljr. lkincisi azlnhğın entegl€ olmaslnl engelle.
Yeni bir kav.am çlkt! onu da açıkİğa kaVuşturallm. Azünlık açin ve ev sahjbi
devlet için iki tane olanağa sahiptir her iki§i de. Bj.i entegrasyon. diğeri
asjmilasyon. Asjmilasyon farklı grubun veya azlnİğln toplumsal be]leğini
slf|rlamaktır. Nasıl otomobile ilk defa benzin aldığlnlz zaman, benzin
göstergesinin yanındaki ufak düğmeyi itti.ksiniz sıffiar o, bi. doIduruşta ne
kadar kilomet.e yaphğtnla anlayabilmek için o toplumsal belleği sıfırlamaktlr.
Tü.k Kahve§i değİmenine benzer. Çektjğiniz zaman aşağldan gelen mik.on
bnyüklüğünde birbiline tamamen benzeyen kahve zelrecikle.i Vardlr. oysa
enteg.asyon çoban salataslna benzer. Çoban salataslnın içjnde dört unsul
vardır. Domate§, sivrj bibe., sıkılmlş soğan, maydanoz bunlarln üzerine de bir
zeyrjn yağl, limon veya sirkeli bil sos dökülür. lşt€ o sosun adı "0st kimliktir".
150

