Page 156 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 156

Trrkiye  cumhurjyeti  lttihat  ve Terakki Mi]ljyetçjliğinin  bir devamıdlr.
            Dolaylslyıa  azlnhk ola.ak  kabul ettiği  takdiüde  palçalanmaya  doğru
            gideceğjnden  endişelidi.  lsterseniz  arhk  çözüme  geçeljm.  Çünkü  sorula  a
            birçok  şeyi  söyleyebilme  jmkanü  daha  fazla. Kuşbaklşı  baktlğımız  zaman
            devletlerin  bu azınIık  sorun]arlna  veya  azln|lk demek  i§temiyor§anlz  fa.kIl
            gluPlar  bulunmasü  sorunrjna  üç farkll  çözüm  getjrdiğini  g6.üyorur.  Bunla.ın
            bi.incjsi  ve en eskisi  u]us]ararası  koruma  albnda  a2ünhk  haklan vermektiı  Bu
            şu  anda Türkiye'deki  gayrimüs]imle.in  durrtmudur.  Ikincisi  çok
            kültürcüIüktü.,  Çok  kültü.cülük  devletin  temel  ve  çe.çeve  yasalannln  tabii  ki
            geçediolması   şartlyla  hel farklı  grubun  kendi kültü.ünü  kendi kabuğu  içjnde
            sürdürmesine  olanak  tanlnması  du.umudur.  Yalnlz bu bizim gjbievrim  sonucu
            kurulan  üIke|erle ilgili değildiı  göçle yapay  olarak  kurülan  ü]k€lerle  iİgilidiı
            Ha.gi  ülkeleri  hatırİyo.sunuz,  Avust.a]ya,  Kanada,  Yeni  z€Ianda  gibi  beyaz
            kolonlaın  göç etmesi sonucu a.ka]anndan  da dalga]a.  ha]inde  72,5 milI€tin
            yavaş  yavaş ge]mesj  ve hiçbirinin  hakjm  o]amaylp  her bir'nin  küıtü.le.inin
            farkll  yuvalar  içinde yaşatlmaslna  olanak  tanlnmasl  olay,.  Uçİncü  olayda
            şimdi  oktay  Hocam  geldi,  llk günün sabn Fransa örneğjni  ve.miştam.  onun
            oluşturduğu  bir misaldiı  Ben buna genjşletilmiş  ve de.inleştirjlmiş  demokrasi
            diyeceğjm.  Şimdi  ikincisinin  Tü.kiye'y€  uygu!anabjlirIiğj  yoktur  Çünkü
            Türkiye  böy]e  bir gelişme göstermiş  ülke  değildir.  aj.incisi  Türkiye'de
            uygulanmaktadür.  Fakat bunun iki tane  saklncas!  va.dır Birincisi  azınİğı
            çoğun]uğu  hedef göst€rir.  Bulada  sö2ünü etmiş  olduğum  o negatif_pozitif
            haklar  meselesi  Pozitif  haklara  sahip  oİana  karşl sadece  negatif haklara  sahip
            olan  me§ela  vatandaş]lk  haklan  meseıa mülkjyet,  §eyahat gibi  haklaüa  sahip
            o]anlar  belli bir hınç  duyarlar.  Bu neden  benden  fazla  hakka  sahiP diye.
            Mesela  daha  önce söylediğim  gibi 40. maddeye g6re Tıirkiye'de
            gayrimüslim]eı  pozitif haklala  sahip oldukla.ı  içjn  kendi  okullannl  kulmak  ve
            kendi dillerini  okutmak hakklna  sahiptirleı  Mesela  Çe.kezl€r,  Arnavutlar  veya
            Kürtlel  Müslüman  olduk|arı  için bu porjtif  hakka  sah'p değildirler.  onun  için
            hedef  göste.mesine  yol  açabiljr. lkincisi  azlnhğın entegl€  olmaslnl  engelle.
            Yeni  bir kav.am  çlkt!  onu  da açıkİğa  kaVuşturallm.  Azünlık  açin  ve ev sahjbi
            devlet  için iki tane olanağa sahiptir her iki§i de. Bj.i entegrasyon.  diğeri
            asjmilasyon.  Asjmilasyon  farklı  grubun veya azlnİğln  toplumsal  be]leğini
            slf|rlamaktır.  Nasıl  otomobile  ilk defa benzin  aldığlnlz  zaman, benzin
            göstergesinin  yanındaki  ufak düğmeyi  itti.ksiniz  sıffiar o, bi. doIduruşta  ne
            kadar kilomet.e  yaphğtnla anlayabilmek  için o toplumsal  belleği  sıfırlamaktlr.
            Tü.k Kahve§i değİmenine  benzer.  Çektjğiniz  zaman aşağldan  gelen  mik.on
            bnyüklüğünde  birbiline  tamamen  benzeyen  kahve  zelrecikle.i  Vardlr. oysa
            enteg.asyon  çoban  salataslna  benzer.  Çoban  salataslnın  içjnde  dört  unsul
            vardır.  Domate§,  sivrj  bibe.,  sıkılmlş  soğan,  maydanoz bunlarln  üzerine  de bir
            zeyrjn  yağl,  limon  veya  sirkeli bil sos  dökülür.  lşt€  o sosun  adı "0st  kimliktir".

            150
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161