Page 151 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 151

VI. Bo          LüM






             oTORuül  BAşKAN!  (Av.  Hüseyin  Aygün-Tunceli  Barosu Başkanı):
           Arkadaşlar,  hoş  ge]diniz,  Tüıkiye'de  hiç kimse kendine  azınhk  denmesini
           i§temiyol.  Biz de sayısal  durumlanna  bakmamak  istiyoruz. Hiç kjm§eye
           azlnlük  demek i§temiyoluz  ama ulü]slaralasl  hukukta  da, yedi hukı]kta  da bu
           şekilde  yer]eşmiş  gibi görülüyor.  Bugün azınl|k  haklarlnı  tartl§acağüz.
           otulumln  yöntemi  hakkında  birkaç söz etmek  jstiyorum.  Baskın  HocamE
           sunum  yapacak,  sonra  sorulan  alacağlz,  Daha sonra klsa bir kahve  molası
           vereceğiz.  Bunun sonıaslnda  Elçjn  Aktoprak  ve Atay  Akdeveıioğ]u
           sunumların  yapacak  ve bu tarhşma  b6lümünden  sonra öğlen  yemeğine
           geçilecekti.  Şimdi  §öz Baskln  Hocamızda.

              Prof.  D.. Bagk,n  oran:  sayın  başkanlm  teşekkü.  ede.im.  Konumun  adl
           "azın]ük  hak]arl"  Böyle deyince  aznlığln  ne olduğundan  başlamak  çok  uygun
           olur, neden  bahsettiğimizi  anlamak  için.  Diyarbak,r'da  konuştuğunuz  zaman
           bu konu daha  da önem kazanıyor.  Öyb ilginç  bir  şey  ki bu auln]ük  kavraml,
           Tü.kjye'de  Kürtlerin  il€ri  sürdüğü  iddialarla,  dev]etin  ileri  sürdüğü  iddialann
           aynü noktada  birteştiği  belki de tek olay bu. "Azınllk"  kavraml.  Şimdi  buna
           geıeceğjı.  Bu konuda Kürtlelle  devlet  aynı  şeyi  §öyIüyor  o açldan  jlginç
           oIdı]ğunu  düşünüyorum.  Bu azınİk  kavramü eskiden  beri  gelen  bn kavram
           değildİ. lki  şeyin  ortaya  çlkmasl  sonucu  çıkmıştlr.  Biri Melkezi  devlet;
           mut]akıy€tçi  monarşi  yani,  ikincisi  de "azlnüklan  koruma"  kav.am].  Bu iki
           kavıamınln o.taya  çıkmaslndan  önce  azın]lk  kavramı yoktu, Mesela
           lmpa.ato.Iıiklarda  azlnİk  kavraml  yoktur,  Her cemaat istediğini  yapaı  kendi
           kurallarını  yapa..  Hanedana,  sultana  sadakatini  sü.dürmek  şa.t|yla  her
           istediğini  yaPar Azlnİk  kavramı tar'hte  ilk defa Batl Avrupa'da  Prote§tanlığln
           çlkması  üzerine  b€la.en  reform  ha.eketi  üzerine  çıktl.  |,lerkezi  devletle.de,
           merkezileşmiş  mutlak|yetçi  yönetimlerde.  Tabii bu durumda dönemin temel
           ideolojisj  din olduğu  için,  azlnhklar  sadece  din an]amlnda  azınhklardl.  Katolik
           ülkelerde  Plotestan  azınhklaı  Protestan  devletle.de  de Katolik  azlnhklar
           biçiminde.  Fransız  Devrimi ollnca  toplumun  temel  ideolojisi  dinden
           miıliyetçiliğe  kaydı,  Bu du.umda  tabii auınhklar  eskiden  olduğu  gibiyine  din


                                                                           145
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156