Page 147 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 147

bağlamünda  da sosyalist  blok ü]keIerj  işin baş]angıcında   jki  sözleşme  diye  bir
            şey  yoktur.  Tek sözleşmeydi  asİnda hazürlanan.  Sonradan  bu bloklaşma
            nedeniy]e ayıIdı.  E(eteme  nedenjne  b€n  d€  kısaca  sunuşumda  değinmiştim,
           Türkiye'nin  başlanglçta  bu hak ve özgürlüklel  yelpazesinin  sağlayabi]eceği
            imkanlarln,  u]usal  güvenlik öz€ll'kl€,   bağlam,nda  tehdit  yaratabiıeceğidir.  Bu
            soa|uk  savaş  ortamında  komünizm  tehljkesiydi.  Daha  sonradan  iç  çatışmantn
            ortaya  çıkard|ğl   güvenlik  nedenIeri  günd€me  ge]di.  Bugün bunlar  badncisi
            ölçüde  ama  ikincisi tam da aşllmadığl zihniyet  olarak en azlndan
            düşünce§indeyim  kj  çekinceler  olalak  i]eri sürütdüğü  zaman  nitekim, ileri
            sürülen  çekincelere  bakt,ğlm,zda  bu sonucu  clkaİmak  mümkün.  dçoncüsü
            RTOK,  aşk türkü]eri  niye  yasakIan|yor  diye hakh  olarak.  Bu uyum  Paketlerj
            çerçeve§inde  RTÜKte de yapılan  değişikliklerle  ana dilde yayln  v5.  bu
            mümkün  oldu fakat  nasıl  jcra  edilec€ği  de zannediyorum  önemli, teknik
            anlamda  baktlğlnız  zaman  dolayl§ıyla  buna da hakim olmanlz  gerekiı  Aksi
            takdirde.bu  gerçekten kötü niyetin  bir sonucu  mudur?  Yoksa  bir kazaya  ml
            kurban  gitmjştir?  onu ayırt  etmek  mümkün  o]maz,  Burada  bil Medeni  siyasi
            Hakla. söıleşmesj  bağlamında  düşünce  ve ifade  hürliyeti var.  sanatsa]
            e§erlerin  yayllması ve bunlann  alacılığüyla  kit]elere  erjşim  de bu bağlamda
            değe.lendiril€n  bir faaliyet.  Bu açldan baktlğınlz  zaman  bunun  bu  şekilde
            enge]lenme§i  aslünda  ifade hülriyetinin  enge]lenme§idir.  Buna ilişkin
            sunuşumda  sözüne  ettiğim  Insan Haklan  Komite§inin  sözleşmeyle  kurulan
            denetim olganünln  genel  yorum raporlanndan  bir tanesinde  açlkça  kitle
            iletişim araçlan  üzerinde de denetimin,  sıkl kontrolün  oıtadan  ka]d|rı]maslnün
            ifade özgürlüğünün  kullan,lma§t  anlamlna  geleceğj  Ve  jfade  özgürIüğünün
            kullanım|nln  bu açıdan  da güçlü  olarak  değerlendiüilmesi  gerektiğjne  dikkat
            çekjliyordu.  Do]aylsıy|a  bu söyIediğimiz  husus  hem  Türkiye'deki  Avrupa
            Bi.liği süreci  hem  de Medeni Siyasi  HakIar  söz]eşmesi  yürür|üğ€  girdiği
            takdi.de  o bağIamda  bi. ikjli oluşturur  tabii. Bir diğer  soru  çocuk  hak]ao
            sözleşmesi.  Bunu  özellikIe sormak  lazım  bugün. Bir de  şu  vardıl.  Maddelel
            içinde  uzun  uzun  okuyabiıjlim  §ize  17, 29, 30. ve 30. maddeleriçocuk  hakIa.ü
            sözleşmesjnin  büyük  ölçüde  ana djlini  kullanması,  ajl€sinin  mensup  olduğu
            kimljğin  kültürüne  sahip  olması  gibi hakla.d]r  Fakat  sadece o maddelerde
            ifade ettiğim  ibare]er  o madde]erdeki  paragraflardan  bazllarldıı  Asllnda  geniş
            bir yelpazede  başka haklar  da söz konusuduı  Dönemin  hükümeti  1995
            yüllnda  bütün o maddeye  çekince  i]eri sİfmüştüı  Ben böyle bil aylllm
            yaPalak  bakmüyorum  maddeye  ama dönemjn  hüküm€tinjn  kapsayıcllığı  veya
            anlam§ızİğını  da  gö.mek  açlstndan  çekince  ileri  sürme§inde  ör.eğin  29.
            maddeye  baktüğlmüzda,  burada  tedirginlik  uyandlran,  çocuğun  ana-babasına,
            kültürel  kimliğine,  djl ve değerlerjne,  çocuğun   yaşadlğı Ve geldiği menşei
            ülkenjn  ulusal  değe.leline  ve kendisjnden  farkh uygarhklara  sayg|sınln
            geliştirilmesi,  Bu ashnda  çok  doğal bi.  şey,  erimesin,  kaybolmasın  çocuk
            olay,. Bugün  niye RTOK te değişiklik  yapıyoluz.  Bugıln  niye anadil  öğretimi


                                                                            141
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152