Page 147 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 147
bağlamünda da sosyalist blok ü]keIerj işin baş]angıcında jki sözleşme diye bir
şey yoktur. Tek sözleşmeydi asİnda hazürlanan. Sonradan bu bloklaşma
nedeniy]e ayıIdı. E(eteme nedenjne b€n d€ kısaca sunuşumda değinmiştim,
Türkiye'nin başlanglçta bu hak ve özgürlüklel yelpazesinin sağlayabi]eceği
imkanlarln, u]usal güvenlik öz€ll'kl€, bağlam,nda tehdit yaratabiıeceğidir. Bu
soa|uk savaş ortamında komünizm tehljkesiydi. Daha sonradan iç çatışmantn
ortaya çıkard|ğl güvenlik nedenIeri günd€me ge]di. Bugün bunlar badncisi
ölçüde ama ikincisi tam da aşllmadığl zihniyet olarak en azlndan
düşünce§indeyim kj çekinceler olalak i]eri sürütdüğü zaman nitekim, ileri
sürülen çekincelere bakt,ğlm,zda bu sonucu clkaİmak mümkün. dçoncüsü
RTOK, aşk türkü]eri niye yasakIan|yor diye hakh olarak. Bu uyum Paketlerj
çerçeve§inde RTÜKte de yapılan değişikliklerle ana dilde yayln v5. bu
mümkün oldu fakat nasıl jcra edilec€ği de zannediyorum önemli, teknik
anlamda baktlğlnız zaman dolayl§ıyla buna da hakim olmanlz gerekiı Aksi
takdirde.bu gerçekten kötü niyetin bir sonucu mudur? Yoksa bir kazaya ml
kurban gitmjştir? onu ayırt etmek mümkün o]maz, Burada bil Medeni siyasi
Hakla. söıleşmesj bağlamında düşünce ve ifade hürliyeti var. sanatsa]
e§erlerin yayllması ve bunlann alacılığüyla kit]elere erjşim de bu bağlamda
değe.lendiril€n bir faaliyet. Bu açldan baktlğınlz zaman bunun bu şekilde
enge]lenme§i aslünda ifade hülriyetinin enge]lenme§idir. Buna ilişkin
sunuşumda sözüne ettiğim Insan Haklan Komite§inin sözleşmeyle kurulan
denetim olganünln genel yorum raporlanndan bir tanesinde açlkça kitle
iletişim araçlan üzerinde de denetimin, sıkl kontrolün oıtadan ka]d|rı]maslnün
ifade özgürlüğünün kullan,lma§t anlamlna geleceğj Ve jfade özgürIüğünün
kullanım|nln bu açıdan da güçlü olarak değerlendiüilmesi gerektiğjne dikkat
çekjliyordu. Do]aylsıy|a bu söyIediğimiz husus hem Türkiye'deki Avrupa
Bi.liği süreci hem de Medeni Siyasi HakIar söz]eşmesi yürür|üğ€ girdiği
takdi.de o bağIamda bi. ikjli oluşturur tabii. Bir diğer soru çocuk hak]ao
sözleşmesi. Bunu özellikIe sormak lazım bugün. Bir de şu vardıl. Maddelel
içinde uzun uzun okuyabiıjlim §ize 17, 29, 30. ve 30. maddeleriçocuk hakIa.ü
sözleşmesjnin büyük ölçüde ana djlini kullanması, ajl€sinin mensup olduğu
kimljğin kültürüne sahip olması gibi hakla.d]r Fakat sadece o maddelerde
ifade ettiğim ibare]er o madde]erdeki paragraflardan bazllarldıı Asllnda geniş
bir yelpazede başka haklar da söz konusuduı Dönemin hükümeti 1995
yüllnda bütün o maddeye çekince i]eri sİfmüştüı Ben böyle bil aylllm
yaPalak bakmüyorum maddeye ama dönemjn hüküm€tinjn kapsayıcllığı veya
anlam§ızİğını da gö.mek açlstndan çekince ileri sürme§inde ör.eğin 29.
maddeye baktüğlmüzda, burada tedirginlik uyandlran, çocuğun ana-babasına,
kültürel kimliğine, djl ve değerlerjne, çocuğun yaşadlğı Ve geldiği menşei
ülkenjn ulusal değe.leline ve kendisjnden farkh uygarhklara sayg|sınln
geliştirilmesi, Bu ashnda çok doğal bi. şey, erimesin, kaybolmasın çocuk
olay,. Bugün niye RTOK te değişiklik yapıyoluz. Bugıln niye anadil öğretimi
141

