Page 152 - Diyarbakır Barosu Sempozyum Ab Sürecinde İnsan Hakları Demokratikleşme Ve Uygulama Sorunları
P. 152

azlnııklan  biçiminde  anllmaya  devam  ede.ken,  azlnlık  türlerine  ikitanesi  daha
            ek]endi.  Din azlnhklanndan  sonra  "djl azlnııklaıl  Ve d€  "ırk aınİkları"  l9.
            yüzyll ikinci ya.lslnın  ve sonun  ı.kçl teo.i]erjnden  etkilendiği  için  -ırk
            azınlıklarl"  deniyordu.  20. yüzyılın  ikinciyanslnda  bu ırkçı teoriler  bir kenara
            ahlınca,  l950'lelden  itiba.en  lrk azın]ükla.l  terimi yerini "etnik  azlnl,klaf
            terimine  bıraktı.  Etnik  demek bi. parça §oya  atlf yapan fakat  esas olarak
            kültürel  göndeıme  yaPan  bir anlam  taşİyor,  Dolayısly]a  bı] iki dünya  savaşl
            arasında  19l9_1939  döneminde  ürk azlnlıkla.ı, din azünllklarl,  dil azınllkIan
            diye  üç tür azünlık kabul  edilirken,  artlk  günümüzde  2t, yüzyl]ln  başında  etnik
            azın]lklar,  dil azlnlıklan,  din  azlnhklarl  diye  o  jki  savaş  arasünı  hatürlatan  bir
            üçlü  ayımdan  söz edilir Bir  de "uIusal  aztnlıklaa  diye  bir terim  vardü..  Bu  çok
            fazla kulla  lan bir terim  değildir. Olusal azınllklardan  ne anlaşıldlğı  da
            ü?e.inde  ı]zlaşmaya  varllmüş  bir  şey  değildir. Fakat  bu ulusal azınlıkla.
            denildiği  zaman  genellik]e  yaşadlğl  ülke  dlşlnda  bir akraba  dev]eti  olan
            azlnlıktar  kastediliyor.  Örneğin  Türkiye'deki  Rumtarın  akraba  devleti
            Yunanistan,  Yunanjstan'daki  Batü Trakyall  Türklerin akıaba  devleti  de Türkiye
            gibi. Bizim akhm,zda  kalacak olan etnik, din, dil aanhklarıdır.  Bu arınllk
            kavramlnln  ortaya  çlkmasünln  hemen  aükaslndan  azlnllğın  tanımlnl  vermek
            ]azım- Azınlığln  tanüml meseıesine  iki koldan  girişebilirsinjz.  Biri §o§yolojik
            bakımdan  tanüm,  diğe.i  de hukuksal  baklmdan.  Sosyolojik  bakımdan  tanlmı
            §on derece  geniştiı  Şöyıe  söyleyebilirir,  Biü  ülkede  fa.klllık  gösteren  ve o
            farklılığı  kim]iğinin  temel  direği §ayan,  vazgeçilmez  tem€l  direğj sayan
            vazgeçilmez  temel direği sayan  küçük  gruba  azınlık deniı  Bu o kadar  geniş
            bir tanımdır ki dikkat  ede.seniz  eşcinselleri  bile içine alı. Hukuki  tanıma
            gelince,  hukuki  tanlmın  beş tane temel  unsuru olduğunu  söyleyebiliriz.  Bir
            ülkede  saylca  az olan fakat  başat olmayan  çünkü  Afrika'da  saylca  a2 olan  ve
            çoğunluğun  can,na  okuyan azlnhklar  vardlı  En iyi tanlnmışl  da %20'lik  beyaz
            azınllk,  yl]lar ylll Aparth€id  Rejiminde  %80'lik  Bantuların  canına  okumuştur.
            "sayıca  olmayan  başat  olmayan,  farklıhk  arz eden, vatandaşların  oluştu.duğu
            gruba  azinhk"  deniı  Yalnız bu saym|ş  olduğum dört  tane  unsur  azınhğm
            maddj  unsurlandr.  Bunun  yanına  bir de manevi  unsul  gereki.,  sübjektif  unsur
            gereki.  o da azınhk  bilincidir  "Farklı olan ve bu fa.kİ]ığı  korumayı  çok
            önemli  sayan  gruba  azınhk"  denir,  Bu bilinç  de aynen  sınüf  bilinci  oImadan
            slnlf olmadığl  gibi  azınllk bilinci olmadan  öze|ıiklerini  ko.uma  bilinci olmadan
            azünık  olmaz.  Ne olur? o da bir haktı.. Nasll  farkh öıelliklerini  korumak  bir
            haksa  asimle o]mak da bir hakhr. o asimile  olmuştur  ve artlk  azınİk  değjldir
            Şimdi  dünyadaki  arınhk  kavraml,  tanıml  buyken Tü.kiye'de  azln|lk  kavraml
            ve haklar! ne durumda?  ona  bi. göz ataIlm. Türkiye  cumhuriyetinjn  a2ınhk
            tanlmı  Lozan'ln 37 ila 44'cii maddeleri  ala§lnda.  Himayesi  aznlıklann
            korunmasınt  başlığlnl taş,yan  üçüncü  kesimidir o Lozan'ın  orada  sadece
            gayrimüslimIeı  Türkiye'deki  gay.imüslim  vatandaş]ar  kabuI edilmiştir

             146
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157