Page 95 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 95

Biİ kat|llmcı
         8en  Ahmet  insel'e  bir soru  yöneltec€ğim.   Hocam,  laiklik  konusu  epey  bir konuşlldu,  tartışlldl.
         Dini  açldan  daha ha§sas  b]r bölge  burasl,  laiklik  denince  akllmlza -ıjyle  olmadlğlnl  biliyorum
         ama  dinsizlik  geliyor.  8ildiğim  kadanyla laiklik  Hlristiyanlardan,  kilis€nin  basklsından  son-
         radan  ge|en  bir rejjm; ancak  daha  sonra  farkll  şekilde  tanımlandı,  Laikliğin  bir hak olduğunu,
         öıellikle  de bu ülkede  yaşayan  lt4ü5lümanlar  için daha büyük  bjr ihtiyaç  olduğunü]  dü§ünüyo-
         rum. Doğrusu  dindar  kesim  pek  böyle  düşünmüyor  ama aslında  laıklik  kavramına  muhtaç
         oüanlar başörtülü insanlar; buna karşın tam  tersi,  laikliği  başörtülülere  kar§l  kullanlyorlar.  Bu
         konuda  olmasr  gerekenin  nasül  tanlmlanabileceğini  sormak  istiyorum.
         ikinci  sorlm da Kürtl€r  konusunda.  Kürtler  yüzylllardan  beri,  Türklerden  de  önce  buradalar
         Ve hiçbir  zaman  bu  ölçüde  bir  çatlşma  olmadl,  0smanll  döneminden  beri  böyle bir  çatlşma   ya,
         şanmadl.  Daha  sonra,  dediğini2  gibi  bilınçli  bir  gerilim  yaİatlldı  v€  bu artlk  Türkler  ile Kürtle-
         ri karşl karşlya  qetjren,  hatta  yolda yürürken  selam V€rmemeye  kadalgbtürec€k  blr  çatlşma
         haline  geldj.  Anayasaml?da  gördüğüm  kadanyla  Kü4leİl€  ilgili herhanqi  blr talep  yok.  Ben
         kendi  adlma  konuşuyorum,  "Ne  mutlu  Tİrküm"  demem,  ama  "Ne  mutlu  Türk değilim"  de-
         rim.  Fakat  anayasamızda  bu  kavramla  ilgili,  yani  en azlndan  Kürtlere  dokunacak  bir  ş€y   yok;
         tamamen  Türklük  üzerine  kurulıJ.  Benim  sormak  inediğim  şu:   Anayasaml2da  Küİtleri  veya
         başka  kimtikleri  tanlmlayan  bir  madde var mı?


         Ahm.t  İn..l

         Siiin sorunuı tam olarak  bugünkü  konunun  d€ğjl,  daha önceki  biİ tartlşmanln  merkezinde;
         ancak  elbeite  bi/ cevap  verm€k  mumkün,  Daha önce,  ben  mikro  kredi  konusunda  Nadir  Öz
         bek'in  söylediklerini  açmak  istiyorum;  çünkü  bu konuda  0iyarbaklr  bölgesi  pilot  böıge  seçıle-
         rek  ciddi  bir uygulamaya  ev sahipliği  yaptl.  Diyarbaklr'daki  mikro  kredi  uygulamaslnda  allnan
         klstasl  belirleyen,  Banglade{t€ki  Gremleen  Bankln  uyguladlğl  bir yöntemdj.  Bu  yöntem,  ka-
         dln merkeılj  mikro  kredi  uygulamasınl  esas alıyordu  Ve mülkleri olmayan  bu kadınlara  ipotek
         getirm€k  yerine,  dört v€ya  altl kişinjn  oluştıJrduğu  bir kefalet sistemini  6ngörüyordu,  Burada
         çok   cjddi bir toplumsal  proje  vardlr.  8u  çallşma  sadece  mikro  krediyle sünlrlanmaylp/  aynl za-
         manda  insanlar  arasl ilişkilerde  birini  diğ€rine  karşl  yirkümlü  kllacak  bir tasanmla,  kadlnla,
         ın erk€klere  muhtaç  olmadan  hareket  edebilmesi  noktaslna  gelip  gel€meyeceği  tanlşmalldlr;
         ancak  bu fikri de  içeren  boyutlarl  vardlr.  Mikro  kr€di  uygulamalannln  bjr d€ğerlendirm€si   d€
         yaplldl ve ortaya  çlkan  sonuçlar,  i2mit ile Diyarbakür  karşllaştlrlld]ğlnda  çok  açlk iki üç ol9u
         ortaya  çlklyordu.  Bü]nlardan  bjri, Diyaİbaılr'da  mikro  kredi  uygulamalan  sonrasında  yoksul-

         lıJİ slnlrlnln  ününe  çlkan  hemen  hemen  hlçbir  kadlnln  olmadlğldlr;  irmit'te  is. biraz  daha
         farla  sayıda kadln  bunu sağlayabilmiştir.  Yoksı]lluk  5lnınnl  aşmlş kadlnlann  kimler  olduğı]na
         baktlğlfil.da,  bunlarln  zaten  daha önce iş sahibi  olan,  çallşan,  çeşitli  9irişimlerde  bulunan,
         dolaylnyla  biİ  iş tecrübesi,  bir faaliyet  tecrübe9ne  sahip kadlnlar  olduğunu  görüyoruz.  0iğer-
         leİi ise,  büyük  ölçüde  n€.iddi  bir üretim  bil9]5ine,  ne ürettiğini  nasll  satacağlna  dair bir bilgi-
         ye,  ne de bu mikİo  krediyle kar§llaştlğl  yükümlülüklerin  bilgisine  vaklf  olduğu  için,  çoğunlukla
         Diyarbakır'da  bu mikro  kredjleİi  eve eşya  allml için  kullanılmlş!r;  tabij  bu,  mikro  kredinin
         bütünüyle  raylndan   çlkmasl   demektir.  oiğer  jkinci  kesim  kadln  is€,  küçük  işl€r  yaparak  aile
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100