Page 93 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 93

de talep edilen bil durum  değildir.  Hükümatlerin  dayandığl  sittem  asllnda  bldur:  sosyal  har,
        camalan  mümkün  olduğu  kadar  klsmak,  ama  bir  yandan  da sosyal  patlamayl  önleyecek  asgari
        bir  yardlm  s;stemini  valilikler  ve  5ivil  toplum  araclllğıyla  mümkün  olduğunda  yaygınlaştlrmak.

        Anayasanln  yirmi  beşinci  ylll  vesilesiyle  nasl] bir anayasa  değişikliği  gerektiği  noktaslndan
        tartlşlyor  olduğumuu  için,  gÜndem€  getirfiemi2  gereken  ş€y,  sosyal  harcamaların  artlrılmasln-
         dan  ziyad€  sosyal  adaletin  sağlanmasl  ve bunu anayasal  hak haline  getirecek  bir siyasetin  9e-
         li$irilm€sidir.   Ahmet  ins€l  hak eşjtliği  konusı]na  vurgu  yapmlştl.  Şimdi  bunun tek başlna  ye-
        t€rli  olmayacağl  bir noktaya  gelmi§  bulunmaktaylz.  Hak eşitliğinin  asllnda  sosyal  adaletin
         sağlanmaslna  yöneıik  nekani2malarl  anayasaya  geçirecek  bir  politikaya  ihtjyacı  olduğu  kana-
         alindeyim.  Aksi  takdirde  bizim anayasalarlmlzda  zaten  sosyal  güV€nlik  toplu  haklar harjç
         ve sosyal  yardım  alanl  zaterı  ı961 ve ı982 anayasalanyla  kağıt  ğ2erinde  teminat alt,na alln-
         mlş duİumdadır.  oysa  yapılmasl  gereken,  bölgeler  arasl  sosyal  adaleti,  gelir  dağlllmındaki
         eşitsizlikl€ri,  bölüşüm ilişkilerine  yönelik  bİrtaküm  talepleri  anayasa  formatlna  uyqun  bir  ş.-
         kilde anayasa  geçirip  bıJnun  kurumlan için mücad€le  etmektir, Aksi takdiİde  şu  anki gidişatta
         sosyal  güVenllk,  sosyal  yardlm  uygulamalan  sosyal  patlamayl  minimumda  tutmaya  yönelik  biİ
         5istem  çerçev€sinde   kalmaya  mahkümdur,
         Bazl  çevrelerde   son be§,on  ylldır  yoksullukla  mücadele  çok  fau la gündeme  gelmeye  başlamlş-
         tr. Bu konuda  mikro  kledi veya asgari  geçim,  nakit  g€çim  desteği  leklind€   kimi  uygulamalar
         yapllmaktadlr,  Bunun  arkaslndaki  mantlk  şıJdı]r:  Artık ekonomik  koşu]lar  tam  istihdam  imka-
         nlnl  yaratamamaktadll;  tam  çallşma  güVencesi  olmayan  bil kesim  Vardlr  ve bu insanlar  hiçbir
         zaman  düzenli  iş edin€m€ye€eklerdir,sendikal   haklara, sosyal  güv€nlik  haklanna  sahıp ola,
         mayacaklaİdır/  o halde devl€t  bu  insanlara,  bu Vatandaşlara  biİ anayasal  hak  olarak  asgari
         geçim  desteğinde  bulunmalldlr.  Ancak  tabii  ki bu koşullu bil destek  olarak  tanümlanlr.  Şöyle
         ki: Asgari ocretin belli  bir miktannl asla  geqmesin,  nünd€  iki doıarllk  bir harcamayl,  yani yll-
         l k ve ayllk  yüz veya altm]ş lirallk bir miktaa  aşmasln.  Bu öneriye  baktlğlmlz  zaman  bir  yan,
         dan formel memur,  işçi,  çallşan  kesiminin sosyai  güvenliği  güvence altına  allnmüş  durumdadlr;
         aynl zamanda  bir  yandan   çaltşma  imkanlndan  yoksun  blİakllmlş  ve d€Vlet  taraflndan  bir bakl,
         ma  modern  anayasal bir sadaka  görünümünde  a59ari  geçim  desteği  şekl]ndeki   ödentiyi  almak
         durumuna  mahkom  edilmi§  qeniş  biİ  çallşamayan   yoksul  insanlann  ylğlnü  sö2  konusudur.  Bu
         koşullarda  ne sosyal adal€ti  sağlayabiliriı,  n€  demokrasiyj,  ne barlı;  dolaylslyla  kalklş  nokta
         mızln  sosyaladaleti  5ağlayacak  melGnizmalaİln  arkasında  olmas]  v€  bunun  anayasaya  da  bir
         şekilde  dahjl  edilmesinin  {ormülünün  bulunmasl  gerektiğini  dü9ünüyorum.

         TARTIş     8ÖLÜ  u
                  ^
         Bia kıllhmcı
         B.n  son  bölümde  sözü edilen  mikro  kredilerin  kadının  g€lişti.ilmesi   yönünden  değeİlendirilme-
         5i i ve kadünlara  nereden  baktlğlnln  biraı  açllmasürül  rica ediyorum,
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98