Page 89 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 89

"Geçmişte  işv€ren-işçi  ilişkilerine  yaklaşlmda  daima  i§çilerin  himayeye  muhtaç  olduğu  9örü,
         şİnün  hakim  olduğu bilinen  bil  gerçektir.  Artık  günümü.de  işçınin  ezildiği,  istismaİ  edildiği
         iddialarlnün  g€çersizliği  ortadadlr.  Üçmilyonayakln  işsizın valllğ  düşünülürse  ülkemizde  ça,
         llşan  i§çilerin  mutlu bir azlnllk  t€şkil  ettiği  söylenebilir...  Bu stb€ple  sosyal sorunlara  yakla-

         §lrken  işçi  lehine  yorum  kriteri  terk  edilmeli  Ve ülke  yararı  gözetilmelidir,"
         l982 Anayasasl'nln  sosyal  hükümlerinin  hazırlanmaslnln  mimarl  Turıiye  lşver€n  sendikalar,
         Konfederasyonu'd!r.  TisK, t982  Anayasasl'nln  hazlrlük  sürecinde  oanışma  llleclisi'ne  sundu-
         ğır  raporda,  sosyal  sorunlann  yeni  blr  yaklaşımla  ele  allnmaslnl  istemiş  Ve  yukarldaki  görüşle-
         ri ileri  sürmüştür.  Anayasayl  hazürlayan  Mjlli GİVenlik  Konseyi'ne  bağlü  Danl§ma  Meclisi,
         Türkiye  işveren  sendikalan  Kontederasyonu  taraflndan hazlrlanan  anayasa  t€kliflerinde  yer
         alen toplu  pazarllk,glev  v€  s€ndika  hakkü.a ilişkin  öneril€rin  neredeyse  tümünü  kabul  etmiş,
         tir.  TisK  in anayasa  önerilerj  ile anayasada  y€r  alan  sendikal  haklara ilişkin  maddeler karşl-
         laştlrlldlğlnda  benzerlik  apaçlk  onaya  kmaktadlr.  Dolaylnyla  1982  Anayasasl  öz€llikl€   sos,
                                        ç
         yal  hükümler  ile ekonomik  ve sosyal haklar  manzumesj  açlİndan  açlk  bjr  slnıf tercihine daya-
         lldlİ. iktisadi  poljtikalar  itibariyle liberal  politikalar  tercih  edilmiş,  sosyal açldan  da,   çallşan,
         lann korunmasl  ilkesinden  uzaklaşılmlş,  sermayenin  korunmasl  esas  allnmlşt]r.

         Hukukta  eşitl;k esastır,  ancak  çalışma   hı]k!klnda  durum  faİklldlr.  Çallşma   hukı]ku  çaılşanla-
         nn  çallşüranlaİa/   işVer€nlere  karşl korunmasl  üzerine bina edilmiştir-  Bu ned€nle  anayasala-
         rln €konomik  ve sosyal  düz€nlemeleri  de eşitlik  mantğlyla  yapllamaz;  toplumun  s€rmaye  ve
         devlet  karşlslnda  korunmaslna  ağırllk  verilir;  dolayl9lyla  anayasalarln  ekonomik  Ve 5o5yal  hü-
         kümlerind€ki  €şitlik  yaklaşlml,  işçiyle  işverenlerin,  çallşanla  işverenin eşit oldıJğu  yaklaşlml
         sosyal  eşitsizliği  delinleştiren  bil yaklaşlmdlr.  ı961  Anayasasl'ndan  farkll  olafak  ]982  Ana-
         yasasl  işçilerle  i§verenlerin  eşit  imkanlara  sahip  olduğu  valsaylmlndan  harek€t  ederek  liberal
         bir düzenleme  getirmişt;r,   Çallşma   hukukunun  çallşan]   koruma  tercjhi  terk edilmiş,  "ülke  ya-
         ran"ndan  söz edilmiştir.  8uradaki  "ülk€   yaran"nln  ne anlarna  geldiğini  25  yllllk  uygulamada
         çok  açık ortaya  çlkmlştır.
         Anayasada  dİzenlenen  üç temel  jşçi  hakklndan  biri  s€ndika  haİkldır.  ı982  Anayasası  öıgİn
         haliyle  işçjlere  sendika  hakklnl  tanımlş,  kamu  gör€vlilerinin  9endika  hakkınl  ist  güvenceye  al-
         mamlştlİ.  Ancak  anayasanın  bu  konuda  bir  yasak içerm€diğinı  Vurgulamak  gerekir.  Kamu  gö-
         revlilerinin  "toplu  sözleşmesi2  ve grevsiz  sendika hakkl" elde edebilmesi  uzun  ylllar sonunda
         gerçekle§miştir;  fakat kamu  çallşantannln   elde €tmiş  olduğu  sendika  hakkı  dernek  hakklndan
         ilerıde  d€ğildir.  Anayasa değişikliği  il€  hiçbir yap!rlml  olmayan   \1toplu   göİü§m€'/  mekanizma-
         slna yel Verjlmış,  ancak  memurlar  için toplu  pazarllkl  grev  hakkl tanlnmamlştlr.  Kamu  gö-
         rPVlileri  sendika  adlyla  örgütleni|ebilm.kte,  s€ndika  tab€lasl  arlabilmektedir;  ancak  gelenek-
         sel  işlevi itibarjyle  toplu  pazarl!kll  grev hakkl  olmayarı  biİ s€ndika,  d€rnekten  ileri  değildir,
         l982 Anayasasl  öncelikle  sendika  kuİma  hakkt  konusunda  bir dizi slnlrlama  getirmiştar.  Bun-
         lardan biri  de birden  çoİ  s€ndikaya  üye olunamamasl  konusundadlr.  sendika  kuracak,  sendi-
         kaya  üye olacak,  yöneticı  olacak  kişilerin  on yll  çallşmasl   konusundaki  hükümler,  biryönetme-
         likte  dahi buıunması  zor aynntllar  içerir.  on rlllk  işçiIik koşı]lu  uzun  süre varllğınl  koruduk,
         tan  sonİa  kald|nlmlştır.
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94