Page 85 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 85

makla sigorta  emekii5i olmak  ararnda  çok  ciddi hak farkl  yaşanlyorsa,  orasl  sosyal  devlet
 ğildir,  bir 5 nlf  devletidir;  devlet  i s nlfla,  devlet5iz  s nlf araslnda  ayrlm!n  yaplld|ğl  bır dev,
 ttil. Ayn1  biçimde  sağl k hak]arl,  eğitim haklar da benzer  olma]ldrr-,Diyarbakll'daki  mü-
 firnel bir devlei  lisesine  çocuğunuzu   yo  lama  hakklna  sahip  o mal]s  nlz; ama siİin  çocuğu
 ız  çok  başan]l  olmuyorsa,  bilaz  haylazsa, ok!mak  isterniyolsa  tabii  k] toplum  ona başarl  9ü-
 ,ncesi   Vermek  rorunda  deği]dir, ama hak eşit]iğin]  Vermelidir.  Hakkln  kü]]lanlmly]a  ilqili bir
  reysel ö2gürlüğünü2  Vard r. Dolaylslyla  Tülkiye'de  1982  Anayasasl'ndan  harekel  eden anla-
 ş  tarzrnln  5o5yal  devletle  çok  uzak,  hatta  zlt  b]r ]lişki  içeljsinde  olduğtnu  söyleyebi  iriz.
 )nuçta  sosyal  hak ar esas  olarak  Türkiye'de  daha  çok  iktidar  n, ama  qenel  olarak  dev etin
 |ndine  bağlm]l,  borçlu  insan]ar  yaratmak  için  ortaya attlğ  b]rslnflhaklal  ıİanzumesidir.
 elkesin  hakkl  Varsa,  o zaman  zaten  devletin  birileline  himmette  bu ırnma hakklyoktur.  Tür-

 ye/de  sosyal  haklar  büyük  ölçüde  devletin bazl zümrelere,  baz  s nlf katmanlaına/  ba2l  çeV
  lere,  klasik,  l,'Iarksist  slnlf ana]izi  yapmamlz  mümkün  değidir  burada;  ortada   çok  daha
 ırmaş  k bir yap  Vardlr  ,  bazl bölgelere  "Ben  d]ğerlerine nazaran  s]zi  kolllyorum,  sizin ar
 tnirdaylm,  dolay  slyla sizden  de sadakat  bekliyorum"  demes]nin  b]r aracld  r. Bu  çerçevede
 | zaten  1982  Anayasar'nün  o]uşt!rd!ğu,  ad  nl daha  doğrü]  koya]lm,  12  EylüL lejiminin oluş-
  rduğu toplumsa  yap  nln  bir  Uzantüsldlr.  Bu  yaplda  iki ö2el  ik Vard r- Birincisi,  bir  kesimin,
 liğerlerinin"  kendi  elinden  haklarrnl,  konumunu  alacağl  kaygls  Ve bu  noktada  nrtlnüdevlete
 tyama  endişesidil.  ikincisi  de toplumda  c]ddi biçimde  yara!lan  qüVensirliktir.  12 Eylül reji-
  i Türkiye top]umunda  kronik  bir  qüVensizlik  yalatarak,  kendi  o]ağanüstü  konumunu  üretme-
  dayal  bir z]hniyeti  kor!r.  l<imsenin  "yar]n  ne olul"u b]lemediği,  herkesin  biİ diğerinden
 ,rktuğu  Türklerin  Kürtlerden,  Kürtlerin  askerlerden  ve faşizan  Türk erden,  din]  a2lnlıklar  n
  ni  çoğun  uktan ve bu korkular  çerçevesinde  var  o an  olağanüstü  rejim dev eti  yaprsln  n son
  hlilde  statükoyu  iercih ettiği  bir  rej]m  anlay   şld  r bu. Tabii bu rejim  anlaylşl  hiçb]r  şekilde
 )ndi  tasarladlğ  biçimde  gel]§merniş,  ba§ka  yer  ere  gitmiştir;  ancak  zihniyet  yap s b!na  da
 ılldlr. Ve ulusiaraİasl  p anda  bu  yapüyl  iamamlayan  bir  gidişat  mevcuttul.
 atr  dünyaslnda,  1979'da  ingiltere'de  mı]hafazakaİ  paİti  ]idel]  lüargareth  Theatchel'ln  ikti-
 lra  gelmesiy  e ba9layan/  ardlndan  Amerika  Bir]e§ik  Devletleri'nde  cumhUriyetçi  ba§kan  Ro
 ıld Reagan'ln  iktidala  9e]mesiy  e pekişen  bir neoliberal  politikalar  dönemi  açl ml§t r, Bunun
 jrkiye'deki   uzantsl  da bildiğini,  9ib]  Tı]rqut  Öral  po it]kasüdür  Ve bu  poLitikanln  ön€mli  özel-
 (  erinden  biri de,  iktisadün  iyi işlemesi için  sosyal  güVensizliğin  denetiminin  geİektiğj  inancl
  r. ikiisadi dinamizm  için insanlar  n Sosyal  güVenl]kte  deği], sosyal  9üVensiz  ikte 0lma]ann  n
  r dinamik  etki  yaratacağü  birçok  çallşmada  dile getirilmiştir.  (8u  konlda  sosyal  cilvensizlik
 t dltlrdd Türlçe  ve  çevalm'!  o:r \'tJp dJ varolr.)  insan,dnr  d,(dk  qe|eLe|  endişe5i taş,rlar
 ü, ancak  diğerlerinin  kendi erinin  elindeki  ekmeği almaslndan  korkal arsa  çok çalüşacaklarl
 ,o  çok çalışlldlğü  için de iktisadi  dinamizmin  büyüyeceği  inancl  çerçevesinde,  otoriter  12 Ey-
  l rejiminin  bu liberal iktisat  politikalanna  uyum  5ağlayabilmesinde,  ]ibera  polit]kalann  ge_
 ,d'ği  sosyal  9üvensiz  i1 u.suru  çol.  önen,I b r Olgudur.  1.sar'ar  5o5ya,  ar'amda  guvensiz
 acaklar,  gelecek  endişesi  ta§lyacaklar,  ellerindeki  haklar  allnacak  ve dolay  sly]a  da liberal-
 rin tabiriyle  "tembel  ik etmek"  yerine,  daha fa,la   çallşacaklar,   diğer  taraftan  da hel  insanln
 ğer  insanln  kurdu  olduğu,  h€lkesin  dlğerinin  ekmeğinde  gözü  o]duğu  inancünln  aşllanmaslyla
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90