Page 82 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 82

Bugün  daha  çok  ekonomik  Ve sosyal  haklardan  siiz  edeceğiz;  faİat daha  önceki  sunumlarda  bu
        genal  toplumsal  gerginliğin  kaynaklannln  hukuki,  siyasal  veya kü]türel  boyutlan  ele alındl.
        Türkiy€'deki  ekonomik  ve sosyal  haklann  Vaat  edilmesi  Ve yerine  getirilmemesiyle  ilqili  çok
        ciddj bir r€jim  sorunu vardlr.  Bu  .,rejım''   dediğimiz   ş€y  n€  yerdedir/  ne  göktej  özn€  midir,  de
        ğil  midir;  yakaslna  yaplıp  hesap  sormayl  tasarlayabileceğimiz  biİ Varlığln  bulunmadığl  bir
        ortamda,  bu muğlakllk  içerisindetırejim  5orunu/lndan  bahsetmek  nispeten  kolaydlr.  Rejim de-
        diğiniz   şey  sonJçta  bir devletin  anayasasl,  asli k!rumlaı  ve kanunlannln  bütününden  oluşur.

        siyasal  İejim,  iktisadi  lejım,  iktisadi  kurumlaria/  sosyal  rejim  d€  sosyal  kurumlann  bütünüyle
        ilgilidir.  ]üİkiye'de  rejım  ülkenin  doğusunda  da  batl5lnda  da hem büyük  bjr bekl€nti,  hem de
        gelecekle  ve bugünle ilgiıi  çok  büyük bir  gıivensizlik  yaratmaktadlr.  Anayasa  da bu rejimin

        ö:ellikl€rine  sahiptir.  8ütün  rejimlerde  anayasalar  genellikle  ne olduklar!nl  ve biraz  da  ne  ol_
        mak  ıstediklerini  belirtirler,  Anayasa  sadece  Var olanla  ilgili  normatif  bir metin  değildir;  baz
        cümleleİ,  bazl slfatlar  siyasal,  ıktisadi  Ve sosyal  yapünln  evrilm€sini  de ön9örür.  ı982 Anaya_
        sasl Türkiye  cumhuriyeti'nin  devletinjn  laik,  demokratik,  sosyal  bir hukuk  devleti  olduğu.üu  id
        dıa eder. Bildiğini,  gjbi,  genellikle  bu tür m€tinlerde  ''ne  o|duğu''  söyl€nirken,   bi2  aslinda  ''ne
        olmadığl"nl  bĞlirten  bir ifadeyle  karşılaşn2.  Tek tek ele aldlğlnlzda']demokratik'','.sosyal
        h!kuk  devleti",  "laiklik''  ifadel€rinde  ciddi bir tanlm  sorunu  vardlr;  ancak ı982  Anayasasl/
        demokratik,  so5yal  hukuk  devJetj  olduğundan  söz edilen Türkiye  cumhuriy€ti  devletinin  kendi-
        nj  -ki  bu tabiller  196l  Anayasasl'nda  da vard  _  ''Belki  bugün tamamen  böyle  değıljm,  ama
       önümüzdeki  dönemde  böyle olmayl  arzı]lı]yorum;  bUraya  doğru  biİ  qidiş  olmalldlr''  djye  anga
       je  ettiği bir metjndir.  0olaylslyla  1982'deki  sosyal  hak eİ5ıkliklera,  hukuk devleti  eksiklikleri
        kabü]l  edilebilir,  ancak 2aman  geçtikçe  bir iyile§me  gerçekle§miyorsa/  o zaman  bUrada  r€].imin
       ya yalan  söylediğini,  ya  bjr   şeyi   giziediğıni  ya  da bır işi bir türlü  beceremediğinı,  bu alanda  bü-
       tüniiyle  başans,z  olduğunu  takdjr etmek  gerPki,.

       sayln  baro  başkanlnln  biraz ewel ifade ettiği  gibi,  ı982 Anayasasl'rıln  üz€İinden  biİ_iki-üç
       s€ne  değil  tam yirmi  b€ş  yıl geçmiştir.  ı96ı Anayasasl'nl  da burada  d€vreye  sokmak  gerekjr;
       çünkü  ı961 Anayasasl  sosyal  hukuk  devleti  olmak  açlslndan 1982  Anayasasl'nln  lafzlndan
       daha  farkll  d€ğildir.  oolayıslyla  asllnda  -arada  ikj yllllk  bir kopuşla  klİk altı  ylldlr,  1961ve
       ı982  anayasalarlnın  lalk/  sosyal  hukuk devleti  o uşturma  maceraslnl  bir  butün  ıçinde  d€ğ€l_
       lendirmeliy;z.  Bu bütün  içinde baklldlğında,  asllnda  }96l'd€kı  Vaadin yerıne  getirilmediği,
       1982'de  daha  da  geriye  gidjldiğj,  1982'den  bugüne  kadar  da bir iyileşme  gerçekle§mediği   9ö.
       rüliir,
       Çok  daha  gei/  çok  daha  yoksul  ülkelerle  karş]la§tlldığlmlzda  elbett€  Türkiye'de  bir sosyal
       devlet  vardlr; ancak  maales€f  toplumun  ancak  bir kesimıni  kucaklar  ve diğer  tarafian  da  yun_
       taşlara haklannı  bir  himmet  gibi  sunma  allşkanllğlndadlr.  Burada  örneğin  yeşil  kart uygula-
       maslndan,  sağllk  sigortaslndan  §öz edilebilir;  ancak bu  çok  asqari  bjr  sosyal  d6vl.t  qğvencesi_
       dır, Em€klilik  hakkl,  diğ€İ  klasik  so§yal  hak]ar,  toplu  sözleşme  hakları,  sendikalarla  i19ıli
       haklar,  gr€v  haklan,  ekonomiİ  ve sosyat haklar  çerçevesinden  baktlğlmlzda,  dar bir imkanla
       çok  srnlrll  bir  çevreyi  kapsayan  bir sosyal  hak  bütünü göİürüz.  oolayıslyla  ı982 Anayasasl'yla
       çizil€n  çerçevenin  fijlen nasll uygulanm^sl  bağJamında  Türkiye  haklara ulaşma  açlslndan  iki
       ayn toplumun  vaİ olduğu bjr ülkedir,  Türkleİin,  Kürtlerin,  Araplann,   Çerkezlerin  benzer  bir
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87