Page 90 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 90

ı982  Anayasasl  teferruatlar  anayasasldlr;  haklann  genişletilmesi  bir yana,  haklaİln  klsltlan_
        ması  konusunda  ciddi  labirentler  vardlr,  52.  madd€  sendikalara  mutlak bjr siyaset yasağı  getir_
        miş l2 Eylül  yönetımi  s€ndikalann  siyasetle  uğraşmasınl.  vakıflar  Ve dernekıerle  işbirliği  yap-
        maslnl/  siyasal  faaliyetıere  katllmaslnl  yasaklamlştır.  Mutlak siyaset yanğl  son der.ce  saçma,
        dlr Ve hayatın  qerçekleriyle  ilintisizdirj  çünkü  sendikalann  a5ll işlevleri  sonuçla  bütün  toplum!
        il9ilendiren  siyasal  Ve yasal  düıenlemeler  konusunda  9örüş  bildjrmektir.  8!  garjplik  fark  edil,
        miş  olacak  ki, söz  konusu  hüküm  ı995  değitik]ikleriyle  tümüyle  ortadan  kaldlnlmlştür,
        sendikal haklann  ikinci  bjleşeni  toplu  pazarllk  hakküdlr.  Topltl  sözleşmeyle,  işçiv€  ışverenle.
        rin tabi olacaklan  kurallar  saptan  r. Toplu  pazarl  k Ve toplu  sözleşme,  çalışanlar  ile işverenle.
        rin üzerinde  anlaştıklan  ''yasalar''  olmaları  baklmlndan   çallşanlarün  korunma5l  konusunda
       son derece önemlidir;  fakat l982 Anayasasl  toplu  pazaİllk  haİklnl  sadece
                                                                   çaılşanlann  bir  büj_
        lümün€,  işçjlere  vermiştir.  Kamu  görevlilerine  i* ndece.'toplu  görüşme''  adlyla hükümet  ile
       "hasblhal"  imkanı tanlnmlştır.

        ]961  Anayasasl  "işçiler,  işverenlerle  olan münasebetleİinde,  iktisadi  Ve sosyal  durumlannı
       korumaı  Veya  düzeltrnek amacıyla  toplu  sözleşme ve  grev  haklanna  sahıotir|er''  hükmünü
       içermekteydi.  I\radde  açlkça  toplu sözleşlne  ve qrev  hakklnü  işçilere/  çlkarlarlnl  korumak  için
       tanlmlştl.  l982 Anayasasr  ise bu yaklaşım  terk  ederek  toplu  sözleşme  hakklnl  her iki  tarafa,
       ışçi ve işverene  çift  tarafll  bir hak  olarak  tanlmıştür.  1982 Anayasasl  ''işçiler  ve işverenlet
       karşlllİll  olarak ekonomik  Ve sosyal durumlarlnl  v€   çallşma  şartlannl  düzenlemek  amacıyla
       top u ış sö2leşmesi  yapma  İakklna  sahiptırler''  hükmünü  içermektedir.  8uradaki  '.karşıllkll
       olarak/'  ifadesi püf noktasldlr,  işçi  Ve işVerenler  ekonomik  ve sosyal  olarak  eşit  örneler  olarak
       Varsayllm!ş  Ve toplıJ  sö2leşme  yoluyla  işVerenlere  de ekonomik  ve sosyal  durumlann  dü2enle_
       m€  imkanı  tanlnmlştlr.  Bı değişiklik  ]982  Anayasasr'nln  sahip  olduğu  nanİğln  sosyal  devlet
       ten ne kadaİ  uzak olduğun!  çarplcl  biİ biçimde  ortaya  koymaktadlr.
       s€ndıka  ve toplu  pazarllk  hakklnın  iş]evli  olabilmesinin  yegane  garantisi  grev  hakkıdlr.  Grev
       hakkl  olmakslzln  send'ka  v€  toplu  pazarllk  hakk]  kağlt  ü2erinde  kalacaktlr,
       1982 Anayasasl'nln  en katl maddesi,  grev  hakklna  ilişkin  5a.  maddedir.  Anayasada  bugüne
       dek  on ğç değişiklık  olmuş s€İsen  nadde  değışmiş,  ancaİ  sağcl,  solcu, muhafazakar,  sosyal
       demokrat  hiçbir partinın  anayasa  değişikliği  hazlrllğl  içerısinde  54. maddenjn  değiştiİilmesi
       yel  alnamlştlr.54.  madde  asllnda  ciddi  bir rejim  maddesi  ve tabudur.  Özeti de
                                                                        ştdur  bence:
       8iliyorsunuz,  fazla  demokrasinin  memleket]  böleceği korkusu ülk€mirde  yayglnd  r, Bu korku
       işveren  ve sermaye  slnlfında  fazla sosya] hakkln  Tüİkiye'nin  rekabet  9ücünü  ortadan  kald  ra,
       cağl  §ekljnde  oluşmaktadlİ.  54.  madde  de asllnda  Türkiye'de  senditalain  etkın  olup  olmama,
       sl açlslndan  en gaİip  dÜzenlem€lerden  biridİr.
       Anayasada  ne yazaBa  yazsln,  Türkiy€/de
                                         şu  anda  fiilen  grev  hakkl  yoktur.  Grev hakklnın  oi-
       madlğl  bir ülkede  toplu  sendikal  haklaİn  kullan  labilmesı  de mümİün  değildir.  A.ayasanln
       54. maddesi,  ''Grev  hakkl vardır';  dedikten  sonra,  bu hakkl  kıJllanılmaz  hal€  getiren
                                                                             çeşitli
       düzenlemelerl€,   yasaklarla,  engellerle  doludur.  Grevin  ertelenmesi/  yasaklanmasl,  toplu  ,öz-
       leşm€  görü9m€si  dlşünda  grev  yapllamamasl/  genel  9rev  yapılamamasl/  iş yavaşıatllamamasl,
       sempatj  9r6vi  yapllamamaslndan   tutln,   çe§itli   grev  tüİleri  tümüyl€  yasaklanmlştlr.  Grev  ya_

      3a
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95