Page 98 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 98

b6yle bir hizmet almak  istemeyen  insanlann  Verdiği vergiıer  kartlllğlnda  seksen  bin,  yüu  bin
       kişiljk bir din hiznetleri  ordusu  finanse  edilmektedir.

       Nolmal  laik bıl rejimde  cemaatIerin/  cemaat  de.neklerinin  finans€  attjği  imamlar  olur,  Böyle
       bir İeiime  9irdiğinirde  o zaman  gerçekten  laik  bjr toplumdayl2  denektir.  Türkiy€'de  osman_
       |'dan kalma  bir anlaylşla,   çoğırnluğır  oluşturan  sünni_Hanefi  ittifaklnln  hakim  miilet  olduğu
       inancl mevcuttuİ.  8u toplumun,  bu ülkenjn,  bu  devletin  esas  sahibi  kendisidir;  diğeİleri  yaban-
       cldlr. sünnj-Hanefi  kesim  içjn  Kİn,Türk  aynşmasl  ikincildir;  esas ]ttifak,  Sünni_Hanefi  ittifa-
       kldlr,  oevlet de 1923'ten  sonra  bu  baküşl  benims€miştir,   §ünkü  bu  şekilde  sünni  Hanefi  ittifa
       klnl  h€m  yanlnda  tutmak,  h€m  de denetim  altlna almak imkanı  €lde  etmiştiİ.  Boylece  laikl]k,
       hem Hanefi  sünnilerin  kabul  ettiği biçimde  devlet  hizmetlerinin  devl€t  taraflndan  sunı]lmasl
       biçimjnde  tecelli  edecektir,  hem de bu din  devlet tarafndan  denetlenecektir.  Nevi  §ahslna
       münhanr  bu lajklik anlaylşlnl  sadece  9üçler  dengesiyl€  tanlmlayabilirir.

       Türk-islam  sentezinjn  İürİiye  toplumu  üzerind€  bir  9üç  olarak  kendini 1980'|erd€  ifade €tme,
       sjnin  ciddi taşlylcılaİlndan  biri, bu garip  laik  devlet  imajrdlr.  Kürtler konusunda  anayasada  si,
       zin söylediğiniz   şekilde   hiçbir önlem  bulunmamaktadtr;  sadece  Kİrtler  değıl, Türkiye'de  Ti]rk
       etnik  kimliğine  veya sü,lni,8anefi   çoğunluğa  a]t olmayanlarla  il9jli herhangi  bir pozitif  koru
       ma ilkesi  yoktuİ.  "Türkiye  cumhurlyeti'n€  vatandaşl  k bağlyla  bağll  olan  heıkes  Türktür''  ştk_
       linde  bir tanlm vardlİ  ve bu, kağlt  İzerinde   çok  yanllş  olmayabilir.  Eğ€r  192o'lerden  itibaren
       hakikaten  hiçbir  yanllş  anlamaya  izin  vermeyecek  biçimde  bir €tnik  kimliğe  de vurgu  yapan
       uygulamalaİ/  kanunlar,  yönetmelikler   çlkartrlmlş  olmasaydl,  biz zaman  içinde Türkiye'de  bı]
       "Türk"  tabirinin bir etnik  limljk değil,  biİ  vaiandaşllk  ifadesi  olduğunu  kabul  eder  duruİnda
       olacaktlk  b€lkide.
       Anayasadaki  Türk tabirini doğrulamayan  bir dızi uygulanamlz  m€vcuttur.  Türkçe konıJşmayla
       ilgili uygıJlamamlz  buna bir örnektir;   çünkü   TüİkIük  Ve Türkçe  konuşma  birbirini  gerektiren
       §eyl€İ  d€ğild]r;  Türkiye'de  Türkçe  konuşmayan  Vatandaşlar vardlr.  Diğer talaftan  Hrristiyan_
       larla, Yahudilerle  il9iıi  bir dizi ayımcllik  sö2  konusud!r;  bu kişjl€r  subay  olamazlar  biliyorsu
       nuz,  ÜnİVersit€  dlşında fiilen devl€t  memuru  olamazlar-  Bunu.  bir  yasağl yoktur,  ama  yine  de
       olamazlar.  Hatta  ı951  kalarnameslne  9öre  l\,4üslüman  olmayan  bjr Türk vatandaşl,  ilk  v€  or-
       taokulıarda  Türkç€  dersi veremez;  hala da böyl€dir.  Dolaylryla  biz Türkiye'deki  uygulamada
       Türk slfatlnln  arkaslnda  yatan  €tnik  kültürel  kimlik  aidiyetini  hiçbir   şekilde   kanunda,  idarenin
       uygulamalannda  slflİlamadüğlmlz  için,  soüıuç olarak  bugün  bü tabil  ister  istemez  Vatandarar
       araslnda  bir aynm  içerir.  0 baklmdan  ben  Türkiye'de  bi]nun üstesinden  ancak Türkiyelilik  ta_
       biİiyl€  gelinebile.eği  kanıslndaylm.  Hanrladlğlm  kadanyla  bu ifade l97o'ıerd€  ortaya   çlkm  ş-
       tlr.  "Türkiyelilik"  tabii ki o kadar kolay  oturan  bir kimljk  ıfadesi  değildir;  aynca  yüks€len
       milliyetçilik  de bu kullanlml   çok  ciddi  biçimd€  €ngellemiştir.  Kağıt  ü2erjne bakıldığlnda  aslln_
       da anayasa  bu açldan nöirdür,  ancak anayasadan  uygulamalara/  yani  kanun  maddelerine,  ka,
       rarnam€l€le   ge§ildiğinde  Türk tabilinin  çoğu  zaman  etnik  kültürel  bir kimlik  aidiyeti  içerdiği_
       ni ve dolaylslyla  bu aidiyete sahip  olmayanlann  dlşlandlğlnl  biliyoruz.

       192o'de  Meclis,  8üyük Millet  M€clisi  adıyla  kıJrulmuştur  benim bjldiğim kadarlyla;   ''Türki_
       ye"  ifadesi  daha  sonra  €klenmiştir.  0 zamanlar  devlete  verilecek  adlara  ilişkin  tartlşmalar  so,
       nucu,  bır coğ.afj  tanlma ait bır isimle  1'Türkiy6  Devl€ti"  denmiştr,  Türkiye, Avlupalllarln  l2.
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103