Page 101 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 101

52. maddesinin  ortadan  kaldlnlmaslyla  bjrlikte, Türkiye'de  sendikalara  siyaset  yapma  ko6u-
        sıİda  haçbir  engel kalmamlştlr-  Kamu  görevlileri  sendikalan  da,  işçi s.ndikala  da sandika
        tüıel  kişiliğiyle  sendikal  örgüt  olarak  siyaset  yapabjlirleİ,  siyasal  faaliyet  yürütebilirler,  siya,
        sal konularda  görüş açlklayabilirler.  işçi s€ndjkalarl  siyas€t  yapabilir  fnemleket  meseleleri
        konusunda  9örüş  açlklamalarl  anlamlnda  siyaslt  yapmayı  ka§tediyoİı]m  ,  siyas.te  müdahale
        edĞbllirler,  siyasal  sorunlanyla  i19ili  açlklama  yapabjlir,  herhangi  bir memleket  meselesj  ko-
        nusunda  faalıyet  yürütebilir,  Anayasadaki  bu eng€l  tümüyle  ortadarı  kalkmlş  vaziyettedir.  Tek
        engel  şudur|  sendikalarla  siyasi  partiler  araslnda  maddi  all§veriş,  yani  parasal  allşveriş  yapl,
        lama4  ıkincisi  sendikalalsiyasi  partilelin  flamalannr,  sembollerini  kullanamazlar.8unun  d]-
        şnda  bir  genel  siyas€t  yasağl  artlk ı995'ten  sonra  5öz konusu  değildir.  Dolaylslyla  dikkat
        e.le6eniz  zaten sendika tı]ıel  ki§il;kl€ri  adlna  yapllan faaliyetlerden  dolayl  artlk  kolay  kolay
        s€odjkacllaİ  hakklnda dava  açllamamaktadlr.

        Ancak  öte  yandan  ülk€mizde  kam0  görevlil€İin  bireysel  olarak  siyaset  yapmasl  konusunda  çok
                                                                andaki  hukuk sisteminde
        ciddi  engelleİ vardlr.  8ireys€l  olarak  yürütülen  bu tür faaliyetleİ  §ü]
        s!ç oluşturmaktadlr.  siyaset  yasağl  yine  ülkemize  özgü bir slnldamadır.  Almanya'da  9ok  is,
        tisnai  bir düzenleme  söz konusuydu.  Almanya  bjr  dönem  komünist  parti  üyelerine  kamır  görevi
        yasağl  getirmişti;  bunun  dlşlnda  genel  bir siyaset, bireysel  siyaset  yasağl  5öz  konusu  değildi.
        Tüzel kişilik  açlslndan  da batlda  bizdeki  9ibi  aynntılü  sendika  yasalarü  5öz  konusu  değildlr,  ge,

        n.l  hukuk  kurallar  ç€rçevesinde   pek  çoğu  faaliyet  yürütmektedir.

        Ei, katlhncı
        8lnim sorum  Ahmet  insel'e  olacak.  Laiklik  tanlmına  göre,  Türkiye'de  başörtüsü  takan bıl ka-
        rru  9örevlisi  olamayacak  ml? Bir  diğer sorum  da son cumhuöalkanllğı  seçimiyle  başlayan  5i-
        yasi  sürecin  TÜrkiye'de  ne tİr etkiler  yaratacağl,


        Ahm.t in..l
         Laikliğin  ilkelerinden  biri devlet  alanlnda,  kamu  hizmeti  alanrnda  Ve devlet temsili  alanlnda
        dinsel simgelerin  olmamasldlr.  Bu, katl bir laiklik  tanlmldlr.  Daha  çok  Katolik ve  t!!üslüman
         dünyasında  katl  bir aynm  yapma ihtiyacl  valdlr. Başörtüsü  eğer bir dinsel  simgeyse  kamu  gö-
         r€vlisinin  başörtüsüyle  hi2met  yapmasl laik]ik  açlslndan  saklncalıdlr.  Türkiye'de  bu  konuyu  er-
         k.klerl€  ıl9ili tartlşmüyoru2  asllnda.  Eğer  başörtüsü,  türban  bir  din5.1  simqeys!  cüppenin  de
         aynl kategoride  değ€r|endirilmesi   gerekir.
         Hindistan'daıi  sih  dinine bağll  kişiler açlsl.dan  barlndaıi  türbanl  çlkarmak  dinen  en mekruh
         ş.yi  yapmaktlr.  son uygulamalarla  Fransa'da  da sihler  göç  etnr€ye  başlaml§lardlr,  çünkü  ço-
         cuklannl  okula  yollayamamakta,  y€teri  kadar  kalaballk olmadlklan  için  kendi  ok!llannı  aça-
         mamaktadlrlar.  Burada  ideal  çözüme  erişmek  için, toplı]mda  din§.l  simgelerin  bir kim|ik  bas-
         kl5l yaİatmayacağl  inanclnln  bİtün  toplumsal  katmanlar  tarafından  kabul edildiği bir ortam
         g.rekir.  Türkiye/de  Ve başka ülkelerde  top]umun  ciddi  bir kesiminde  dinsel aidjyetin  bil baskl
         unsuİu  yaraüna  9ücü   getirdiğine  dair bir inanç  söz konusı]dur.  Düşünün,  Türk ama  Hüristlyan
         b r kadln  yarqlç,  örneğin  Diyarbaklr  Ağlr ceza I\rahkemesi'nde  boynunda  haçla yarglçllk  yapı,
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106