Page 105 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 105

saıgin T.drlk!l!
        Geçtiğimiz  yll kaslm aylnda  Diyarbaklr  Barosu olarak  Helnrich  Böll  stiftung  oerneği'yl€  bir-
        likte, ı982  Anayasasl'nln  25. ylll olmasl  vesilesiyle  2oo7  yülü içinde  bir diıi  anayasa  paneli
        yapmayl planladlk  Ve  şı]bat  aylnda  bu  panelleri  burada  başlattlk.  9 Kaslm  2007  taİihi,  1982
        Anayasası'nln  yürürlüğe girişinin  25. yllldlr.8i2  9 Kaslm'dan  önce  bütün  bölgelerde  barolar
        la, sivil  toplum  örgütlerjyle  birlikt€  bu tartlşmalan  yaplp  9 Kaslm'da  -3  Kas m seçımlerini  de
        hesaplayarak  yeni parlamentoya,  en azlndan  bizim  sorunlanmlzln  çözümüne   yardımcl  olabi,
        lec€k  temel   jlkeler   konusunda  bir  öneri  paketi  sunmak  amaclyla  böyle  bjr  çalışmayı   başlatmlş-
        tlk. Fakat  h€pjdi2in  malumudur  ki Türkjye  bir erken  stçim sürecind€n  g€çti;  AK Parti d€  9ün,
        deminde  olmamaslna  İağmen,  seçim bildiİgel€rinde  yeni  anayasa  diye  bir  konudan  söz etti  ve
        daha  sonraki  programlnda  anayasa  tartlşmalannl  dar bir zamana slklştlrmaya  çallşt-  8ugÜn
        biliyorsunuz  AK Pani'nin kü]rmaylarl  sapanca'da  kendilari  içjn  anayasa  taslağı  hazlrlayan  bj-
        lim adamlarlyla  bL anayasayl  tart,şlyor,  siv:l  toplum or9üllea KLsK  Ve DisK  ise başka bir
        çallşmayl   başlattl.  Türkiye  Barolar Birliği de 2001  yllrnda  yönetim  kurulu kaİarlyla  başlatİğl
        b r  çallşmayl   anayasa  önerisi  olarak  kamuoyuna  duyurmuştu;  2001  ylllndan  2004  yllına  ka_
        dar da bu tadak  çallşmaslnı   güncğlleştjrmeye   çaılştllar.0  çallşma  içerisind€  ben  de  bıJlun-
        dum, Ancat  Türkiye  Barolar 8irlıği,  farkll  nedenlerle  bu güncelleştirme  çallşmasln  asklya al-
        d ve bilim  kurulunu  da dağlttl.
        Türkiye  açlsından  1982 Anayasasl'nln  ne ifade  ettiğinı  hepimız  biljyoruz.  Eğer  yeni bir  baş,
        langıç olmaslnı  istiyorsak,  "sivil  anayasa  olur  mu, olma2  mı?" artlşmalannl  bir tarafa  blra,
        karak, Tüİkiye'de  demokrasinin  yeniden  inşasl  için  yeni  bir anayasa  hazırlanmaslna  ihtiyjç
        var. Biz  bu anayasa  panellerinde  üzerinde  duracağlmlı  eşjiljkçi  ve özgünükçi,  katlllmcı  bir
        modelle  demokrasiyj  esas alan bir anayasanün  Türkiye'nin  sorunlanna  çözüm  olabll€ceği   jnan,
        clndayl2.  Amaclmlz  tek tek maddeler  önermek  değil,  modern  anayasalarl  da  esas alarak, bir
        anayasada  olması  gereken  temel ilkeler  üzerind€  durmak.  Benim  ki§is€l9örü9üm/   yenianaya,
        sanln  çözüme  y6nelik  maddeleri  mutlaka  ıçermekle billikt  eng€ll€yici   bir tarzda  kaleme  alln,
        mamasldlr;  nitekim  modern anayasalar  bu  şekjld€   yapllmakta,   çözümü   engellemem€ktedir.
        Buqün  bu tartlşmanın,  özellikle anayasada  y!rtta§llk  ve kültürel kimlik  aç]slndan  temel  ilkelerın
        nasll  olman  9er6ktjği  konusunda  yol gösteri€j,  ufuk a§lcl  bir nitelik arz etmesini  umuyorum,


        fo.ın ii.t.l

        ÇokıİltİrGİlüğü   Y.nld.n Dİriinm.k
        Konuşrİamda  iki temel  noktaya  değineceğim.  Değinmek  istediğim  ilk nokta,  çok  kültüİlülük
        kavramlnln  tanlmlnrn  güçlüğü  ve belirsizliğiyle  il9ili bir sorund!r,  ikincisi  i5!,  çokkültürcülü,
        ğün  sosyopolitiİ  bir rejim  olarak  qünümürde  geldiği  noklayla  i19ıljdir.
        Çokkültürlülük,  bir ülkede  çok  saylda  kültürün  Varllğlna,  başka  bir anlatımla  sosyal  bir duru-
        ma i§alet ed€n  bir kavramdlr;  çokkültürcülük  is€,5ör  konusu  kültürel   çoğulcul!ğun   teşvik
        ğdilmesini,  devlet  taraflndan  bu yönde  önlemler  allnmasünl,  hatta belirli  bir 5osyopoljtik  lejimi
        ifade  eder.  Ancak  bu iki kavram ve tanlm  birbirinden  bağlm§lz  değildir;  ııra temelde  çokkü!
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110