Page 108 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 108

]970'liyllJarla  birlikte Avrupa  ülkel€rinin  önem  ibir  böiümü  çokkültürcü   politikalar  izlemeye
        başlamlştür.  Çokkültürcİlüğün  ''altln  çağ''  olaİak  tanlmlayabileceğimiz  7ollı  ve 8o'li  ylllarda
       çOkkültüİcülük  son  derece  revaçta  bil kavram  olarak  ortaya  çlkml§tlr.  8u9ün ise bu'.altln
       çağ"  artlk  oeçmiştğ  kalmiştır.  ı98o'lerden  itibaren   çok  saylda  Bat] AVrupa  ülkesi  {8]rleşik
        KraIllk,  Fransa,  Belçika,  Hollanda,  Almanya,  isviçre,  ispanya,  portekiz)   vatandaş'lr  kanunla_
       İınl,  vatandaşllğa  kabul  koşullaınl  yeniden  düzenl€yerek  yabancl  v€  göçmenlerin  entegrasyonıJ
       politikalannl  gözden  g€çirmişlerdir.  Almanya'da  büyük  tartl§malar  yaratan,  entegrasyonun
       sağlanması  amacıyla  slnlf/  bahçe  ve okul  gezilerinde  Almanca'dan  başka  dil konuşulmamasl
       uygulamasl,  Berlin'd€  altl ortaöğretim  okıJlunda.\sadece  Almanca  anlaşmanln  öğrcncinin  9ö
       revi  olduğu"nun  ilan  €dilm€siyle   başlatllml§tlr.  8irleşik  Kralllk'la  çokkültürcü   politikalann  ba_
       şarlİ  konusunda  büyük  kuşkular vardlr,  ''0rtak bır Britanyalllık  ruhu nasll  yaratllabilir?''  so_
       rusu, bugün  gıderek  daha  geniş  çevrelerde  taıl]şllmaktadür.  Yakrn  zamanlala  kadar  §okkültür,
       cülüğün  başarıll  bir örneği olarak  gösteli]en  Hol]anda'da  parlamentodakı  Göç Komisyonu'nun
       2o04  yıllnda  yaylnladlğl  ''Köprüler  inşa Etmek''  başllkll  rapor,  çokküıtürEülük  modelinin  ye_
       t€İsirliklerini  ortaya  koymuştü]r.  Rapora  göre,  yerli  ve göçmen   çocuklaİn]n  devam  ettikleri
       okıJllann  düzeyi  araslnda beliİ9in  bir farklllığln  yanl  slra  yoksulluk  özellikle  bu  kesimin
                                                                             çoğun_
       lukta  olduğıJ  kentsel  alanlarda  yoğunlaşmlştlr.  Eğitim,  konut Ve istihdam  piyasaslndaki  eşitsiz
       likler  ve aynmcl  uygu|amalar  Varllğlnl  korumaktadır  ve Flamanca  öğrenimi konusunda  başarlLl
       olunamamlştlİ.oolayıslyla  ı990'lann  ikınci yanslndan  itiba.en  göçmenlerin  entegrasyonu  50
       runu  ıle il9ili tartlşmaların  1şlğlnda  y€ni  düıenlemelere  9eçilmi§tir,  2oo6  ylllndan  itibaren  i5e,
       göçmenlere  geldiİleri  ülkedekı  Hollanda elçiiiğıne  başVularak  Flamanca  slnavindan  geçme  zo
       runluluğu  gelililmirtir.  Yakln  zamana  kadar  Hollanda'da  eg€men  olan  çokkü]türcülük,  a4lk
       yalnlıca  iki siyasal  hareket  taraflndan  nvun!lmaktadlr:  Femk€  Halsema'nln  Yeşil sol'u  (Gro
       enlinks)  ve Hollanda'da  islami okullann  kurı]lmarnl  ve tabi  olmaİ  ineyen  herkese  islami  ku_
       raliarln uygulanmaslnl  talep  €den  Dyad  Abu  Jahjah'ln  Avrupa  Müslüman  Ligi.6
       8ugün demokratikleşme,  özellikle  de kültürel  haklar  v€  çokkültürcülük  söz konusu  olduğunda
       yüzğmİzü  döndüğümü2  Batl'da  son derece kaotik  bir durum  yaşandlğlnl  bilmemiz  9erekır.
       ikincisi,  kim|ik  Ve vatandaşllk  tartlşmalarnln  ve pratiğinin  ortaya koyduğu  gibi,   ''kültür''
       üzeline  allrl  Vurgu  önemli  5olı]nlan  da  beraberinde  getirmektedir,  8u sorunlaın  bir boyutu,
       "kültür"ün  çokkültürcülük   gibi  çokanlanll  bir kavram olmaslndan  kaynaklanmaktadlr,  Nite
       kim antropolog  Kİoeber ve  Kluckohn,  kOltİrün  ı64 farkll tanlm]  v€  küJllanım!  olduğunu  orta_
       ya  koymaktadır.7  Dolayslyla   çokkültürcülükten  söz ettığimizde  hangi  .'kültür''den,   ''kültürel
       kimlik"ten  5öz ediyoruz?  Özellikle  de kimliklerin  değişme,  Ve sabit değil dinamık  Ve ilişkisel
       olduğunu düşündiğünüzde  sorun  daha  da önem kazanlr,  Öte  yandan  .'kültür''  üzerine  aşln
       vurgu/  ö2ellik|e  de kültürı]n  ö2cİ  tanımlan,  topluluklann  kültürel  kimlıklerine  kapanmas,na
       ve bu bağlamda   çokkü|türcülüğün  totaliter bir ideolojiye  dönüşmesine  yol açabilmektedil.
       Çokkültürcülüğü  savunan  bazl  yaklaşlmlar/  sosyal  ve ekonomik  sorunlann  gözd€n  kaçlnlmasl
       na neden  oiabilmektedir.  sosyalv€  ekonomik  sorunlaİün  aşürl  ''kültüneştırilme''si,  son tahlilde

       6  L'Et  ı dU aoü'd.l  AfrEiE  a.onfuiqr,  ,lopoliılq4  ondiaü12006):  L.Daco@rt,  P.ng,  !. it64.65.


       ı06
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113