Page 106 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 106

türcü  düşüncenin  iki  "ıaman"lnl  oluıurmaktadlrlar,  Başka  bjr anlatmla,  çokkültüİcülüğün
        yandaşlarl,  "kültürel  sln.r"laİln  k€skin  ya  da en azlndan anlamll  bir sorun  olarak  6ne  çlkanl,
        dlğı bir sosyal  durumun  tarifine  dayanmalan  nedeniyle,  ulus-devletin  sosyopolitik  bjçimini  soı
        gulamakta  ve bu bağlamda  kültürel  haklann  tanlnrnasl  yoi!yla  çokkültürcü  bir lejimin  ger-
        çekl€ştirjlmesinj  savunmaktadlİlar.  oolayls]yla   çokkültürlü  bir toplum  talifi, kaçlnllmaz  o a_
        rak  geleneksel  sosyopolitik  rejimin  yeniden  inşas nl da ilgilendiren  ve  çokküttİrcülüğe  ımken
        tanlyan  bir  boyut taşlmaktadlr,ı

        Çokkültüİlülük  başlanglçta  ABD'd€  daha  çok  etnik  lrksal  ılişkileri  incelemede  kullanllan  bir
        kavram  olarak kullanlma  girmiştir.  Ancak zaman  içinde  bir yandan  çokkültürlİlük  kavranrl_
        nln farkll  sosyal  bilimler  disiplinleri  tarafından  sahiplenilmesi  Ve kuljanllmaya  başlanmasl,  di
        ğer   yandan  da bir sosyopolitik  rejim  olarak  çokkültürcülüğün  farkll  ülkelerde   çok  farkll  meka-
        nizmalarla  hayata  geçirilm€sı   çokkültürcülükle  ne kastedildığine  ilişkin  belirsizliği  aİrlrml§tlr.

        Çokkültürcülüğün  tanlmlyla  ilgili  bu  qİçlüğe  bir üçüncü  unsuİ  daha  eklenmiştir:   Çokkültürcü-
        lüğü  savunan  pozisyonlann  ve söylemlerin  çokanlamlüllğı  Ve  çokbiçimliliği.  Çokkültürcülüğün
        lib€ra1,5o1-1iberal,  muhafazaİar,  ö2cü,  demokratik,  eşitlikçi,  militan,  devrjmci,  d6nüştürücü
        gıbi  biçimleri  vardlr.  Nit€kim  Jan Nederveen  Pieterse,  klrk  y€di  farkll   çokkİltürcülük   pozis_
        yon  Ve söyleminin  varllğlndan  söz eder,  Bu po2isyon  v€  söylemlerin  içinde,
                                                                    çokuluslu  şilkğtle_
        rin ekonomik  İantabilitelerini  artlrmak  lçin  kültülel   çe§itliliğl  kullanmalan,  hatta  daha  aç k
        söyleyelim  istismar  etmeleri de m€vcuttuİ.  sö29elimi  Berıetton  v€  coca cola,  kültürel   çeşitl]li,
        ği,   qiderek  daha  fazla kür€stlleşen  bir pazarda  ürünlerini  mümkün  olduğu kadar  9€niş  kitlele_
        re satmak  içın  kullanmakta,  istihdam  pol]tika]an  ya  da  pa2arlama  ve reklam  stratejıl€İini   bu
        yönde  oluşturmaktad]rlar,2  Dolaylslyla  çokkültürlülük  söyl€min€   dayanan  ya  da  çokkültürcü-
        liğü  savunan  bir siyasal  hareket/  5öz  konusu  kavramı  v€  politikayl  nasll  tanımladığlna  dikkat
        etmek  2orundadlr;   çünkü  çokkültürcülük  her 2aman demokratik  V€  eşitlikçi  aç]llmları  olan bir
        kavram  ve  politikaya  i§aret  etmez,

        Değ'nmek  istediğim  ikincı  nokta, yakla§lk  §on Plli  yülda  yaşanan  gelişmeler  Ve bugün  9elinen
        nokra ile ilgilidir. Yurttaşllk  kimlik  Ve statüsüne  vurgu  yapan,  yurtta§llk  kimlik  ve statüsü  d,
        şlndaki  etnik/  dinsel  ya  da toplumsal  cinsiyet  başta  olmak  üıere  tüm  kjmliklerj  görmezden   9e_
        len  ya  da özel alana  gönderen  daha  evrens€lci  ve içerseyici  bir anlaylştan  kimlik  politikalanna,
        topluluklann  "farklıl.k  politikalan"  ya  da  ''tanlnma  politikalan''']a  doğru bir gelişme  yaşan
        mıştlr.  Kimlikıerini  bir farkllllk  unsurı]  olarak  öne  sürmekle  kalmaylp  özcü, sabit,  değişme,
        özellikler  olarak  ele  alan  Ve bunlarln   \ltanlnma/'slnl  _sadece   tanlnmarnl  değil,  tanlnmanln  so_
        mut  politikalara  yanslmaslnl  talep  eden,  farkllllklar  n yok sayılmaslndan  farkl aşln  derec€de
        vurgulamaya,  farklllık  üzerine  politika  yapmaya  eğilen ikinci  bir dalgaya gelinmiştir.  Kültİrel
        politikalann  üçüncü dalgasl  olarak  tanlmlanabilecek   jçinde  buıunduğumuz  dönemde  ist,  bu ilk
        iki dalqanln  da saklncalarlnrn  orlaya  çıkmaslyla,  toplUluklar  alaslndaki farklllltlan  sabitleme
        den, toplulı]k  kimliklerine  hapsetmeden  ya  da farkl]lüklaı  yok  saymaya,  eritmeye  çallşmadan


        ı   M.i.,.d  Bln]chouı  r. a!İ/@,l!.dr,ffi,  3 l. l, ParG,s.10  tı.
        2   D imll.h  Paenoglu  ı 2.09,2  00  7 ):  lıi ull  cul! ralig.G),  l.. .v al^6  d,!^  dls.o!.r  ,  so.io,A.thfu9ologi.]  hr91A,.ior.
                                İ
                       (
          lh,qol oeı. @  ro lgılo.ğMna  ü.  h ırnı.
        ü,ir
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111