Page 110 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 110

haklar  açlrndan  Tüİkjye  cumhuriyeti'nde  durum  asllnda
                                                      şudur:  ırevzlat/  ülkeni.ü   çokküttürlü
        toplum5a1  kompo2isyonunıJ  ancak  klsmen/  daha  doğrusu  asimetrik  bir biçımde
                                                                       'rn,runua,r.
        Asimetrinın  kaynağına  gelince...  DıJrumun  b6yle  olup  bitmesine  sebep  olan  yüğlnla  tarihsfl,  5i,
        yari,  iktisadi  ve  benreri  faktör  5lraıanabilir.  Ancak asimetrinin  taııa  ıoıaysız  kaynakları  eı_
        betteki  hukuk  metjnleridiİ  Ve bu ıtibarla  da elimizde  ikı büyük  kaynal m€tin  ualdl||  .lg24
        Anayasaslve  Lozan Antlaşmasl.  cumhuriyetin  kurucu  anayasaslnln  mecli5  komisyonu  tarafln-
        dan teklif edilen  galekçe  klsmı  açıktr,  Buna  göre.'Devletimiz
                                                           bir devleti milliy;dir.  Beyne!
        mile1 veyahut  fevkalmılel  bir devlet değildır,  Devlet,  Türkten  başka  bir millet  tanımaz.  l\rem]e_
        ket  dahilinde  hukuku  müt€saviy€yi
                                    haiz başka lrktan  qelme  kimseler  bulunduğundan  bunlar  n
        lrki mübaneyetlerini  manii  milliyet  tanlmak  cai2 olamaz.  k€zalik  hürriy€ti  vicdan  musaddak
        0lduğundan  ihtilan  din de manii  millıyet  addedilmemiştir.''l  Anayasanln  oİtaya  koyduğu  açlk_
        tlr:  ulkede  Tülk  ve l\,4üslüman  olmayanlar  vardlr; fakat  bu dulum  heıkesin Türlııı  aıtınua  tir-
        gütlenmesinin,  diğer bir deyişle  Türkieşmesinin  önünde biİ  enge]  değildir,  Ne Var  ki,  anayasa_
        da va'zedilen  bu kati  tutumun  bir i§tisnası  olacağl  önceden  be]liydi:1923te  bao,uanan  rozan
        Antlaşmasl,  ülİenin  Rı]m, E.meni  ve Yahudi  kökenliyu4taşlannln  kültürei  haklaİnl  kolektif
        olarak  kullanabjl€ceğini  kabul  etmişii.  Asllnda  Lozan gdrüşmeleriesnaslnda
                                                                     bu üç topluluğun
       haricindeki  topluluklann  da, öz€llikle  kürtlerin,  keldanilerin/  Nasturilerin  ve ııeuiıerin-ae
       gİup  haklarlnın  tanlnmasl  yönünde  Türk heyetine  baskl  yapllmlş,  ancak bu bası,  sonrç uerm"-
       miştir.8u  baskınln  sonıJç  vermeyişinin  birkaç  sebebi  vard:  kü;lerin  ve Aieviıerin  roian'aaıl
       temsile  9üçlü  bir itira2laİı  yokken,  Doğu  Hlristiyanlan  sayıca  az,  yeİleşim  yerleri  itibarıyla
       96zden  1raktllar  ve daha da önemlisi  bjr  hamiden  mahrlmdular.

       Netıcede,  bu iki İurucu  metin,  bahsattiğim  asimetrik  durıJmun  hazırlay]clsl  oldu.  Ülkenin
       sünni,Türk   çoğunluğundan  başka  barl  gruplar  da kültürel  haklaria  donan;lş  oldu.

       8u asim€trik  durlmun  9ünlük  hayatta,  uygulama  düzleminde  karşlllğrnln  ne  olduğuysa  tümüy
       le ayrl bir mesele.  Burada durum  biraı  tuhaftlr.
                                                Şundan  doiay|: sınni_Türılerin  tıariclnje
       kültürel  haklarla  donanan  yurttaşlar  blJ donanlmln  bed€lini  ödemek  zorunda  kaldllar  ve gri]p
       kimlıklerjni  iyi kötü  yenid€n  üretebiliyoİ  oimakla  berab€r  birçok  aıanaa  aynmcı  y,rttaşıi
       platiklerine  maİuz  kaldılar.

       Beriyandan,  sünnıya  da Türk  olmaylp  da  glup  haklanyla  donanmayan  yurttaşlarsa,  örneğin
       Aleviler,  Kürtler,
                     çerkezleİ,  Boşnaklar  ve Araplar,  sünni-Türklüğe  davet edıldıL,  *'o, a"r"
       t! icabet  ettikleli  duİumda  genelliıle  ve  kural  olarak  sünni_Türkl€İle  aynl yurttaşllk  statüsü-
       nü  tecrübe  ettil€İ.  carı dille konuşursak,  birinci slnlf  yı]nuş  oldulaİ.
                                                               Şiınıi,  bu tutıaf ıurumu
       ayrıntllandlrmak  gerekiyor,  Ülkenin  gayrjmüslim  yurttaşlarlnln  sadece  Lozan'la  tanlnmlş  kü]
       tür€lhaklar,  değil, biıçok  durumda
                                   çok  temel  medeni  ve siyasihaklan  ihlaledildi.  Bu minval-
       deki pek  bilinen  örnek,  meşhur  1926  taİihli  ıIemurin  Kanunu'duİ.788  saylll  l!1emurin  Kan!_
      nu/nun 4. maddesi,  devlet  memuİu  olacaklarda  Türkiye  cunhuriyeti  vatandaşllğl  ya  da Türk
      vatandaşllğl  yerine  Tüİk  olmak   şaİtlnl  aİamaktaydı.'  Iür}<lüğü  devlet  memur;oi."","  ı"şrl,



         A.  Ş.ElGdzubryükv.z.ıı  s.zg  n l|95ül:  192.  Aiıra4sı  Hakkünda  M..//J  6ürrrynrl.r,;  AnkaE  Ü  n vlE  tsi siyagi s
         9il.raakillğsi  Yay  il, Aik./a,s.  7,
         AyhaiAkbr(r990):''cunhu.ir.l]ni]kY,   ar.da  Uygu  an.n  ,.İrrk   .şl ifr.'  Poli|ikdla.",Ialih  w fOpl,frl9!l  ı56, s.11

      ıOa
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115