Page 112 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 112

adetlarimiza  lygun düyneyen  veya kamuoyunu  inciten  ad|ar''  konulamazd|.7  Bu yasa  15 Tlm
        muz  2003'de  kabul  €dilen  4928 5aılı  kanunla  değiştirildj  ve konacaı  isimleİde  ||ahlak  kuraı_
        lanna  uygunluk  ve kamuoyunu  incit  nemekl/
                                                  aranlr oldu.s  Keza,  y€r  adlarl  Ve köy ad_
        larınln  Tüİkleştarilmesini  de aynl faslidan  saymaİ      çıı<arııan  iı iaaıesi
                                            'anlarl  gerekir,  1949 ylllnda
        Kanunu,  y.r  ad|annln  değjşti/ilmesi  yetkisi4i  i§lyeri  Balanllğ,'na  verdi,Ş  ;U y€tkinin  cöm€r
        bir biçimd€  kullanıldlğl  maIum.10

        ŞimdL  ayrlmcl  Ve asimilasyonist  yurttaşllk  pratiklerinin  bir aradallğl,  yukanda  bahsettiğim
        ilk asimatrıden  bağımr2  olmayan,  ancak  ikinci  bir asim€tri  ıuruınunun  mevcuaiyetirıe  işaret
       etmektedir.  8ir İlslm  yurttaşln  t€mel  birtakim  haklarl  ihlal  edilirken,  başka  bir  vrrtt"ş
       lasyona  Ve asimilasyon  İzerind€n  birinci 5lnl'  yürttaşllğa         "rı.l_
                                                     davet edilmiştiİ.
       kestiımedcn  söylemeı  ger€kirse,  bu asimetrik  durum,  cumhuriyetin  sabit  bir Türklük  fikrine
       sahip  olmamaslyla  ilgilidir.  Tİİklük,  cumhuriyet  naza.nda,  Türk  o|mayanlara  eşiamanll  ola
       rak  hem  açlk hem de kapall  bir statü  oldu. Diğer  bır deyişle,  Türklİk,  olunabilj;bjr  hal old!,
       ancak  herkesjn  olabildjği  bir hal  de değil.

       Esaslnda  aumhurıyetin  ılk ylllannda  takip  edilen nüfus  mübadelesi  poiitikalalı  bu ikili  mant  -
       ğl,  Türklüğün  h€m  olunabiıir  bil hal  olduğun!  ama  hem  de h€rkesin  bı] olma  işini  gerçekleşti_
       remeyeceğini,  dahasl  kimlerin  Türk olamayacağ  nl açlkça  9özl€r  önüne  sermekieydi.

       8ilindjği  üzera,  Kurtuluş  savaşl'nl  takiben  Yunanistan'la  ım2alanan  nüf!§  mübadelesi  anlaş
       masl uyarlnca,  İürkçe  konı]şan  ortodoks  Hüristiyanlar  ülkeyı  terk  etmek  zorunda  kalırken,
       Balkanlar'da  yaşayan  Türıçe  konuşmayan  Müslümanlar  ülkeye  kabul  edilmişti.  Bu auruından
       da anlaşllacağl  üzere,  (en  azlndan  konuşıJlan  dil itibarlyld  Tnrk  o|mayan  ve ıırııye'ae  yaş_
       mayan  kini unsurlar  Türkiye'ye  ve Tüİklİğe  kabul  edılirken, rt*iye'ae  yaşyan  ve oaıaı
       Türkç€  konı§an  kimi Türk olmayanlarsa  Ti]rkiye'yi  t€rk  etmek  zorunaa  ıalmışır.  au dırum
       bir kez daha  g6stermektedjr  İi, Tüİklük  Türk olmayanlara  açlktlr,  ancak bğtüniürİ  oı."r"n_
       lara d.ğil. Türkçe  konuşmayan  Müslİmanlar  ülkeye  ve  Türklüğe  kabul  edilirken,  Türkçe  ko
       nuşmakla  birlikte  Müsliman  olmayan  kımi  unsuaaİ]n  Türklüğe  kabul ediıneyişi  açrkç;
                                                                              şunu
      göst.rmektediİ:  Müslüman  olmak  Türk  olabilmenin  anahtar  unsuruyken,  ııısıtman  oıma,
      mak  da Türk olabilmenin  önündeki   l\doğal/'   bir  engel  oiageldi.

      Türklüğün  Türk  olmayanlara  bı] eşzamanll  açıklik  ve kapallllğl  bizzat  cumh!riyetın  anayasala_
      nnca  tarif  edildi.  M€sela,  1924  Anayasasl'nln  88.  maddesi
                                                      şöyleydi:  '.Türkiye  aha|ısjne  din ve
      lrk farkl  olmakn2ln  vatandaşlık  itibaİlyla  Türk  ıtlak  olıJnur  (denir)."rl   8s.  madde  iIk baıı§ta
         jzlenimi
      şı]       verjr: Türklük,  Müslı]nan  ya  da Türk  olsun  olmasın,  memleket  ahalisanin  tümü;e
      açık biı statüydü.  oysa 88.  maddenin  yakln  bir okumasl  bu kadaı  aceleci  olmamak gerektiğine



      3  hltpr^ffihuluki.n.Uİanur?
      9  hlip:/^@.hukuk..vkiur2
      ı0  D.ğtll.ny.radlar(inbkı.'tTii|ıiy.MijlkildarBöün.ri|3.|.diy...Xöyı.l,Tciçişl.riBakanğjlbl|da.riGr.I
         Müdurlüğiii  G.n.l  Vay  n'{dj 403i s.i  ıIl,say/  a,
      1ı  Kli v.  GğıObOlk,  .9.,  s.ı]3.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117