Page 116 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 116

Bugün d€mokrasi  fikİinin  lartlşllman,  onun  yerine  farkll bir fikirler ve uygulamalar  man.!-
         maai  önermek  için  değil,  demokİasinin  daha  ]şlevsel/  daha  tatmin edici  boyutlara  ulaştlnlmas]
         amacıyla  yapılmaktadll,  Bü] eleştiri  elbette  yİzeysel  ve ekiektjk  bir  mahiy€tt€   d€ğjl,  daha  de,
         rin bir sorgulama  yönünde  olmalldlr.  oemokrasi  teoİısi  insanllk tarihi  boyunca  farkll  şa4lar
         dahilinde  çağa  uyguür  bilimler  alarak,  doğruluğunu  ve yaşanlIabilir  olma  özelliğini kanütlamlı
         tlr, H€men  btlirtilm€si  gereken  nokta  da bu manada  karşlmlza  çlkmaktadlr;   yani demokrasi
         t€oİisi  tamamlanmlş  bir durum  olmanln  ötesinde  halen  devam  eden süİeçtir.  Bu saptana,  bir
         ülkenin  demokrasi  için  uyqun  olduğu  yönündeki  iddialann  g€çersiz  klllndığl,  tersine ülkeler;n
         demokİasi  yoluyla  96lişim€  uygun bir hale  9eldiğı  önermesini  temellendilir.

         Halkln  siyasal iktidar  üıerinde  belirleyici  etkisi  oIduğu fikrini  temele  alan demokrasi,  daha
         geniş  manada  yurttaşların  kendilerini  etk;ley€n  tüm  karaİlarün  allnmaslna  etkin olarak  çeşjtli
         ş€killerde  katllmalannı  Ve bu katılümln  tüm sektörierinde  oldukça  yüksek  bir ademi  merke2i
        yetçilik  aracıllğlyla  geİçekleşmesi  gerektiğini  kabul  eder.  Demokrasinin  y€relyönetimlere   da-
        yanmasl  tam da  bu noktada  ele alınmalldlr;  çünkü   meİkezi  iktidar  bağlamlnda  seçim  dönefi
         leri  d]şlnda  bir etkinliği  kalmayan  yurttaşlar  ancak  yerel  yönetimle.  vasltaslyla  kendilerini  ya-
         şatabilirler.  8u olgu aynl zamanda  yerPl  yönetimlerin  ''demokrasi  okulu'' olduğunu  kabul
        eder,  Demokİasinin  en büyük  özeıliği,  yerel  alanlarda  ihtıyaçlannln  kaGllanmasl  9ürecinde
         halka  bizzat  "özn€  olma''  işlevinjn  yüklenmesi  noktaslndadır.  Yer€l  yönetimler  jle  demokrası
         ilişkilerinde  gözden  kaçınlmamasl  gereken  en önemli  ıJnsul,  yerel kültüllerdir,

         Kültür,  içinde  yaşayan  insanlaİa  anlamll  gelen  bir değerler  ve tercihler  kümesi,  bir  yaşam  mo_
        deli sunan  bir  çeİçeve  olaİak  ele ailnlrsa,  yercl  demokİasinjn  İültürle  uyunlu  olmasl  biİ  zo_
        runlu]uk  olarak  ortaya   çıkmaktır.  Normatif ilkeler,  değerler  V€  idealler  bütünü  olaİak kültür
        tim  unsurlarınl  d€mok/asi  içeİisinde  yaşatabildiği  ölçüd€  uygun  bar durum  ortaya
                                                                          çlkar.
        Ulus  d€vletlerin  oluşması  sürecinde  tüm  kiltüİl€rın  benz€İ  doğaya  sahip  olduğunı]n  kabul  edi!
        mesi,  homojen  toplumlann  var  olduğu  yanll9lslnl  ortaya
                                                      çlkartaİaı,  bütün  |çerisinde  yel  alan
        öteki kültüİıerin  reddedilmesini  doğurmuştur,  otorit€r   Ve totalit€İ  yönetimler  tam da bu  yanül_
        gıdan  ilham aldlklaİı  içın ortaya
                                   çl*mışlardlr.  Ancak  bugün melkezi  otorite kaİşlslnda  yerelin
        özelliği  savunulmaya  başlanalak,  homojenlik  karşlslnda  heteroj€nlik  savunulmaya  başlanml§-
        tr. Yerel kültürlerden  beslen€n  belediyecilik  merkezi  iktidardan  daha  demokratık  biı muhte
        vaya sahiptir.  Bu bağlamda  değinilmesi  gerek€n   çokkültürlülİk,   .'farklllıklaİ   zemininde  bir_
        lik'/ ilkesine  dayanarak  üç ana pleİsibi  öne  çlkanr:
        t. insanlar  kültüİlerınden  bağlmslı  bir biçimde  düşünül€mez;   çünkü  bircyler  çevleleri  ile  etki_
           leşim  sürecinde  beljrli  anlam,  değer  ve sembo  ler temelınde  vaİ oluİlar.

        2. Farkllllk  hata  değildir;  dolay9yla  her kültor'.eşsiu  '' ve ''değelli''dir.
        ]. H€r  kültİr  asllnda  çoğıJlcu   yaplnln  bir  parçaslna  tekabül  ederck,  ötekini dışlamayan  bir  de_
           mokrasi  anlayıına  katklda  bulunabil   jr.

        T€k  tip homojen  kültürlerin  ak5ine   çokkültürlülük  farkllllklarln  kabulüne  ve desteklanmesjne
        dayanlr.  8u da zengin  bir açılüma  imkan  tanlyarak,  yuntaş  merkezli  demokrasiyi  daha  anlam_
        ll kllar;  çünkü  sadece  merkezi  siyasal  sistemde  demokratjk  açlllnlar  yapmaya   çallşmak,  kül

        ıı4
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121