Page 119 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 119

8elediyeleİin   çokdiılı  biİ  yöntem  benimsĞmeleri  h€m  varoluş  nedenlerinden  hem de demokra-
        tik  çoğulculuktan   kaynaklanan  biİ  20runluluktur.  Belediy€lerde  kabı]l  edilmesi el2em  olan

        çokdilli   uygula  alara  bir örnek  niteliğınde  olma,  amaclyla  öneriler  56yle  5lralanabilir:
         l. İüm  yeİ€l  uygulamalarda  önce  devl.t  yönetimi  bağlamrnda  makro  anlamda  anayasal  ve
           ya5al  düzenlemeleİ  gerekIidir-  Bu amaçla  yurttaşlarln  kendi  kimlikleri  Ve kullandıklan  dil_
            eri lle k€ndilerıni  doğİüdan  ya  da dolaylı  olarak  etkiıeyen  süretl€rc  katllma|ai,   ..Tüİkiye_
           calik"  kimliğinin  anayasada  bir  çatl  olarak  b€lirlenmesi  ve anayasal  norfilaİın  bu  eks€nde
           djkkate  allnma5ı  sağlanmalıdlr.
        2.  Belediyelerin  yerelde  halkln dilek  ve   şikay€tl€İini   almalarl  ve bunlarln  lşlğlnda   çözüınler
           ür.lebılmeleri,  heı   ş€yd€n   önce  karşlllkll  olaİak  taraflarln  birbirleİini  anıamalarlna  ve

           kendilerini  ifade  ed€bilmelerine  bağlldlr.  Bu amaçla  belediyeıer  çokdilliliğe   yönelik  uyqu_
           lamalardan  önce  belirli hazırlük  çallşmalan   yapmalrdlrlar,  Bu  çerçevede  öncelik16  beledi_
           }llerde  oda ve masalar,  unvan ve görevler  çokdılli   (Türkçe,  Kürtçe,  zazaca,  in9iIiz€e  vb.)
           oIarak  tanlmlanmalldır.
        3. Belediyelerde  mevcut  olan tüm birmlerin,  tüm  yerel dil  v€  lehçeleİi  tam  anlamıyla  anıaylp
           anlatma$ zor bir olasllık  olduğu  için,  belediye  kurumsal  anlamda  dil  ve yerel  lehçelere  yö_
           ü]€|ik  tercümanlar  bulundurmalidlr.
        4- Türkiye'de  yasal  baklmdan  kabul edilen  "B;lgi  Edinme Hakkl"  çerçevesinde  belediyeler
           ycrel  halkln  bilgital€plerini,   talep  edilen  dild€  veya lehçed€  verebilmelidiİ.
        5.  Çokdilli  b€lediyecilik   çerçevesinde  bir dığer  ön€İı  i5e,herdil  grubıJnun  kendi  ..Haik  Mecli_
           5i"ni  kurmasldlr,  Bu halk meclisleri kenditoplantllannda  kendidilVe  lehçeleriyl€  konuşa,
           bilm€li  ve ulaştklan  konular  belediy€ye  tavsiye  nit€liği  taşlmalıdlr.
        6. 8elediyeler  ilanlan, duyurulannl,  kampanyalannl  halka  çokdillı  olarak anlatmalldlrlar.
        7. Beledıyelerin  yllllk faaliyet  rapoİlan  çokdjlli  olarak  dü2enlenmeli  ve bu  çeİç€v€de   yaylm-
           lanmalldlr.
        8. içinde  ya§adlğlmı2   çağ "enformasyon  çağl"  olarak  adlandlrllmakğ  Ve  pek  çok   iletişjm  ka_
           nall b! teknolojileİ  İzerinde hayat  bulmaktadlİ.  Günümüıde  özellikle  ;ntemet ortamlnln
           kazandlrdlğl  yayglnlık,  belediyeleri  bu konuda  da  yönlendirmelidir;  yani belediyeler web
           sitelarjrüi  hazlrlarken   çokdilli   uygulamayl  göz  önünde  bulundurarak,  kullanllan  ya  da kuıla,
           nabılme  ihtima|i  olan  her dil v€  lehçeyi  dikkate  aıarak dü2en|emeye  gitmelidiİ.

        9. B{lqi Verme  amaçlı  yerel  bülten ve yaylnlarda,  ye.el  djller tatmıİ edici seviy€d€   kullanıl,
           malıdlİ.

        l0.Balediy€lerin   faaliyet  gösterdiklerı  yeİleşim  birjmlerindeki  cadde,  sokak  ve paİk  isimleri,
           kııllanılan  yerel  diller  çerçevesinde  çokdilli  olarak  tabelalandlİılmalldlr.

        ı 1. 8aled  iyeleİin  en 6nemli  iletışim  ıanalıarlndan  biri olan telefon  görüşmeleİi  santral  me_
           mt]rluğunun  veİimayle  bağlantltdlr.  8elediyeler   çokdilli   uygulamalaİa  geçişle  birlikte  tele,
           fon vasıtasıyla  iletişim kurmak  isteyen yurttaşlanna   çokdilli  hizmet veİebilmelidir.  Bu ne,
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124