Page 118 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 118

li de  yok  saymayl  b€raberinde  getirmiştir.  Tüİkiye  cumhuriyeti'njn  kültürel  politiİaslnın  ''tek_
         çi"   yapısl  kaİşlslnda  kültürel  farkllllk iddiaslnda  bulunaİlar  h€r  zaman   jçin  tehlikeli  9örül-
         müş,  İvatan   hainliği///   nbölücülük''   gibi  suçlamalarla  biryandan  cezai müeyyideler€  tabitırtu
         lurken  öte taraftan  da toplum  içinde  ''değersiz]eİirm€''  siyasetine  hed€f  tayin  edilnişlerdir.
         Avİupa  Birliği'n€  uyum  sür€cinin  bjr  parçasl  olarak  son dönemde  yap]lan  düz€nlem€ler,   Tür_
         kiye cı]mhurlyeti'nin  geleneks€l  statükocu  yaklaşlmlnda  bazl  değişiklikler  yaratmlşsa  da, söz
         İonusu düzenlemeler   çokkültürlü  bir toplum  anlaylşınl  oluşturabilmek  açlslndan  yetersiz  kal_
         mlşnr.  orneğin  TOrk Vatandaşlannin  Günliik  Yaşamlaİnda  G€leneks!l  olarak  Kullandlktan
         Farklı Djl  ve Lehçelerin  Öğr€nilmesi  Hakklndakj  Yönetmelik  ile Türk  Vatandaşlannln  gi]nlük
         Yaşamlaında  Geleneksel  0laİak Kulland  kları Farkl  oil  ve Lehç€Ierde  Yapllacak  Radyo  Ve
         Televizyon  Yaylnlarl  Hakklndaki  Yönetmelik  gibi  düz€nlemeler  hemen s ralayıcl  hükümler  ek
         lem€k  sı]retiyle  yetersi2  hale getirilmiştir,
         Gelinen  aşamada,  yaplıan  ya  da yapılmasl  g€rektiği  kabul  edilerü reformlar  tatmin  edici boyu!
         Iara  ıJlaşmanln  uzağlndadlr,  Problem  her
                                          şeyden  önce  bir zihniyet  değişimi  noktaslnda  düğüm-
         lenmektedir.  zihniyet  d€ğişiminin  ileri  demokratiİ  bir  yapıya  kavuşmasl  dıJrı]munda  iç barlş.n
         da sağlanacağl,  toplumsal  anlanda  bil moral  ve huzur  iklımine  kavuşulacağl  unutıJlmam;l.
         dlr. 8u  bağlamda  etnik  ve dinsel  toplulırklar  araslnda  eşitler arasl ilişkilerin  oluşturulmasl  ko,
         nı]5unda  politikalaİın  üretilmesı  ve uygulanmasl
                                               9erekmektedir.
         Merkezi  idare  çerçevesinde   yapllan  reformlar  demokratikleşme  amaclna  yön€lik  olsalal  dahi,
         demokrasi  teorisinin  toplumsal  alana  yanslması  ancak  yerel yönetimlerin  ö:erkl€ştirilmes;
         noktaslnda  mümkündür.  Yelelyönetimlerin  demokratik  !5ulierle  jş
                                                               baına  gelen  hiz;et  kuİU_
         luşlan  oıarak  belediyeler  tam  da bu  noktada  ön€m  t€şkil  etmektedir.
        8elediyeler  halka  en  yakln  kurumlar olarak  demokrasinjn  yaygınlaştürılmasl   ve  yuİttaşların
        demokratik  kültır  seviyesinin  yükseltilmesi
                                           anlamlnda  önem kazanlrl;r.  Belediyeıe.  y"rj  taı_
        kln ihtiyaçlarınl  kaİşllamak  amaclyla  faaliyet  gösterirken,  halk  ile doğrudan  jllşı<ıve  geçen ;-
        İumlaİdır.  Bu ned€nle  yereld€  Vaİ  olan tüm  külıürel  gruplan  Ve dil gruplalln,  go. t"o"a"  ır_
        lundurmalldırlal.  8elediyelerin  faaljyet gösterdikleri  alanlarda  vaı olan ıartlıııiı"r,
                                                                            ç"şııiııı,
        ler tabii bir durum  v€  zengınlik  yaratlİ.  Topllmsal  ve  kültüİel
                                                           çeşitıiıitı*  ıem"lratiı'çoJri
        cıJluğun  0reteceği  tolerans  ve hoşgörü  zemininde  siyasete  bil İenklilik  olarak  katıımaııaıı.  au
        amaçla her tüılü dil, kültür,  din,  mezhep  ve inancün kendini  ifade  edebilme.i  sağlanmalldlr.
        Tek  ul!s,  tek dil yakla§lm,  terk  edjleİek
                                        çoğulcı]  ve katlllmcl  bar  süreç  oluşturulmaİdır.
        Günümüz  itibariyl€   çağda§  deookrasiler   çoğulcu  ve  çokdilli  bir yontemle  '.faıkllllklar  zemı
        ninde bi.rlik''. ilkesini  hayata  geçirmişlerdir-
                                             Çeşitli  ülı€lerde  var  oıan  çoİdilli  uygulamalar
        anayasal  açldan  gavence  altlna allnarak  b€lediy€ler   tararınaan  uygıJlanmaktaaıı.   Çoııl''i  o._
        i_l]r::||li "i|:l,r,   kabuled€n  ülİ€hr   şu şekllde  zihredilebili.:  a.ıç,l",  i*ıç*.  <"""o",l,.
            lslel lseanya,  Bask  Ulkesi,  Katalonya,  Galıçya,  HIndistan/
        :a.,::                                                çin,  ınoonezya,  in9  ıtere,
        ualler,  lskoçya,  Kuıey Irlanda,  Fransa,  Bu,qaristan  vb.
        Beledjyelel  halk|n  ihtjyaçlalını  karşllarken,  bu ihtiyaçlaı  yine  halkla  iletişime  geçmek  sur€-
        tiyıe tespit etrnektedirler.  Bel€diy€lerin   yelelde  halkla  biİe bir  olan dıyalcr,  o, iir."i  ır_
        İumlannlyerel  dillerinin  anlaşllmasl  sorunuyla  karşl  karşlya getirmektedir,

       ı16
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123