Page 118 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 118
li de yok saymayl b€raberinde getirmiştir. Tüİkiye cumhuriyeti'njn kültürel politiİaslnın ''tek_
çi" yapısl kaİşlslnda kültürel farkllllk iddiaslnda bulunaİlar h€r zaman jçin tehlikeli 9örül-
müş, İvatan hainliği/// nbölücülük'' gibi suçlamalarla biryandan cezai müeyyideler€ tabitırtu
lurken öte taraftan da toplum içinde ''değersiz]eİirm€'' siyasetine hed€f tayin edilnişlerdir.
Avİupa Birliği'n€ uyum sür€cinin bjr parçasl olarak son dönemde yap]lan düz€nlem€ler, Tür_
kiye cı]mhurlyeti'nin geleneks€l statükocu yaklaşlmlnda bazl değişiklikler yaratmlşsa da, söz
İonusu düzenlemeler çokkültürlü bir toplum anlaylşınl oluşturabilmek açlslndan yetersiz kal_
mlşnr. orneğin TOrk Vatandaşlannin Günliik Yaşamlaİnda G€leneks!l olarak Kullandlktan
Farklı Djl ve Lehçelerin Öğr€nilmesi Hakklndakj Yönetmelik ile Türk Vatandaşlannln gi]nlük
Yaşamlaında Geleneksel 0laİak Kulland kları Farkl oil ve Lehç€Ierde Yapllacak Radyo Ve
Televizyon Yaylnlarl Hakklndaki Yönetmelik gibi düz€nlemeler hemen s ralayıcl hükümler ek
lem€k sı]retiyle yetersi2 hale getirilmiştir,
Gelinen aşamada, yaplıan ya da yapılmasl g€rektiği kabul edilerü reformlar tatmin edici boyu!
Iara ıJlaşmanln uzağlndadlr, Problem her
şeyden önce bir zihniyet değişimi noktaslnda düğüm-
lenmektedir. zihniyet d€ğişiminin ileri demokratiİ bir yapıya kavuşmasl dıJrı]munda iç barlş.n
da sağlanacağl, toplumsal anlanda bil moral ve huzur iklımine kavuşulacağl unutıJlmam;l.
dlr. 8u bağlamda etnik ve dinsel toplulırklar araslnda eşitler arasl ilişkilerin oluşturulmasl ko,
nı]5unda politikalaİın üretilmesı ve uygulanmasl
9erekmektedir.
Merkezi idare çerçevesinde yapllan reformlar demokratikleşme amaclna yön€lik olsalal dahi,
demokrasi teorisinin toplumsal alana yanslması ancak yerel yönetimlerin ö:erkl€ştirilmes;
noktaslnda mümkündür. Yelelyönetimlerin demokratik !5ulierle jş
baına gelen hiz;et kuİU_
luşlan oıarak belediyeler tam da bu noktada ön€m t€şkil etmektedir.
8elediyeler halka en yakln kurumlar olarak demokrasinjn yaygınlaştürılmasl ve yuİttaşların
demokratik kültır seviyesinin yükseltilmesi
anlamlnda önem kazanlrl;r. Belediyeıe. y"rj taı_
kln ihtiyaçlarınl kaİşllamak amaclyla faaliyet gösterirken, halk ile doğrudan jllşı<ıve geçen ;-
İumlaİdır. Bu ned€nle yereld€ Vaİ olan tüm külıürel gruplan Ve dil gruplalln, go. t"o"a" ır_
lundurmalldırlal. 8elediyelerin faaljyet gösterdikleri alanlarda vaı olan ıartlıııiı"r,
ç"şııiııı,
ler tabii bir durum v€ zengınlik yaratlİ. Topllmsal ve kültüİel
çeşitıiıitı* ıem"lratiı'çoJri
cıJluğun 0reteceği tolerans ve hoşgörü zemininde siyasete bil İenklilik olarak katıımaııaıı. au
amaçla her tüılü dil, kültür, din, mezhep ve inancün kendini ifade edebilme.i sağlanmalldlr.
Tek ul!s, tek dil yakla§lm, terk edjleİek
çoğulcı] ve katlllmcl bar süreç oluşturulmaİdır.
Günümüz itibariyl€ çağda§ deookrasiler çoğulcu ve çokdilli bir yontemle '.faıkllllklar zemı
ninde bi.rlik''. ilkesini hayata geçirmişlerdir-
Çeşitli ülı€lerde var oıan çoİdilli uygulamalar
anayasal açldan gavence altlna allnarak b€lediy€ler tararınaan uygıJlanmaktaaıı. Çoııl''i o._
i_l]r::||li "i|:l,r, kabuled€n ülİ€hr şu şekllde zihredilebili.: a.ıç,l", i*ıç*. <"""o",l,.
lslel lseanya, Bask Ulkesi, Katalonya, Galıçya, HIndistan/
:a.,:: çin, ınoonezya, in9 ıtere,
ualler, lskoçya, Kuıey Irlanda, Fransa, Bu,qaristan vb.
Beledjyelel halk|n ihtjyaçlalını karşllarken, bu ihtiyaçlaı yine halkla iletişime geçmek sur€-
tiyıe tespit etrnektedirler. Bel€diy€lerin yelelde halkla biİe bir olan dıyalcr, o, iir."i ır_
İumlannlyerel dillerinin anlaşllmasl sorunuyla karşl karşlya getirmektedir,
ı16