Page 123 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 123

birtaklm 5özleşmel€r  vardlr  v€  mültecileİ  yasal yollarIa  ülkeye  girdikten  sonra  buna  göre  sta,
         tüleri belirienir;  Türkiye'nin  bu konuda  bir  çekincesi  vardır. Bu kişiler  uluslararasl  sözleşm€-
         lerle  statüleri  belirlenene  kadar esaslnda  devl€tin  korumasü  altlndadlrlar;  yani  bainma  ve
         sağllk  qibi  haklardan  yaraİlanmalan  gerekir.  Yasa  dlşü yollardan  9irdikleri  zaman  ise,  eğer
         yakalanlrlarsa  yine  ilgili  söz|eşmenin  hİkümleri  geİeğince  bjr  yerd€  tutulurlar.  Verjlen  ömek
         çerçev.sinde,   bu  da Türkiye hukuku  açlslndan  yar9ılanabilir  bir durırmdıJr.
         söylemek lstediğim  şudul  özetle: Vatandaşllk  haklan  esas  olarak  seçme  ve seçilme,  parti  kuİma
         ve  (amu  hizmetind€n  yaraİlanma  hakkldlr,  Mülteciler  9irdikleri  devletin  yuİttaşl  olmadlklan
         için bu haklardan  yarananama2lar;  ancak diğ€r  sosyal  hak|ar  baklmtndan  yasal  bir slatüde  ol-
         rnalarl  gelekir;  yasal  statüden  kant  da  yuntaş  olarak  değıl,  mülteci  o]arak  kabul  edjlmelelidir.
         Bu koşulların  yerine  getirilm€mesi  bir pratik  soİun  olarak,  bir siyaset  solunu  olarak  tartışlla-
         bilir; ancak mevzuatta  ayklİı bjr  kural  olduğijnu  zannetmiyorum.


         8ir ıaı{lına|

         Ben Mesut  Bey'in  sözünü  ettiği  yurttaşllk,  Vatandaşllk  çemberlerine   katlllyorun;  yani  en iç
         ç€mberde   sünni  Türk,  onun  etraflnda I\rüslüman  diğer  unsuİlar  ve  en sonı]nda  da  gayrimüs-
         limlerin  yer aidlğl  doğrudur;  fakat  o iç  çemberde  olmak,  sünni  Türk  olmak  da  yetmiyor.  Eğer
         sürni Mü5lüman  olmak  Veya Türk  olmak  yetseydi,  herhalde  bugün  bir  başörtü  sorıJnurnuı  ol-
         mayacaktı,  Geçenlerde  sayln cumhurbaşkanlnln  bjr resepsiyonu  oldu,  çok  hakll olaİak  aılnllk
         liderler]  sayln Bartalomeo  ve Eİmeni  Patr]ği  sayln  lVı]tafyan  resepsiyonda  bıJlundular.  Lo-
         zan'dan  doğan  haklan  doğlultusunda  orada  olmalaİ  gerekirdi.  Bir an için  şöyle  düşündüm:
         Acaba  bir Nakşibendi  şeyhi  sanğlyla  beİaber orada  yer  alsaydl  ne olıjrdu?  Geçmiş  dönemde
         zaten böyle bir  ,ey  yaşandl;  Necmettin  Erbakan  bir iftar  yemeğine  sanklllan  davet  etti diye
         klzllca  klyamet  koptu, Türkiye'de  galjba  esas olan rejimin  Alevi5iyahut  sünnisi  olmaktlr,  reji-
         me  yakln  durmaktlr,  Pek  çok  Alevi  dedesini  biliyorum,  rejime  yakln  olduklarl için  gayet  rahal
         tlrlaİ.  Temeld€  kon!şulanlan  kabul €tm€kle   beraber, sünni  Türk olmanln  yetmediğini  söyle-
         melü  istiyorum.  Bu  yetseydi  zaten  cumhurbaşkanlnln  eşin'n  türbanll  olmasl nedeniyla  bu kadar
         kriz  de  yaşanmazdı.  Diğer  söylediklerinizin  tümüne  katlllyorum.


           erut  yağan
         Çizdiğim  dairelerin  içerisindeki  yapl  homojen değildir;  içeride  farkll  unsuİlar  vardlr.  Gayrioüs,
         limlikt€n  başlarsak,  Yahudilerin  durumu  Ermenilerinki  gibi  değildjr  ya da  sürüni Mİslümanlar
         dairesinde  8oşnaklarla  Kİrtlerin  statüsİ  farklldlr.  Osmanll'da  ünbi  olunan  miras  hukuku  veya
         medeni hukukun  sünnil6ri  bir örnekleştirdjği,  bir etnik  9rup  haline  getirdiği  düşünülür;  beıki  büJ
         çok  yan]lş  değildir.  Yan]  biz her  sünniyi  örneğin  Türklük dairesi içjnde düşünmüyoruz.

         Bi. k.tlhilcl

         Benim sorum Füsun  Üstel'e.  çokkültürlülük  AVİupa'da  anlk  bir ideoloji  halin€  geldl  ve adlna
         da  "çokkültürcülük   ideoloiisi"  dendi.  Tabij  bu  ideolojinin  b€llibazl  prensip,  usulya  da ilkeleri
         var.   Çokkültürcülük   ideolojisi  kültürleri  k€ndi  çlerinde  bijtün5€'  ve değişmeyen  yapılar  olarak
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128