Page 125 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 125

ama  s€(ilen  de bir  ştydir/   yani  i§ine  doğduğıJnuı  her kimliği  s.çmezsiniı  ya da başka  kimlikleİi
        de eklersiniz  onun  yanına.  ikincisi,  bir kimliği  seçmek kadar  seçmemek  de bir haktlÇ  dolaylsıyla
        ben kimlikle  ilqili haklann  sonuçta  bireylere  verildiği için kolektif  de  kı]llanllan,  ama kolektif
        olmayan  haklar  olmasl  geİektiğini  düşünüyorum;  çünkü   kolektif  hak  olarak  Verirseniı  bunlarln
        o topluluğa  ait bi.eyler  üzerinde  bir baskl aracl  haline  gelm€si  ihtimalini  kuwetlendiri6ini2,


        8iı kııdımal

        Özellikla  anayasanln  66.  maddesindeka  tanlmdan  çok  rahat5lz olan baıl  arkadaşlarlmlz,  Tür
        kiy€'de  Kürtlerin  -isimlerinin  de beljrtilmesi  5ur€tiyle-  bir etnik mensubiyet  olarak  anayasa
        içind€  kuwetli  bir biçimde  vurgulanmasl  gerektiğini  savunıJrken  Türklük  kavramlnln  anaya§a-
        da  şu  andaki  mevcut  haliyle  vurgulanmaslndan  rahatsız  oluyoİlar,  8en  şunu  öğrenmek  istiyo-
        rum: Özellikle  günümüzde  ulaşllan  anayasal  sistemler  açlslndan/  h€rhangi  bir €tnik  aidiyetin
        a.ayasa   jçinde  vurgulanmasl,  belirtilmesi  5ağllkll  mldlr]  değil midir?  Türkiye  özelind€  değer,
        lendirdiğimizd€  doğabilec€k   olü]msuı  sonuçlar  neler  olabilir?  si§tem açıslndan  bjl saklnca val
        mıdlr?


        ıii.aut Yağan
        Türkiy€'nin  tarihsel,  toplumsal  geİçekliğine  baktlğlmlzda  bugün  bunu zorlayan  bir  dıJrumun
        vaİolup olnadlğl  sorusuna  ben  menfi  cevap  vermek  istiyorum.  Belçika,  Avustralya  9ibi  örnek-
        ler üzerinden  korıuşurken,  bu ülkelerin  farkll  deneyiml€İe  sahip  olduklarlnl  teslim  ediyoİuz,
         Mevcut  deneyimler  üzerinden  baktlğlmlzda  mltlaka  bjr  referans arlyorsak  kendimize  -belki
        d. a.amamak  gerek-  biraz  ispanya'dan  söz edebiliriz.  Belçika'daki  türden  bir  bölünmnşlük,
        bir entegrasyon  d!rumu  bUrada  mevzubahis  değildir;  dolaylslyla  buranln  sosyolojisi  bir fede-
         rasyonu  2orlamamaktadlr.  Ama  Türklerle  (ürtl€r  yirmi yll daha  çatlşacak   ml? Benc€  anaya,
         sanın  etnisite  vurgusıJndan  mümkün  olduğunca  aİlndlrılmasl  gerekir; ancak  bunun mutlak  bi,
         çimde  t€c€rilmesinin   imkanslz  olduğunu  da hep  berab€r  teslim €ttik.  Her anayasa  bir biçimde
         bir kültürel  kimliğe  referans  verir.  Bunu  mümkün  oldı]ğunca  anlatmaktır  €sas  olan,
         Anaya5a  ya  da  yasalar  taraflndan/  kürtler  için resmi  dil] bilmekten  öte bir asimilasyonun  da-
         yatlnamai  gerektiğini  düşünİyoİun.  Bı] kadarllk  biİ  asimilasyon,  yani Kürt yurtta§lann
         Tİrkçe'yi  bilme  sorumluluğunun  olmasl bence  kabul  edilebilir  bir durumdur; ıira her siyasi
         dulum  eninde  sonunala  bir güce  dayanlr;  gücün  slflrlandlğl  bir siyasetı  tahayyül  edameyi2,  Bu
         qOç,  birilerinin  ordu sahibi,  tank  sahibi  olmasından  da ıaynaklanabilir,  b;rilerinin  nüfusunun
         daha  fazla  olmaslndan  da. oolaylslyla  kimliklerin  mutlak  olarak  birbirine  €§it,  yan  yana  dizjl,
         diği  bir siyasal  durum tahayyül  edilemez.  Ana kimlikle  bir miktar  entegre  olmayl  kabul  eden
         bir  tan,  benim  açlmdan  fürkiye'njn  so§yolojisine  daha  uygun  görünmekt€dlr,


         ıir ıallllmc|
         sayln  Füsun Üstel  çoİkültİrlülükten   s62 etti  Ve soru,cevap  klsmlnda  konuya  daha  da  aç]kllk
         getirdi.  Hepimir  bunun maylnll  bir alan  olduğunun  farklndayl2,  H€rkes  farkll  ş.yler  tarif  edi-
         yor.  zaten  çokkültürlülük  kavraml  eşliğinde  geli§tirdiğinir  el€§tiriler  faİkll tarihlerde,  fafkll
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130