Page 126 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 126

coğİafyaıarda,  farkll  tar2larda  işliyor.  Örneğin  Avustralya/da/  Kanada'da,  Amerika'da  tama-
       men  devlet  merkezli  bir  çokkültürlülük   politikasl  geliştirilmiş.  Avrupa'da  bu  konu sosyal  }ıare_
       ket döneminde  göçmen  topluluklannln  talebi  olarak  kaİşlmlza  çıklyor.  Ben  eleştirilere   çok   bü,
       yük  bır kayglyla  İatıllyorum;  bu fikİim  Kürt  haleketi  için de  geç€rli.  Kimlik  talebinin  tanlnma
       politikasüna  indarg€nmesi,   sosyal  yönden paylaşım  tal€plerini  soruoun  bir parçasl  ve mücadele-
       nin  bir hedefj olarak  tarif edilmekten  uzaklaştırd  . Yirmi  yll  önce talebin  kendisi yenid€n  top_
       lumsal  paylaım,  bölüşümdü,  değil  mi? Kürt  yoksullan,  z€nginl€İ/   ağalar/  ş€yhler,  Kürdis-
       tanln  §6nür9e  olmasl  9ibi  tariflerden  gelinen  noktada  Kürt sorunu  b;r kültl]r  sorunu,  kjmlik
       sorunu  olaİak  tarif  edilmeye  başladl.  8urada  kaybolan  nedjr? Kürt  haİeketinin  çok   uzun  yll  ar
       boyunca  uğruna  mücadele  ettiği  toplıJmsal  yenid€n  paylaşlm  taleplerinin  kendisi  feda  ediımiş_
       tir kanımca.
       Herkes  Kürt  sorununun  ya da Kürtler  için  çokkültürlülük  tal€binin  özqünlüğünü  ifade  etti.
       Bence  çok   fazla  ifade €dilmeyen  bir durum  daha var ortada: 8irim  burada  tarif  ettiğimir,  tar
       tlştlğlmlu   çokküitürlülük,  asllnda  devl€t  taraflndan  tehdit olarak  alglianan  bir talep. Amerika
       çOkkültürlüıİğü  eleştjriliİk€n,  lrkçlllk  üzerine  kurulmuş  bir toplumun   §imdı  ehlileştirilme5ine
       Vurgu  yap]llyor.  8€lçika/da,  Hollanda'da,  Fransa'da  bahsedilen  süreçler  a5llnda  çokkültürlü-
       lük  kavraml hiç kullanlimadan,  soğuk savaşl  sonlasl  dönemde  sosyal  refah devletınin  qelişi
       üzerinden  de tariflenebilirdi,  değil  mi? Eleştiriler  d€  b!na  qöre  değişiyor  tabii;  artlk  sol hare-
       ketler kültürel  kimlik  ist€yen  ama  toplumsal  paylaşlma  dair  bir açlllm sunamayan  hareketlere
       dönüşüyor.  Burada  ne kadar  Kürt varsa,   çokkühürlülüğü  ned€,ı  istediğimi2  konusunda  hepinri_
       zin farkll  cevaplar  verec€ğıne  inanlyorum.  Daha  ''8en varım'1 ortaya  koymaya   çallşan  bir  po,
       litika  değişikliğinin  Vaİ olduğunu  düşünürsek,  bunun yaptlğlmiz  anayasal  değişikliğe  daiİ bir
       gönd€rnesj  olı]r  mU?  Çokkültürlülük  tartlşmalarlnda  bildiklerimizi  bir tarafa blrakıp  Kü(le-
       rin  yok  sayllmaslna  dair bir  çığllktan,  bir talepten  yola  çlkarsak  tartlşma  nasül değişir;  anaya-
       sal değişiİliğe  dair  ima  nasll değişir?  8irinci sorum  bu.
       ikincisi, kimlikler  benlikleri  kapall,  değjJmez,  öze]  olarak kuruyorlar;  İadlnllk/  Kürtlük,  orta
       slnlflılük  gibi  nitelikler kimliğinızin  bir  parçasi  olabiliyoİ.  Füs!n  Hanlm biİeys€l  tercıh  mesele-
       sinden  sö. etmıştj.  8u  çok   yapllan  bir eleştiri  v€  özür dile/im  ama  b€n  bunun  çok  liberal bir
       elertiri  olduğunu  düşünüyorum.  KimJik  o kadar  da kişisel  tercih  m€sele5ı  değildir,   ikti-
                                                                         çünkü
       dar mekansal  bir  şeydir;   yani  Kürt olunuyoİ,  doğru,  ama birtaklm  ıktidaİ  ilişki|eri  üzerinden
       Kü]rt  olunuyor.  Bugİn  diyelim  Türklüğün  tanmlnın  yaratlclsl  büyük oranda  d€vlettir,  devlet
       politikalaİdlr.


       Fİ.un  Ürt.l
       Çokkültürcülüğe   jli§kin   eleştirilerden  5öz  ederken   çokkültürcülüğün  özünde  problemli  olduğu
       nu  söylem€k  ist€medim.   Çokkültürcülüğün  birtakim biçimleri  problemlere  yol  açmaktadlr;  do
       Iaylslyla  da bu  mesele  üze.ine  düşünürken  erk€n  zamanlamaslyapmak  gerekiİ.


       Bir ıatıııncı
       Tabii  ki bir toplumsal,  tarihsel  inşa  meselesi  olarak  görüyorum  ben  de k;mlik  meselesini;  fakat
       iktidarla,  özellikle  m€kAnsallaşmlş  iktidarla  ilişkileİ  biraı  ciddiye  alınlp  derinleştirildiğinde

       u1
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131