Page 124 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 124

ale alan bir ideoloji;  ayrlca  diğeİ  §ekliyle  insaniara  sjyasal  haklan  değil, sadece  kültürcl  alan,
       daki  taleplerini  öz9İrce  ıfade  €d€bilme   alanlan  yaratmay.  amaçllyor.  Çokkültürlülük  ideoloji_
       sj bir kültürel farkllllk  yaratüna  siyaseti  ve birbirlerinden  kaltürel  açldan farkll  durumda  olan_
       larl bir arada tutma  sanatl.
       Şimdi  soruma  geliyorun:  sizin sunumunuıda  sanki  çokkültürlülük  ideolojisinin   çöktüğü   ya  da
       y€tersi2  geldiği  gibi  bir durum  yaratlldl.  Bizim tam  da  bu  çokkültüİlülük  ideolojisine  muhtaç
       olduğıJnuı  bır süreçt€,  eğer  bunlar  çöktüys€  şimdi   neye  sanlacağlz?  ikincisj,  siz Kanada'dan
       ve Avustralya'dan  bahsettini2.  8u  ülkel€r  demokrasileri  oluştururken  mü2akereci  bir anlaylşla
       yola  çlktılar   v€  hatta bunun adlna da  [mü2akereci   demokrasi''  d€ndi,  Türkiye'de  böyle  müza,
       keİeci bir demokrasi  koşullan  yaratmanln  koş!llan  Var mıdlr, yok  mudur?


       Fo.un Ü3t.|
       Çokkültğrcü   politikalarln/  ömeğin  eğitim  alanlnda  heİ  zaman  da  çok  başarıl] olmadlğl  ve kül
       türler  arasl bjr eğitim  anlaylşlna  doğrı]  gidildiğj  tespit edildi  ki bu  çok  önemlidir.  Diyelim  İi
       kendi  anadiIini  kullanma,  öğrenme  bir haktr  tabii  ki/ ancak osmanll  millet  sjsteminde  olduğu
       gibi  birbiriyle  çok  da fazla  temas  etmeyen  topluluklar  halind€  yaşamak  değildir  bizim  amacl,
       mlz h€İhalda.  Toplumsal  banşln  nasll  sağlanabileceğini,  jnsanlaİın   daha  geni§  bir  u2laşmayl
       nasll  sağlayabilec€ğini  düşündüğünaz  anda,  m€seleye  topyekün  bakmak,  kendi kültürü  kadar
       başka kültürlere  de hak tanlmayı  esas  alan  Ve onurı  haklaa  için de  politika  ür€ten/  birlikte  po-
       lltik bir seferb€İliğe  giİen  topluluklar  yaratllmaslnl  hed€fl€mek   dulumundaylz.

       ikjnci5i,  müzakereci  demokrasi   çok   yeni bir kavramdlr.  Ben Tİİkaye'de  her  şey€   karşln  böyle
       bır ortanın  yavaş  yavaş  taşladlğlnl  dİşünüyorı]m.  Batl ülkelerine  göre  çok  daha  gerideyjz  el,
       bett€,  ana bundan  diyelim  İj bir be§ altı  yıl  öncesine  göre  daha  iyi bir noktaya  gidiyor gibiyiz,


       8l, k l lmcl
       Birincisorum  sayın  Üstel'e  olacak.  Günümüıde  anaya9 hukukunun  öuellikle  de 8atl  Avrupa
       standartlan   çerçevesinde  ulaşmlş olduğ! aşama iıe Türkiye'nin  özgün ko§ulları  d€ğellendirdi
       ğinde, sivil,  renksiz,  her türlü  ideolojik  ve  etnik  !n5!l  üstünlüğün€  dayal1  anlaylştan  annmlş
       bir anayasa  jl€,   kolektif  haklann  aşlİl biçimde  vurguland  ğl,  belli  etnik aidiyetlere  kuwetli
       göndermeler  yapan  anayasa  tarifi araslnda  bir  çelişki  olduğunu  düşünüyor  musunuz?

       ikinci sorum  da sayrn MesıJt  Yeğen'e,  Ülk€m]2]n  tarihi  ve sosyolojik  süreçleri  incelend]ğ]nde,  ye_
       ni anayasamlzda  özellikle  kimlik  sorununu kapnylcl,  kallclyaklaşlmlann  s6z konusu  olabileceğ]
       konusunda  umudunuz  var ml?  Öı€llikle  Kürtlerin  AKP'ye  verdiği  kuwetli  d€st€k   ve AKP'nin  de
       Kürt  m€selesine  yaklaşlml  neıara  allndlğlnda  bunun  bir nevi  Lozan'da  bahs€ttiğımiı  Kürteİin
       durumuyla  benzel  bil durum  olduğu kanaat]nde  misiniz?  Bu anlamda  lmı]tval ml5lnl.?


       fü!|ln 0İt.|
       Her hak bil öıgürlük  alanıdll  aynl zamar]da.  Kühürel  İimlik  talepl€ri  söz konusu  oiduğunda,
       kol€ktif  haklaİn  biraz  probl€m  taşldlğlnü  düşünüyorumi   çünkü   kimljk  içine  doğulan  bir  şeydir,

       ün
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129