Page 120 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 120

denle  9ntral  m.murlarl  Türkçe  ve İngilizce  kadaİ  Kürtçe,  Arapç4  süryanice  gibi  dilleri
          veyerel lehçeleri  konuşabilm€lidir,
        12.Belediyelğİ  İullanllan  dillerin  yaşamaslna  katklda  bulunmak  amaclyla  yazlm  kllavuzu  Ve
          §özlük  çallynalanna   destek  vermelidir.  Aynca  dünya klasiklerinin  yer6l  djllere  çevril,ne
          sinde  faaliyet  gösterebilmeli  ve  çocuklara   yönelik  edebiyat  s.ril€ri,  €ğitjci  broşürler,  öykü
          ve masal  kitaplarlnln  haz|rlanmasl  gibi  çal şmalarda  y€r  almalldlrlaİ.

        ı3.Yerel  dili  bilmek,  belediyeye  allnacak  person€lin  iş€  9irme  koşullarlndan  biri olma|ldlr.
        ı4.Yeİel  hizmetlerin  yürütülmesi  çall§malalından   olan  kent imal planl  veya  mühendis  erin
          ha2lrladlğl  projeler  resrni  dilin  yanı nra  diğer  djllerle  hazlr|anmalldlr.
        l5. Resrni  evraklar  larkll dill€ld€   hazlrlanmdlldll,
        16.Belediyeler  bünyesinde  çeşitli  dill€r€   ait ürünlerin  bulunduğu  kütüphaneler  olmalıdlr.


       TARTrşıırA  BÖLÜ]riİ


        8ir kıtüma|

        oemokratik  rejimleİd€  anayasalar  toplumsal  sözleşme  olarak  nitelendjriIirler;  bü]  konuda  ciddi
        bir konsensİs  olduğunu  zannediyorum.  Tülkiye'deki  anayasalaİ  ise tabir caizse  devlet  tarafln,
        dan hazlrlanmlş  belgelerin  vatandaşa  kabul  ettjrilmesi  oıarak  96rülmektedir.  Dolaylslyla  bu
        anayasalarda  Künler, etnik  gruplar  taraf  değildir;  ben  Türklerin  de taralolduğu  düşüncesinde
        değilim, Tüıkl€r  §adece  tanlmlan  itibariyle  taraftlr.

        Yeni  anayasa  taslağl  hazürlanlrken,  yeni  bir anayasadan  d€ğil,  bir anayasa  değişikliğinden  söz
        edilecektir  diye düşünüyorum.  Biliyorsunuz  toplumsal  sözleşma  bizim aramlzda  olacak;  yani
        Türkiye'deki  etnik,  uıusal, dini,  ideo|ojik,sosyal  topluıuklar  araslnda  yapllacak  ve  yeni  anaya-
        5a biıim  için  bir anlamda  yeni  bir devlet  tanlml  ortaya  çlkaracak.  Yeni  anayasa  d€mek,  '\Bjz
        bu devleti  kabul  etmiyoruz,  bu devlet  paradiqmasınln  değişmesj  gerekil'/  demekti4  çünkü   bu
        devl€t  Kürtl€İin  devleti  değildir,  Türklerin  d€,  diğ€r  toplumsil  kesimlerin  d€;  yeni  biİ devl€t
        tanlmlna  ihtiyaç vardlr.  8u anlamlyla  siz toplumsal  sözl€ynede,  taraflan  devlet-vatanda§
        ,eklinde   mi görüyoEunuz  ya  da vatandaş  ve topluluklal  olarak  ml?
        ikinci önemli soıu   şu:  Dünyada  da tartlşllan  çok  önemli  bir anayasal  vatandaş]lk  sorunu  val.
        ı970'lerde  Almanya'da,   şu  anda öyle  zannediyorıJm  ki Avrupa  Birliği  kons.pti içinde anaya-
        sal vatandaşllk  Habermas  taraflndan  çok  ciddi  ele allnan  sorunlardan  bjri.  Türkiye'de  ise il-
        ginçtil,  anayasal  vatandaşllk  sorununun  gündeme  gelmesi  bir anlamda  Kürtlerin  kolektif  hak
        lannln önüne  geçilm€sj  için  blr kavramlaştma  gibi   9örğlğyor;  yani  örneğın  Kürtler  "Bi2  ko_
        l€ktif  haklaİımlzl  jstiyoruz,  sjyasi  temsil  istiyoruz;  bu  d€vlet  ulus ostü olmalldır,  ideolojiler  ı]s_
        tü olmalldır,  dinler üstü  olmalldlr;  ben de  parlamentoda  temsjl  edilmeliyim,  benim  de  hükü,
        met  olarak  temsil  edilmem  lazlm,  b€nim  de bölgede  kendi  kendimi  yönetrn€m  gerEkir"  dediği
        zaman/  sanki  yeni  siyasal  devlat  yapllanmaslna  karşl bir alternatif  önerme  gabi  algllanlyor,
        Acaba  anayasal  vatandaşlük  derken  bundan  ml bah9€diliyoİ?

        ıı3
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125