Page 114 - Diyarbakır Barosu Yeni Bir Anayasa Da İnsan Haklarına Yeni Bir Bakış
P. 114

ediyor,  ecnebiler  taraflndan  tesi5  edilniş  olan müessesatta   çallşan  rumu/  ermeniyi  (5ic)  çl-
           karmaya   çalişlyoİ.  Biz blnlaİ İumdur  ermenidir  diye  çıkarmak  istediğimiz  vakit  bize  hayür
           Mecıisinızden   çlkan  kanun mucibince  bunlar  Tülktür  d€rlerse  ne cevap Vereceksini2?  Tabi],
           y€t  kelimesi  zihanlelde  m€vcut  ve kalplerde  mevcut  bulunan  bu emeli  iuale  etmeğe  kifayet
           etme2. Lafzen bi2  bir tefsir bulabiliriz,  [raddeye  tefsir  ile  9€çilebiliİ,  fakat bir hakikat  Var_
           dlr. 0nlar  Türk  olama2lar.16
        Gerekçe  açlktlr: Ülkenin  gayİimüslimlerini  (hakiki)   Türk  olaraİ  görmenin  imkanl  yoktur,  8u
        durumda,  Türklüğü,  gayrimüslimlikle  olan  bu mesafeyi  de kaylt  altlna aiabilecek  bir bıçimde
        tanlmlamaktan  başİa  yol görünmemekt€dir,   Nitekim Mecli5,  Türklükle  gaylimüslimlik  arasln_
        daki  bu  geçi9sizliği  telaffuz  eden  jfadeyi   bulmakla  gecikmedi.  Hamdullah  Suphi  Bey'in, aynen
        kabul  edjlip  a,üayasa  maddesi olarak  yasalaşan  ön€risine  göre,  .'Tİrkiye   ahalisine  din ve lrk
        Iarkl  o|makslın  valan.hşlük  itiba  ylaIarlk  lllak olunur''  {vurgu  eklenmiştiİ).
        Artik  şıJrası  açlkİr:  88, madd€deki  bu fazlalik  hiç  de boşuna  d€ğildi.  Aksine,  bu fazlalık MEc-

        lis'in  vatandaşllk  olarak  Türklükten  başka  bil Tüİklük  mefhumuna  daha sahip  olmaslyla  ve
        dahasl,  bu ikanci ve sahici  Türklük  fiırind€n  vaugeçmek  ist€meyi§iyle  ilgjlıydi.  oolaylslyla,  88.
       madde,  siyasi birliğe  dayalı bir Tülklük  fikrine  işaret  edel  göründüğü  yerd€,  bundan  başka,
       daha  saha€i  bjr Türklüğü  göstermeİten  de geri  kalmıyordu.  Diğeİ bir deyişle,  88. Madde,  tek
       bir ifadeyle/  jki  farklı  Türklİk  fikrini  anayasal  hüküm  haıine  getiİmişti.  ııiç  jtiplıesiz
       laffuz €dip  diğerini  iPret  ederek.                                uıriii  te_

       88.  maddenin  yakln  okumaslnln  oİüya  İoymuş  olduğ!  anlk  fazlasıyla  açlktlr:  Türklük  yasa
       nazannda  herke.in  olabileceği  bir  durum değildi,  Bu durumda Türklüğı  ie receı.na  irme  ıten
       başka  yol  yoktu.  Nit€kim  yapllan  da bl]  oltİu.  Yasa,  Türklüğü.'yuntaşlık_olarak
                                                                         Türklük''  Ve
       '\yurttaşllktan  fa2la bir dırrum  olaİak Türklük/'ştİlinde  dere€elendj;di.  Cumhuriyet  açın-
       dan,  başlndan  beri  '.Türkler''  v€  '.Kanun_  Esasi Türkleri'' Vardl. Kanun_|  Esasi  Türkle;inin
       kim|er  o|duğu  ma|um:  Yukaİlda  aktaİllan  ayrlmcı  yurttaşlık  pratikl€İ'ne  maruz  kalanlarj  yanl
       ülkenin  gaylimüsliİn  sakinleİi,

       Mecli5ın  Türkll]ğü  nasll  tefsir  etmiş  oldırğuna  dair  bütün  bu izahat  bah'ett]ğim  ikinci asime!
       rinin neı€den  kaynaklandığını  gö§termeltedir.
                                             Ullenin  Sünni-Tü.k
                                                             "',n"r""j".,",";';i,;;;-
       nın  aynmcl  yurttaşllk  pratjklerine,   başka bir klsmlnlnsa  asimilasyoni5t  yuİttaşllk  pratiklerine
       maruz  ıalmasının  sebebi  88. maddede  hayat  b!lan  kararslz  Tİrklüİ  fik;ıdir.  Vatanaaşııı  oıa_
       rak İürklük  Anadolu'nuİ  bütün  meskü.ülanna  açlkken,  vatandaşllktan  faz|a  bı, o,,r. riirı_
       lük.gayrimİslim  olmayan  sakinlere  açlk  oldu.  Anadolu'nun  bıJ  tijrden  nkinleİınin'ura"r.i'i_
      melerinin  önü hep açlİ  tutuldu.  i/it€kim  Anadolı]nun  Müslim  Türk  olmayan  sakinleride  k;ndi_
                                         çlkamadl.  Mühim  saylda  T;rk olmr*
       lerind€n  bekleneni  .n azlndan  tümden  boşa
                                                                         'rrn'.|'.
      Öt!  yandan,  belirttiğim  üzer€/  ı96ı  Anaya§asl  dnceki  anayasanın  Türklüğü  tarjf  €den  88,
      naddesini  değiştirdj  ve Türklük  ve ''Vatandaşl]k  hiba"yıa  lırııtit"  aynm,nı'ortaıan  *aıa tı.
      8u dorü]mda,  Türklüı  ve vatandaşllı  araslnda  bir açlnln  kahadlğınl  v€  dolaylslyla  en azlndan
      ayrlmcl  yurttaşllk  pratiklerı  için  bir zemin kalmadlğlnl  söyIen€k  mümıün  m;dt.'  s"rrr,.,


      ı6  GdıÜburiİ  [  s..g'i,  ,ğ  ! 437,
      ıu
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119